Vill fiska lite tips angående två laptops.

Permalänk
Medlem

Vill fiska lite tips angående två laptops.

En laptop ska införskaffas. Någonstans i medelsegmentet lär det väl hamna. Syftet är programmering, lättare bildredigering, allmän surfning samt spela lite då och då. Mest RTS, typ SC2.

Hur som helst har det blivit de här två modellerna.

ASUS X64JA

eller

Packard Bell EasyNote TM82

Det jag klurar lite på är följande:

1. NetOnNet vs. Komplett (garantier osv) båda är ju välkända företag. Jag har alltid haft bra erfarenheter med Komplett, aldrig provat NetOnNet.

2. Grafikkorten i de två datorerna är i stort sett lika, ASUS har snäppet bättre, men de bör väl ändå inte vara något problem för dagens spel? (Mobility 5730 och 5650)

3. Processorn är jag däremot clueless angående, det står mellan en AMD Phenom II X3 N830 och en Intel Core i3 350M. Hur kommer de förhålla sig till alldagligt arbetande och spelande?

4. ASUS datorern känns mer välarbetad än PB datorn. Dock kan det bara vara något konstigt tankespöke jag har fått i mig. Är van att köpa delar och bygga egna stationära så har egentligen ingen koll på bärbara och deras skapare. (Kanske är därför jag är pro-ASUS).

Hur som helst, vad har ni för synpunkter angående de två? Jättesvårt att hitta reviews på dom.

Permalänk
Vila i frid

ASUS har bra och snabb garanti i Sverige och ligger även bra till reklamationsmässigt, dvs bättre kvalité än genomsnittet och är bland de två bästa i det avseendet.

Permalänk

Jag har bara kikat på xj42 modellen, men det jag såg var inte särskilt vackert. Med tanke på att båda datorerna du funderar på är prisvärda sett till innehållet så får man nog räkna med att tillverkarna har skurit ner på det yttre.

bifogar en omfattande review av asusen på tyska:Tests - ASUS X64JA-JX088V - Leises 16 Zoll Gamer-Schnäppchen auf notebookjournal.de

hittar inget om packarden

Permalänk
Medlem

Tack för reviewn;

Asusen, X64JA, tycker jag är estetiskt tilltalande. Hur menar du att de har skurit ner på det yttre? Sämre byggkvalité?

Packarden är varmt omtalad här på forumet verkar det som, men hittar som sagt inget stort om den på nätet.

Har kollat runt med lite kompisar och det verkar definitivt som att de föredrar ASUS över Packard Bell.

Permalänk
Medlem

Jag har efter'forskat' lite mer och fått tankställaren om processorn i X64JA'n kommer agera flaskhals?

Reviewn verkar utgå ifrån ett exemplar som har en Intel Core i5 430M (ASUS X64JA--JX088V) men den på Komplett har en Intel Core i3 350M (ASUS X64JA JX110V)

Smålustigt att den med högre siffror är sämre, men... vad tror ni? Kommer hoppet från i5an till i3an göra att processorn flaskhalsar?

En annan sak jag har tänkt på är varför det inte står "Ethernet, Fast Ethernet" på X64'ans nätverksspecifikationer.

Här är ytterligare funderingar kring andra modeller: Komplett Jämförelse

Sista frågan är om det är någon större skillnad på de olika trådlösa NIC'erna Intel WiFi Link 1000 och AzureWave AW-NE785