Asus Eee PC 1015PN - 10":are med PRESTANDA!

Permalänk
Medlem

Naturligtvis var det mina sample.mkv som inte fungerade. Hade två som jag testade och det visade sig vara där problemet låg. Den ena startade inte ION hur nu det kan vara möjligt?? Laddade ner ett program som visar om GPU ION är aktiverat eller inte.
Sen såg jag att om man tar senaste drivisarna från intel och nvida (beta) så käkar det mindre kraft av CPU ca -10% när den skall avkoda.

Permalänk

Fick mitt minne från Crucial i fredags och petade in det i maskinen. Det var inte mycket till emballage som minnet kom i, endast ett tunt plastkuvert och ett plastfodral där minnet hade lossnat och skramlade runt. Kändes väl sådär...
Men en timmas körning med memtest86+ intygade att det inte var något fel på minnet och jag har inte upptäckt något problem vid användning ett par dagar heller.
Hela kalaset gick på strax under 200 kr, får väl anses helt ok trots att jag tycker att datorn borde kommit med 2 GB från början.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Datoristen:

Fick mitt minne från Crucial i fredags och petade in det i maskinen. Det var inte mycket till emballage som minnet kom i, endast ett tunt plastkuvert och ett plastfodral där minnet hade lossnat och skramlade runt. Kändes väl sådär...
Men en timmas körning med memtest86+ intygade att det inte var något fel på minnet och jag har inte upptäckt något problem vid användning ett par dagar heller.
Hela kalaset gick på strax under 200 kr, får väl anses helt ok trots att jag tycker att datorn borde kommit med 2 GB från början.

tycker jag också men de regler som Microsoft haft fick man man endast leverera 1GB till 10" Windows Starter datorer.

Permalänk
Medlem

Hej! Jag är ny här. Tack för alla bra inlägg som hjälpte mig att köpa rätt minne (CT1539081 från Crucia, 2GBl).

Att luckan var svår att få upp visste jag men trots försiktighet gick en av plastbitarna på luckans undersida av men det gjorde inget för skruven håller ihop det hela.

Jag har problem med videouppspelning. Jag har installerat Windows 7 Pofessional och grafikdrivrutin från Nvidias hemsida. Drivrutinsversionen är 8.17.12.6658 när jag kollar egenskaperna enhetshanteraren.

Problemet är att många filmer hackar när jag spelar upp dom. Det är MKV-filmer i både 1080P och 720P som enligt beskrivning ska vara blue-ray rippar. Ratatoullie 720P verkar funka men jag antar att en animerad film inte är lika krävande pga att detaljrikedomen är mindre.

Det här med Optimus vet jag inte om datorn utnyttjar. Hur kollar man det?

Jag ska ha med datorn på en resa för att kolla film och lite mail, så det hade varit skönt att optimera datorn för video på bästa sätt. Men hur gör jag?

/Björn

Permalänk
Medlem

Är det någon som har möjlighet att köra antingen Boxee eller XBMC på datorn, koppla den till en full HD TV och spela upp en 1080p fil som ligger på en extern hårddisk ansluten till datorn via usb och sedan återkomma med resultat? Är även intresserad av hur den hanterar media från Viaplay, finns en hel del gratis att testa där.

Skulle vara väldigt tacksam då jag funderar på denna datorn som en HTPC lösning.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="javaa;10906330"]Är det någon som har möjlighet att köra antingen Boxee eller XBMC på datorn, koppla den till en full HD TV och spela upp en 1080p fil som ligger på en extern hårddisk ansluten till datorn via usb och sedan återkomma med resultat? Är även intresserad av hur den hanterar media från Viaplay, finns en hel del gratis att testa där.

Skulle vara väldigt tacksam då jag funderar på denna datorn som en HTPC lösning.[/QUOT

Det fungerar utan problem. Kör med Win 7 ultima, har både Boxee & XBMC installerat. Fungera utan problem att kör full HD matrial.
Har inte testat viaplay.

Visa signatur

Nuvarande hårdvara består av Processor: IntelCore i7-6700K, RAM: 16 GB, Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 960, Moderkort: Gigabyte GA-Z170, HD: 2 st WDC, 3 st SSD
** 2 St Rasbery Pi som media spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWEKARL:
Skrivet av javaa:

Är det någon som har möjlighet att köra antingen Boxee eller XBMC på datorn, koppla den till en full HD TV och spela upp en 1080p fil som ligger på en extern hårddisk ansluten till datorn via usb och sedan återkomma med resultat? Är även intresserad av hur den hanterar media från Viaplay, finns en hel del gratis att testa där.

Skulle vara väldigt tacksam då jag funderar på denna datorn som en HTPC lösning.

Det fungerar utan problem. Kör med Win 7 ultima, har både Boxee & XBMC installerat. Fungera utan problem att kör full HD matrial.
Har inte testat viaplay.

Får man fråga om du kör med ett riktigt högtalarsystem också och i så fall om DTS fungerar bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av javaa:

Får man fråga om du kör med ett riktigt högtalarsystem också och i så fall om DTS fungerar bra?

Datorn är kopplad med HDMI kabel direkt in i min Onkyo förstärkare. Så ja det fungerar helt okej. Har inte haft några större problem, men rekomenderar att man uppgraderar till 2 GB i RAM.

Visa signatur

Nuvarande hårdvara består av Processor: IntelCore i7-6700K, RAM: 16 GB, Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 960, Moderkort: Gigabyte GA-Z170, HD: 2 st WDC, 3 st SSD
** 2 St Rasbery Pi som media spelare.

Permalänk
Medlem

Är denna notebook lite "trög"? Visst fungerar den finfint till film m.m. men jag slängde även över lite småspel jag köpt på nätet, t.ex: http://bossbaddie.co.uk/bigsky/#buy och det hackar ju rejält. Även testat några andra som inte flyter för 5 öre. Jag kör den med grundkomponenterna nu men har beställt 2 GB ram här på inrådan. Kör ION och Super Performance Mode.

Sen får datorn endast 2,4 i betyg i prestandaklassificeringen och då är det CPU:n som den gnäller på. Får ni andra också bara 2,4? Annars ligger gfx på 3,4.

Permalänk
Skrivet av pemani:

Är denna notebook lite "trög"? Visst fungerar den finfint till film m.m. men jag slängde även över lite småspel jag köpt på nätet, t.ex: http://bossbaddie.co.uk/bigsky/#buy och det hackar ju rejält. Även testat några andra som inte flyter för 5 öre. Jag kör den med grundkomponenterna nu men har beställt 2 GB ram här på inrådan. Kör ION och Super Performance Mode.

Sen får datorn endast 2,4 i betyg i prestandaklassificeringen och då är det CPU:n som den gnäller på. Får ni andra också bara 2,4? Annars ligger gfx på 3,4.

Lite trög tycker jag nog datorn, det är ju trots allt en netbook. Men jag har inte lika låga siffror som dig i prestandaklassificeringen på CPU. Jag får 3.1. Iofs har jag 2GB RAM men det borde inte påverka CPU-värdet kan man ju tycka. Jag har en 1015PN med Intel N550 CPU.

Dessa prestandasiffror får jag i Windows 7 Home Premium:

ION-läge, Super Performance Mode, AC anslutet
Processor: 3.1
Minne (RAM): 4.6
Grafik: 3.3
Spelgrafik: 4.8
Primär hårddisk: 5.9
RESULTAT: 3.1

Optimus-läge, Auto Mode, AC anslutet
Processor: 3.1
Minne (RAM): 4.6
Grafik: 2.5
Spelgrafik: 3.0
Primär hårddisk: 5.9
RESULTAT: 2.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datoristen:

Lite trög tycker jag nog datorn, det är ju trots allt en netbook. Men jag har inte lika låga siffror som dig i prestandaklassificeringen på CPU. Jag får 3.1. Iofs har jag 2GB RAM men det borde inte påverka CPU-värdet kan man ju tycka. Jag har en 1015PN med Intel N550 CPU.

Dessa prestandasiffror får jag i Windows 7 Home Premium:

ION-läge, Super Performance Mode, AC anslutet
Processor: 3.1
Minne (RAM): 4.6
Grafik: 3.3
Spelgrafik: 4.8
Primär hårddisk: 5.9
RESULTAT: 3.1

Optimus-läge, Auto Mode, AC anslutet
Processor: 3.1
Minne (RAM): 4.6
Grafik: 2.5
Spelgrafik: 3.0
Primär hårddisk: 5.9
RESULTAT: 2.5

Hmm ok, ja jämfört med 2,4 är ju 3,1 väldigt mkt mer med tanke på att det ska vara samma dator. Minnet borde ju inte påverka CPU:n som du säger. Men jag får väl testa att slänga in nya kretsen ändå och checka igen. Nån annan som kan ge era betyg? Vore kul att jämföra..

Permalänk
Medlem
Skrivet av pemani:

Hmm ok, ja jämfört med 2,4 är ju 3,1 väldigt mkt mer med tanke på att det ska vara samma dator. Minnet borde ju inte påverka CPU:n som du säger. Men jag får väl testa att slänga in nya kretsen ändå och checka igen. Nån annan som kan ge era betyg? Vore kul att jämföra..

Jag får ungefär samma siffror:
Super Performance Mode, AC anslutet
Processor: 3.1
Minne (RAM): 4.7
Grafik: 3.4
Spelgrafik: 4.7
Primär hårddisk: 5.8
RESULTAT: 3.1

Jag har installerat 2GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisseson:

Jag får ungefär samma siffror:
Super Performance Mode, AC anslutet
Processor: 3.1
Minne (RAM): 4.7
Grafik: 3.4
Spelgrafik: 4.7
Primär hårddisk: 5.8
RESULTAT: 3.1

Jag har installerat 2GB RAM

Hmm ok. Min dator är ute på resande fot men direkt när den kommer hem så ska jag köra testet igen. Enda jag kan tänka mig att min enbart ger 2,4 på CPU borde väl ha varit om den ha kört testet på batteriet? Har för mig att nätadaptern var inpluggad men jag kan inte svära på det. Får testa igen när jag är 100 få se.

Permalänk
Medlem

Köpte denna fina lilla dator idag. -Köpte med 2 gig minne men efter alla kommentarer i denna tråd blir jag osäker på om de funkar.. köpte kingston minnen och kom så långt som hit http://www.valueram.com/datasheets/KVR1333D3S9_2G.pdf i mitt försök att se om det är singel eller dual rank. Jag har ingen aning om vad det är eller vad det innebär eller vad för specifikationer som anger om det är singel eller dual rank.

Om någon kan hjälpa mig att läsa ut det så vore jag tacksam, annars blir det retur:)

EDIT: det var tydligen S:et i KVR1333D3S9 som angav att det var singel
Edit 2: Det fungerade inte

MVH Erik

Permalänk
Medlem

[QUOTE=Pellepelikan;EDIT: det var tydligen S:et i KVR1333D3S9 som angav att det var singel
Edit 2: Det fungerade inte

MVH Erik[/QUOTE]

Mitt fungerar prima 4.9 index.. testa ta ut batteriet efter det du bytt minnet, ibland kan det strula

skyrim here i come!

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem
Skrivet av sdaniel1:

skyrim here i come!

Hur pass/bra dåligt fungerar det? Någorlunda spelbart eller är det mindre än 30fps?

Bumpar lite också

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Hur pass/bra dåligt fungerar det? Någorlunda spelbart eller är det mindre än 30fps?

Bumpar lite också

Liten bump här också. Är det någon som har jämfört 1015PN med 1015BX? På papperet verkar 1015BX vara något snabbare. Lite synd att netbooks har blivit såpass ute, tycker att de är väldigt smidiga. Att man inte behöver oroa sig för att bli av med den lika mycket som t.ex. en MBA är ju positivt.

Har en pimpad netbook med N450/2GB/Intel 40GB SSD som i stort fungerar bra, men jag skulle föredra matt skärm och så saknar jag lite pulver till att orka med lite mer avancerat videomaterial (t.ex. köpta serier från iTunes).

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredl:

Liten bump här också. Är det någon som har jämfört 1015PN med 1015BX? På papperet verkar 1015BX vara något snabbare. Lite synd att netbooks har blivit såpass ute, tycker att de är väldigt smidiga. Att man inte behöver oroa sig för att bli av med den lika mycket som t.ex. en MBA är ju positivt.

Har en pimpad netbook med N450/2GB/Intel 40GB SSD som i stort fungerar bra, men jag skulle föredra matt skärm och så saknar jag lite pulver till att orka med lite mer avancerat videomaterial (t.ex. köpta serier från iTunes).

Kan ta och kolla senare, har köpt en och hittills har den varit riktigt trevlig. Har dock inte testat några speciellt krävande spel. Morrowind fungerar utmärkt, det är det mest krävande spelet jag kört just nu.

EDIT: Och då var det testat. Utomhus såväl som inomhus får man ca 30FPS(uppskattat). Det på det lägsta som går att ställa in i inställningarna. Planerar att försöka stänga av skuggorna helt och testa igen, de ser ändå så dåliga ut så de gör varken till eller från. Sen skulle det behövas en mod som tar bort partikeleffekter såsom snö, för de drar ner FPSen något enormt. Alltså, det är på gränsen att den klarar det. Tyvärr är det väll inte möjligt att stoppa in en så mycket kraftigare krets i en så liten dator. Gissar på att spel som Fallout New Vegas inte heller rullar på felfritt utan lite INI-moddar.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Kan ta och kolla senare, har köpt en och hittills har den varit riktigt trevlig. Har dock inte testat några speciellt krävande spel. Morrowind fungerar utmärkt, det är det mest krävande spelet jag kört just nu.

EDIT: Och då var det testat. Utomhus såväl som inomhus får man ca 30FPS(uppskattat). Det på det lägsta som går att ställa in i inställningarna. Planerar att försöka stänga av skuggorna helt och testa igen, de ser ändå så dåliga ut så de gör varken till eller från. Sen skulle det behövas en mod som tar bort partikeleffekter såsom snö, för de drar ner FPSen något enormt. Alltså, det är på gränsen att den klarar det. Tyvärr är det väll inte möjligt att stoppa in en så mycket kraftigare krets i en så liten dator. Gissar på att spel som Fallout New Vegas inte heller rullar på felfritt utan lite INI-moddar.

Tackar! Tre frågor:

1) Är det ett matt eller blankt chassi på den?
2) Stämmer specen att det är matt skärm?
3) Kommer man åt HD utan att ta isär hela chassiet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredl:

Tackar! Tre frågor:

1) Är det ett matt eller blankt chassi på den?
2) Stämmer specen att det är matt skärm?
3) Kommer man åt HD utan att ta isär hela chassiet?

1. Delar av chassit är matt, kanten runt skärmen samt locket är dessvärre blankt. Dessutom är den plastdel som sitter runt tangentbordet blankt, men touchpad-delen är matt.
2. Ja, den är matt(väldigt trevligt).
3. Nej, den sitter under tangentbordet vad jag förstår men om man pillat med en bärbar dator tidigare tror jag inte att det är några problem. Själv nöjer jag mig med den medföljande disken tills SSD blivit billigare.

Värt att notera är att disken låter en del, så även om fläkten är stannar in i princip helt så hörs ett sus från hårddisken(vilket visserligen är fallet för de flesta bärbara datorer). Så helt tyst blir den aldrig om man inte har SSD, men för mig är den tillräckligt tyst.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

1. Delar av chassit är matt, kanten runt skärmen samt locket är dessvärre blankt. Dessutom är den plastdel som sitter runt tangentbordet blankt, men touchpad-delen är matt.
2. Ja, den är matt(väldigt trevligt).
3. Nej, den sitter under tangentbordet vad jag förstår men om man pillat med en bärbar dator tidigare tror jag inte att det är några problem. Själv nöjer jag mig med den medföljande disken tills SSD blivit billigare.

Värt att notera är att disken låter en del, så även om fläkten är stannar in i princip helt så hörs ett sus från hårddisken(vilket visserligen är fallet för de flesta bärbara datorer). Så helt tyst blir den aldrig om man inte har SSD, men för mig är den tillräckligt tyst.

Tack för svaren!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har en EEE 1015PN och ac adaptern blir SJUKT varm. Är det fler som märkt av detta? Det är alltså riktigt obehagligt att ta i den när den laddar t.ex.. Är ju fan rädd att den ska brinna.

Permalänk
Skrivet av pemani:

Har en EEE 1015PN och ac adaptern blir SJUKT varm. Är det fler som märkt av detta? Det är alltså riktigt obehagligt att ta i den när den laddar t.ex.. Är ju fan rädd att den ska brinna.

Min blir också så varm att det är obehagligt att ta i den.

Permalänk
Medlem

Min adapter brukar också bli ganska så varm men efter att ha haft en Acer-laptop modell större så tycker jag inte att den är så farligt varm. Sen brukar jag köra ION-läget på och Power Saving profilen, och då drar den inte mycket ström så obehagligt känns det inte.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

Det är framförallt när batteriet laddas som ac-adaptern blir så varm att det är obehagligt att ta i den.
I Optimus-läge utan att batteriet laddas blir den inte speciellt varm (bara ljummen).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Datoristen:

Det är framförallt när batteriet laddas som ac-adaptern blir så varm att det är obehagligt att ta i den.
I Optimus-läge utan att batteriet laddas blir den inte speciellt varm (bara ljummen).

skicka den på service/utbyte. Den ska inte vara så varm så man upplevera att de är något fel.

Permalänk
Medlem

Hej alla.
Jag bytte ut hårddisken mot en SSD, och installerade W7 HP på min 1015PN. Det verkade fungera, MEN saknade riktiga grafikdrivare och trådlöst nät.

Jag lät Windows update köra över LAN och där fanns uppdateringar att hämta för iON och trådlöst som den fick ta.

Men efter ombootningen fick jag BLOD efter en stund. Grafikdrivaren verkar försöka gå igång, och skärmen ger fin bild, men tycks starta om ett antal gånger innan den ger upp och det blir en BLOD.

Så vad bör jag göra? Det finns drivare på asus hemsida för 1015PN.
1. Bara installera W7 HP och sen direkt installera det som behövs från asus hemsida? Och sen köra windows update?
2. Köra W7 + Update och sen ta hem extra drivare?
eller?

Skulle bli glad om någon kan ge ett litet råd så jag slipper testa mig fram...
Och gärna ge besked om vilka drivare jag måste installera från asus sida, och vad jag kan lämna därhär.
Hälsningar

Visa signatur

Node 304 White mini-ITX | Asus Maximus VI Impact | i7-4790K | Asus GTX 780 OC DCUII | Corsair H90 | Silverstone Strider ST550F Gold | Samsung 850 Pro 256GB | WD Green 3TB | G.Skill Trident 2400MHz 16GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm | Fujitsu P27T-7

Permalänk
Skrivet av undret2:

Hej alla.
Jag bytte ut hårddisken mot en SSD, och installerade W7 HP på min 1015PN. Det verkade fungera, MEN saknade riktiga grafikdrivare och trådlöst nät.

Jag lät Windows update köra över LAN och där fanns uppdateringar att hämta för iON och trådlöst som den fick ta.

Men efter ombootningen fick jag BLOD efter en stund. Grafikdrivaren verkar försöka gå igång, och skärmen ger fin bild, men tycks starta om ett antal gånger innan den ger upp och det blir en BLOD.

Så vad bör jag göra? Det finns drivare på asus hemsida för 1015PN.
1. Bara installera W7 HP och sen direkt installera det som behövs från asus hemsida? Och sen köra windows update?
2. Köra W7 + Update och sen ta hem extra drivare?
eller?

Skulle bli glad om någon kan ge ett litet råd så jag slipper testa mig fram...
Och gärna ge besked om vilka drivare jag måste installera från asus sida, och vad jag kan lämna därhär.
Hälsningar

Jag funderar på att göra precis som du och stoppa i en SSD och intallera W7 HP från scratch på den så jag behöver också lösa detta problem!
Tidigare råd i denna forum har väl varit att först ladda ner Intel-grafikdrivrutin direkt från Intel och installera den och sedan ladda ner ION-drivrutinen direkt från Nvidia och installera den. Då får man in drivrutinerna i rätt ordning och får senaste version av dem.

Hur blev förresten prestandan med SSD? Känns datorn snabb? Min 1015PN utan SSD blev väldigt långsam någon gång i våras, så långsam att jag blir irriterad när jag använder den. Har en Samsung 128 GB SSD som jag egentligen skulle haft till en annan dator som jag funderar på att ha i min 1015PN åtminstone över sommaren.

Permalänk
Medlem

Hej,
Tack för snabbt svar. Jag stoppade i denna:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/152956-a-data_intern_...
Det känns som en turbokick. En del av det kanske beror på att jag nu har en ren installation, men iallafall har boot-tiden halverats (nu på 30 sek).

Jag installerade 2Gb RAM precis när jag köpte och det gav också nån förbättring men bara då om man kör flera saker samtidigt (undvika swap).

Men åter till ämnet: Så rådet är att installera W7 HP (32-bitars såklart) *inte* ta alla updates bums (speciellt inte iON då som gav BLOD för mig), utan ladda hem drivisarna direkt från Intel/Nvidia och inte från asus hemsida?

Som det är nu behandlar datorn skärmen som generisk VGA.
Hälsningar

Visa signatur

Node 304 White mini-ITX | Asus Maximus VI Impact | i7-4790K | Asus GTX 780 OC DCUII | Corsair H90 | Silverstone Strider ST550F Gold | Samsung 850 Pro 256GB | WD Green 3TB | G.Skill Trident 2400MHz 16GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm | Fujitsu P27T-7

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag har fått det att fungera fint efter bytet till ssd och 32 bit Win7 HP. Än så länge iaf, men tiden lär väl få utvisa. Efter att ha uppgraderat drivrutinerna verkar datorn ha snabbat upp sig än ett litet snäpp.

Jag kan bara rekommendera att göra diskbytet. En instruktion finns här:
http://www.youtube.com/watch?v=_2htZGio8es
Rent mentalt behöver du ha tålamod, noggrannhet, bestämdhet och undvika rädslan att voida garantin när en av skruvarna ska tas bort.
Mekaniskt så behövs små mejslar och något att bända plasthöljet med så att det snäpper isär. Jag skaffade detta kit:
http://www.clasohlson.com/se/Verktygssats-Cocraft-universal/P...
Stjärnmejseln däri passar skruvarna som finns i batterifacket. En ordinär PH0 (eller var det PZ0)-mejsel (dvs något större än den i kitet) behövs för skruvarna som friläggs när tangentbordet tagits loss och för hårddisken. Verktygen för att bända med var mycket användbara tillsammans med dummy SD-kortet som medföljde datorn, plus ett bankkort. Sen har jag små fingrar vilket kom väl till pass när kontakter skulle lossas och fästas från tangentbord, styrplatta, och hårddisk. Man får vara försiktig men bestämd när man bänder upp höljet efter tangentbordet. Bäst är som videon visar att börja vid vänsterkanten, och sen fortsätta bända upp i nederkant mot den högra sidan.
Själva diskbytet och sätta samman det hela var i sammanhanget det enkla. Var extra noga med att få kablarna du lossat korrekt fästa.

Med ett USB-minne med Windows installation på, bootade datorn direkt därifrån utan att jag behövde in och rota i BIOS.
Efter det saknade jag alltså en massa drivare, och får windows update ta iON-drivaren får jag blåskärm. Ta det från asus hemsida löste det iaf. Jag installerade först Intels drivare, sen iON, och sen grafikswitch-applikationen ovanpå det. Då fungerade iON. För Optimusläget var inte intels drivare igång, så den installerade jag om efter att ha växlat till det läget och då fungerade det. Sedan drog jag in en för det trådlösa, och ytterligare en för funktionstangenterna.
Up and running!
Sen installerade jag alla andra drivare från asus, även de jag kanske inte behövde men som verkade vettiga att ta: chipset, LAN, sata, ljud, och drivare för styrplattan.

Sen gick jag på pumpen några gånger med att installera java etc, för att tillverkarnas hemsidor skulle kunna detektera vad jag behövde för uppgraderingar automatiskt. Inget av detta gav något av värde.
Därför ska jag installera om Win 7 och sen bara plocka drivare jag faktiskt behöver från asus. Då får jag en minimalt fungerande dator för precis exakt det jag har den till: Grafiken, trådlöst och keyboard.
Dock är det lite oklart om jag behöver chipset och sata, utöver det som windows redan har. De verkade nyttiga iaf. Behöver jag för audio, så lär jag väl märka det.
Nån kommentar?
Hälsningar Undret

Visa signatur

Node 304 White mini-ITX | Asus Maximus VI Impact | i7-4790K | Asus GTX 780 OC DCUII | Corsair H90 | Silverstone Strider ST550F Gold | Samsung 850 Pro 256GB | WD Green 3TB | G.Skill Trident 2400MHz 16GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm | Fujitsu P27T-7