Vad har ni för frukostvanor - Käkar ni frukost över huvudtaget ?

Permalänk
Medlem

Två ostmackor i minst 95% av fallen. Ofta kaffe och/eller hårdkokta ägg. Jag klarar mig inte utan frukost på morgonen.

Permalänk
Medlem

Måltidsersättning från Naturdiet.

Dricker den ungefär en timme efter jag har gått upp.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag tar min medecin som gör att jag blir fruktansvärt äcklad av mat, så blir det inge frukost.
jag startar dagarna med ett glas vatten och 2st vitamin björnar.
på helgerna brukar jag skippa medecinen och då blir det vanligt vis nybakat bröd och lite te.
Har upptäckt att bakmaskin är fruktansvärt trevligt,rekomenderas helt klart för frukost mäniskor evt sånna som jag som äter mackor till lunch.
Blev lagomt avskräckt från den under min barndom eftersom det var bara samma tråkiga jäkla bröd som bakades.
men nu när man bestämmer själv så är det ganska kul, bara öppna kylen på kvällen och se vad man har hemma. igår kväll så blev det ett morot,soltorkade tomater och sesamfrö bröd.
inställt så att när man vaknar på morgonen är det till doften av nybakt bröd.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av MulleEng:

Nästan precis vad jag käkar också, men jag brukar ha två glas mjölk Oftast är det skinka på mackorna.

Själv har man kalles kaviar eller mjukost på

Permalänk
Medlem

Äter frukost, 3 dagar i veckan blir det en smörgås och ett glas vatten, ibland te. 4 dagar i veckan är det gröt, något som jag för var vecka som går avskyr mer och mer. Men det är en del av den rutin som hjälpt mig gå ner i vikt, så jag fortsätter tills jag kommit dit jag vill.

Visa signatur

i7 920 4,0 Ghz / Corsair 6gb DDR3 1600 MHz / Asus P6T Deluxe V2 / Noctua NH-U12P / 2X GTX 285 SLI / Asus Xonar Essence STX / Intel X25-M G2 160

Permalänk
Medlem

Ett par mackor med svennes kaviar (samma som kalles, fast mycket billigare fan!) och ett glass mjölk medans jag kollar på ett avsnitt av weeds.

Permalänk
Musikälskare

Knäckebröd, juice och fil brukar de bli

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Fiberberikad havregrynsgröt med gojibär, 2 kokta ägg och ett glas juice. Varje morgon.

Visa signatur

Vetenskap.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ragganof:

Eftersom jag tar min medecin som gör att jag blir fruktansvärt äcklad av mat, så blir det inge frukost.

Ritalin eller Concerta då antar jag.
Kan du inte ta den efter måltiden om du nu skulle vilja äta frukost eller är den viktig för att du ska kunna ta dig "ur sängen"?

Jag är i samma sits och jag äter inte heller frukost, brukar oftast bara äta "ett mål" om dagen (men ibland lite utspridd över någon eller några timmar).

Permalänk
Medlem

En subs från pågen med lite tomat, sallad, ost och skinka. Sedan ett glas yoghurt, fan så mycket lättare att dricka den

Permalänk
Medlem

Kör en variation av nedanstående varje morgon:

Flingor:
1) Havregrynsgröt med mjölk (risgrynsgröt lite oftare runt jultider) + kanel och en skivad banan i eller nötter av något slag.
2) Cornflakes med mjöl/fil också här nötter eller skivad banan i, skippar dock kanelen.
3) Yoghurt(allt ifrån turkisk till vaniljsmak m.fl) åter igen skivad banan eller nötter i.

Till ovanstående blir det:
1) ett x antal smörgåsar(hembakade frallor/limpor helst av grahamsmjöl) med varierande bas-pålägg såsom ostskiva, rökt/kokt skinka, leverpastej, salami och ibland skivad banan som topping har jag skivad gurka, paprika eller tomat + ibland en gnutta aromatkrydda.
2) 1-3st kokta ägg

Några gånger om året blir det en mer kontinental frukost med stekta ägg, stekt potatis + bacon och kanske en choklad/citronmuffins eller någon pizzabit(leftover ifrån kvällen före).

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk

Brukar bli fil med flingor eller någon macka.

Jag sover hellre 10 minuter extra än tar mig tid att göra ordentlig frukost. Ett stekt ägg är en lyxmiddag hemma hos mig, det skulle aldrig komma på tal att göra det till frukost.

På senare tid har jag dock inte haft tid att köpa mat (man är för trött när man kommer hem), så jag har skippat frukosten, vilket inte alls går bra.

Hm, nu när jag tänker på det så borde jag nog åka och köpa mat nu... Inte ätit någonting hemma på tio dagar nu.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av McFeast:

Några gånger om året blir det en mer kontinental frukost med stekta ägg, stekt potatis + bacon och kanske en choklad/citronmuffins eller någon pizzabit(leftover ifrån kvällen före).

Jag måste bara få säga att jag har alltid förundras över dom som klarar av att käka sån "tung" frukost. Det är något som tar imot när det kommer till stekt mat just till frukost. Visst, det är jätte gott med stekt potatis och ägg. Men jag skulle nog inte kunna tänka mig det till just frukost. Men sen är jag inte heller så mycket för stekt mat i stort. Så jag antar att det är där som skon klämmer.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

2 grovmackor med skinka och en kopp te. Ibland blir det även kvarg med funlight till, eller ett ägg.

Skrivet av Crippa90:

Men varför skulle det vara dåligt?

En del säger att det är dåligt att hoppa över frukosten andra säger att det kvittar.

Här kan du läsa lite mer: Frukostens betydelse i kosten.

Jag tycker det är bra med regelbundna måltider, för jag mår helt enkelt bättre då.

Permalänk
Inaktiv

En smörgås eller två, eller flingor av något slag. På helgerna lite av varje. Dricker mjölk, någon Proviva-smak eller juice.

Ibland har jag absolut ingen ro att äta frukost, då känns det bara påtvingat och svårtuggat, men oftast äter jag något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haricots:

Ritalin eller Concerta då antar jag.
Kan du inte ta den efter måltiden om du nu skulle vilja äta frukost eller är den viktig för att du ska kunna ta dig "ur sängen"?

Jag är i samma sits och jag äter inte heller frukost, brukar oftast bara äta "ett mål" om dagen (men ibland lite utspridd över någon eller några timmar).

jo, det är mycke för att ta mig ur sängen. tar den crunt 5 på morgonen så jag kan ligga och dra mig fram till 6 så den börjar verka.
lider inte så mycke av att avstå frullen. försökte förut,men fick jag ont i magen och sjudundrans gaser. samma problem som min mor och en av mina bröder har.

tar mig ett mål om dagen ibland med, ett riktigt stort och onyttigt så man kan frossa. gärna när tjejen jobbar kväll.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Idag blir det bacon och ägg med smörgåsar. Har hittat mitt nya favoritbröd nere på ett bageri i närheten, så jag överkonsumerar det just nu. Borde dock skaffa en bakmaskin för att göra eget bröd, är ju mycket lyxigare och godare :).

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

För mig är det en kopp kaffe följt av havregrynsgröt som gäller.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Dom senaste dagarna så har det väll varit ett par Norrlands Guld och några Whiskeys till frukost.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk

Är egentligen inte sugen på mat på morgonen,men brukar tvinga i mig 2 mackor och ett glas juice. Detta brukar någon timme senare följas upp med kaffe.

Permalänk
Medlem

Mår alltid illa om jag äter nått precis när jag vaknar. Så väntar ca 3-4timmar. Vilket brukar resultera i Lunch

Har dock ingen aning varför man mår dåligt att äta precis när man vaknat. Dricka är inget problem :S

Permalänk
Medlem

För att vara ärlig, så äter jag alldeles fördåligt i förhållande till vad jag gör under dagarna... Men jag har alltid med mig lite mellanmål. Är man i fält så äter man förvisso allt man kommer åt den tiden man kommer åt.

Jag har svårt själv att äta direkt efter jag stigit upp. Men är det akut behov får man pressa i sig allt.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av _tekken_:

Dom senaste dagarna så har det väll varit ett par Norrlands Guld och några Whiskeys till frukost.

Låter lagomt nyttigt, men spännande.

när jag är på utlands semester så brukar jag faktist starta morgorna med ett glas whiskey.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kapten Kattskit:

En del säger att det är dåligt att hoppa över frukosten andra säger att det kvittar.

Här kan du läsa lite mer: Frukostens betydelse i kosten.

Jag tycker det är bra med regelbundna måltider, för jag mår helt enkelt bättre då.

Det finns som jag förstår det ett samband mellan personer som inte äter frukost och kassa matvanor (vilket ger sämre hälsa osv). Men att det skulle bli per automatik bra/bättre när man äter frukost är ju fel och det är nog inte så svårt att se.

Jag säger inte att frukost är bra eller dåligt, bara att folk har allmänt en stor övertro av frukostens betydelse.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Ja fast och andra sidan är det ju bättre att äta ofta för att minska sötsuget, på så vis kan man ju säga att det är bättre att äta frukost än att skippa..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kapten Kattskit:

Ja fast och andra sidan är det ju bättre att äta ofta för att minska sötsuget, på så vis kan man ju säga att det är bättre att äta frukost än att skippa..

Detta har jag aldrig hört talas om, och det stämmer iaf inte in på mig. Nu är ju bara jag en liten anekdot men har du något som stödjer det du skriver?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

kesella

Visa signatur

i5 3570K 3,4GHz | Noctua NH-C12P SE14 | Cooler Master HAF XB EVO | Asus MAXIMUS V GENE | G.Skill 8GB 1600Mhz Ripjaws X | FD Newton R2, 800W 80+ Modulär | MSI Radeon R9 280X 3GB | Samsung SSD 830 256 GB | www.muforce.se - Quake Live clan

Permalänk
Medlem

Fil/Mjölk med flingor och en smörgås med skinka på, sen frukost kl9 på jobbet också, då blir det 3 smörgåsar.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Fil/yoghurt utan flingor, till det två fullkornare med ost/skinka på och ett löskokt ägg. Vissa dagar varierar jag och byter då fil/yoghurten mot Oboy. Dock uteblir samma mättnadskänsla när man dricker oboy. Inte alltid jag hinner med äggen heller nu för tiden då jag märker att jag kliver upp senare och senare ::P

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem

Klockan halv 6 är det 3 mackor med salami eller leverpastej, lite yoghurt, 2 koppar kaffe och 4 cigg. Skulle jag missa frukost kan jag inte arbeta ordentligt, och blir svimfärdig. Avstå frukost är omöjligt. Äter även frukost/mellanmål igen klockan 9.

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus