Duglig gaming laptop ~5000:-

Permalänk
Medlem

Duglig gaming laptop ~5000:-

Tjenare!

Då jag tröttnat på att släpa runt på en stationär dator har jag bestämt mig för att skaffa en laptop.

Då mina krav inte är särskilt höga kanske en laptop i 5000:-klassen duger? (Det enda jag gör vid datorn är surfar, spelar CS1.6 och Heroes Of Newerth)

Tänkte kolla om någon har en sån här: Packard Bell EASYNOTE TJ65-CU-666NC - Alina System AB

Den verkar helt okej och grafikkortet ser verkligen ut att vara tillräckligt bra för CS 1.6/HoN

Grafikkortet: NVIDIA GeForce GT 240M - Notebookcheck.net Tech

Har ni några andra tips i runt 5000:-klassen så länka gärna dem!

Kommen även byta ut hårddisken mot en SSD eller tillägga en SSD ifall det finns 2 hdd-platser

Mvh!

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Medlem

Oj oj, svårt! Jag är inte lika insatt i HW som jag brukade vara en gång i tiden, dessutom söker du ju en laptop och där hänger jag inte med i svängarna riktigt!

Dock så köpte jag för några veckor sedan en laptop själv, ett litet impulsköp då jag sprang på ett sista exemplar och eftersom jag är en bra kund i den butiken så fick jag ett massivt avdrag på det redan nertagna priset a: 5995:- Vill inte diskutera i detalj var/hur/varför jag fick min laptop så otroligt billigt (väl inom din budget) men det lönar sig att vara en stadig kund samt att våga kasta fram låga erbjudanden utan att skämmas och prata för sig när man diskuterar produkten i fråga med försäljaren.

Sak samma, för mig vart det en Acer Aspire 5741G, i3 350 cpu ihop med HM55 express chipset baserat mobo (såklart), 4GB DDR3, 500GB HDD, Nvidia GT320 för att nämna lite av hårdvaran. Visst duger den, men så här i efterhand saknar ja växlingsbar grafik och bättre batteritid. Hade gärna velat ha en 6-8h på en full laddning istället för 2-3 som min har. Jag hade inga planer på att använda datorn mobilt i mer än 2-3h åt gången heller, men det skulle kännas extra skönt med vetskapen om att batteriet räcker längre ifall jag skulle behöva det nån dag? Man vet aldrig?

Jag vet att det är lätt hänt att man stirrar sig lite blind på HW, men kika också efter smarta funktioner så som tex växlingsbar grafik, smart energihantering, vilka batterier som finns tillgängliga på eftermarknaden till just den laptop du är intresserad av, storlek på skärm kan också bidra till sämre/bättre batteritid. Börjar man belasta en laptop hårt så töms batteriet dessutom extremt mycket fortare.

Vad gäller hårddiskar (vare sig det gäller SSD eller mekanisk) så finns det mycket få laptops med 2 hårddiskplatser i, oftast så är dom som har det lite större i storlek och är inte så smidiga att släpa på. Jag hörde häromdagen att en del tydligen tagit bort DVD´n på sin laptop och använt den platsen och sata interfacet till att plugga in en extra hårddisk, dvs som offrar DVD´n för att få en extra disk.

Jag spelar just inte nå så för mig duger mitt GT320M för lite blandad multimedia m.m. och cpu´n är istället lite viktigare. Kanske hade jag t.o.m klarat mig på Intels interna IGP, men ville inte chansa på det då man aldrig vet om något spelsug dyker upp ur det blå???

Sorry att jag inte kunde vara mer hjälpsam, men ta tid på dig och stressa inte igenom ett köp asap! Det är så mycket att tänka på, finns datorer i så många olika konfigurationer, storlekar, med batteritid osv.. Det kommer alltid finnas erbjudanden på laptops, dom försvinner liksom aldrig då en laptop modell har så kort livstid innan en ny förbättrad modell kommer ut.

Ta dig den tid du behöver att komma fram till exakt vad du vill ha för konfiguration, att ångra sig i efterhand och upptäcka att det tex INTE ens finns extra stora batterier att köpa någonstans till sin nya laptop är inte kul och kan förstöra mycket av den där underbara känslan man får när man har packat upp sin senast inhandlade tech-leksak.

LYCKA TILL!!

PS: Skulle jag råka springa på nån länk till en kraftigt rabatterad laptop med snäppet bättre specs än den HP du just länkade till så lämnar jag såklart den länken här åt dig!

Permalänk
Medlem

Tack för alla synpunkter fark!

Såg detta erbjudandet: MSI GT640 15.4" WLED TFT Intel I7-720QM, 4GB DDR3, 640GB HDD, NVIDIA GTS 250M 1GB GDDR3 Graphics Card, Win7 Home Premium 32-Bit - Black/Red [] Notebooks

8400:- för i7a, gts250m m.m! Kanske borde slå till?

Någon som handlat från overclockers.co.uk?

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Isty:

Någon som handlat från overclockers.co.uk?

I laptopväg antagligen bara de som vill ha fel layout på tangentbordet.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

I laptopväg antagligen bara de som vill ha fel layout på tangentbordet.

Tangentbordet gör mig ingenting! Kommer ALLTID använda den som stationär dator

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isty:

Tangentbordet gör mig ingenting! Kommer ALLTID använda den som stationär dator

Ja isf är det väl bara att beställa. Tänk bara på när det är en utländsk sida = högre frakt kostnad

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdaN:

Ja isf är det väl bara att beställa. Tänk bara på när det är en utländsk sida = högre frakt kostnad

Aaa. Frakten gick på ~300:- vilket gör att allt går loss på ca 8700:-. Måste väl ändå vara sjukt prisvärt?

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Isty:

Aaa. Frakten gick på ~300:- vilket gör att allt går loss på ca 8700:-. Måste väl ändå vara sjukt prisvärt?

Jämfört med en stationär som du tänkt använda din laptop som, nej
Men ja jämför du med priserna i Sverige på samma skit så visst

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Jämfört med en stationär som du tänkt använda din laptop som, nej
Men ja jämför du med priserna i Sverige på samma skit så visst

Klart det inte går att jämföra med en stationär. Men den här kommer prestera lika bra som min stationära just nu då jag bara spelar 2 icke-krävande spel och surfar typ. Vill ha mobiliteten

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Medlem

Har nu fått ett erbjudande på ett byte mellan en MSI GT740 (i7a, GTS250m, m.m) mot min stationära dator som jag har i sign. Är det ett bra byte för min del?

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk

Acer eMachines E730G - 5000 kronor!

Komplett.se - Acer eMachines E730G 15.6" HD

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusnns:

Skulle ALDRIG tro att ett sånt grafikkort klarar CS 1.6 och HoN :s

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Skrivet av Isty:

Har nu fått ett erbjudande på ett byte mellan en MSI GT740 (i7a, GTS250m, m.m) mot min stationära dator som jag har i sign. Är det ett bra byte för min del?

Nej

Permalänk
Skrivet av Isty:

Skulle ALDRIG tro att ett sånt grafikkort klarar CS 1.6 och HoN :s

Jo det gör det visst men på lägre inställningar.
Mer prestanda för 5000 kronor än så är svårt att hitta.

Jag föreslår Acer Aspire 5553G om budgeten tillåter.

Acer Aspire 5553G - Elgiganten

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50