Är denna dator prisvärd & fyller den mina krav?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Okt 2010

Är denna dator prisvärd & fyller den mina krav?

Hej Sweclockers.
Jag planerar att byta ut min stationära pga flytt till mindre lägenhet samt behov av laptop i egna firman.

Funderar på att köpa den här:
Acer Aspire AS5741G
Acer Aspire AS5741G-5454G50Mnk 15,6-tums laptop med kraftfull Core i5-processor - Dator - Laptop - Laptop 15 - 16 tum

Den kostar 7.990 kr. Är det prisvärt?
Jag vill kunna köra Adobepaketet (undantaget filmredigering), spela Starcraft 2 och andra vanliga surfsysslor som vilken dator som helst klarar av.

Är grafikkortet tillräckligt kraftigt för att kunna spela Starcraft 2 eller ha t ex Dreamweaver, Photoshop och Illustrator igång samtidigt?

mvh
Anton Apa

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009

Värdelöst grafikkort tyvärr :/

MSI GX660-069NE - Inet.se

Den är iofs för gaming och kanske utanför din budget men enda datorn med vettigt grafikkort

Fractal Design R4 | Asus Sabertooth Z77 | i5 3570k @4.5Ghz | Corsair H50 | Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | GeForce 1070 ASUS Dual | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av Xedious:

Värdelöst grafikkort tyvärr :/

MSI GX660-069NE - Inet.se

Den är iofs för gaming och kanske utanför din budget men enda datorn med vettigt grafikkort

Du menar alltså att den inte håller för SC2? Det är i princip det enda jag lirar som är nytt, annars lirar jag bara L4D2.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Sep 2010

Ska man ha en dator för gaming så är det stationär dator som gäller, iaf om man inte har så bra budget för en monster laptop.

Du kan nog spela starcraft 2 på low settings.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av SWEDISH Bear:

Ska man ha en dator för gaming så är det stationär dator som gäller, iaf om man inte har så bra budget för en monster laptop.

Du kan nog spela starcraft 2 på low settings.

Okej, det gör jag nu hur som helst, haha!
Även om min dator klarade mer så stör allt blänk för mycket.

Edit: Finns det något sätt att kolla utöver Blizzards egna specifikationer för SC2, förresten?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Jun 2009

Ska du ha laptopen även till ditt företag så kanske du vill ha något "mognare" än en gaming laptop... Starcraft 2 är väl inget jättekrävande spel om man ställer ner grafiken lite, så även de mer företagsinriktade laptop'arna bör väl klara det.

|| 2700K @ 4.7GHz || MSI GTX 1080 TI Gaming X || Xonar DG || Samsung 750 EVO 500GB & OCZ Agility 3 120GB & Crucial C300 64GB & Crucial V4 256GB || XFX XXX 650W || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av Newklear:

Ska du ha laptopen även till ditt företag så kanske du vill ha något "mognare" än en gaming laptop... Starcraft 2 är väl inget jättekrävande spel om man ställer ner grafiken lite, så även de mer företagsinriktade laptop'arna bör väl klara det.

Förstår inte vad du menar med mognare? Syftar du till utseendet?

Min vän har denna dator (längst ner på sidan, terabytepaketet)
Se alla erbjudanden från Dell - Våra mest populära bärbara datorer | Dell Sverige

För honom flyter SC2 hur bra som helst. Är det så stor skillnad mellan dessa två datorer alltså?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyresö
Registrerad
Sep 2008

Processorn är i stort sett likadan men Grafikkortet i terabytepaketet är betydligt bättre. Sen har 'terabyte' datorn 7200rpm hårddiskar, vilket kan vara en fördel.

Här är en bra sida för att jämföra grafikkort: Computer Games on Laptop Graphic Cards - Notebookcheck.net Tech

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av antonapa:

Förstår inte vad du menar med mognare? Syftar du till utseendet?

Ja, utseende, kvalite, känsla, "status".

Det finns en anledning till att företagskunder hellre köper apple än alienware.

|| 2700K @ 4.7GHz || MSI GTX 1080 TI Gaming X || Xonar DG || Samsung 750 EVO 500GB & OCZ Agility 3 120GB & Crucial C300 64GB & Crucial V4 256GB || XFX XXX 650W || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Okt 2010

Bumpar tråden, då jag fortfarande behöver er hjälp.

Skrivet av Xumbik:

Processorn är i stort sett likadan men Grafikkortet i terabytepaketet är betydligt bättre. Sen har 'terabyte' datorn 7200rpm hårddiskar, vilket kan vara en fördel.

Här är en bra sida för att jämföra grafikkort: Computer Games on Laptop Graphic Cards - Notebookcheck.net Tech

Denna dator är väl nästintill identisk om man ser till processor, ram och grafikkort?
HP Pavillion dv6-3045eo 15,6-tums laptop med 640GB hårddisk! - Dator - Laptop - Laptop 15 - 16 tum
Missar jag något? Hur stor skillnad gör 5400 rpm mot 7200 rpm på HDD?

Skrivet av Newklear:

Ja, utseende, kvalite, känsla, "status".

Det finns en anledning till att företagskunder hellre köper apple än alienware.

Jag behöver inga lektioner i hur jag ska uppfattas som företagare, men tack för rekommendationen. Min plan har aldrig varit att skaffa en dator med massa LED-lampor.