Permalänk

Stereo mix

Hej,

Jag skulle vilja spela in ljud som spelas upp av min dator. Den funktionen kallas Stereo Mix, fast det verkar tyvärr inte som att mitt dåliga ljudkort har den funktionen, då Stereo Mix inte syns i Record devices i Windows 7. Jag kör på ett ljudkort inbyggt i moderkortet, så det är väl inte oväntat att det skulle suga.

Min fråga är om man kan spela in ljud som spelas upp av datorn på något annat sätt? Finns det möjligen program/drivrutiner för det?

Om det inte finns så är väl ända lösningen att köpa ljudkort, i sånna fall vad ska man köpa för ljudkort som klarar Stereo Mix? Jag vill i sånna fall bara ha det billigaste möjliga med den funktionen.

Permalänk

Jag hade nero wave editor tror jag det hette. Där kunde man ha en inspelningskälla som hette what you hear. Den spelar in all ljud från datorn, men vet inte om det var pga ljudkort eller mjukvaran.

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Skrivet av HyperTech:

Hej,

Jag skulle vilja spela in ljud som spelas upp av min dator. Den funktionen kallas Stereo Mix, fast det verkar tyvärr inte som att mitt dåliga ljudkort har den funktionen, då Stereo Mix inte syns i Record devices i Windows 7. Jag kör på ett ljudkort inbyggt i moderkortet, så det är väl inte oväntat att det skulle suga.

Min fråga är om man kan spela in ljud som spelas upp av datorn på något annat sätt? Finns det möjligen program/drivrutiner för det?

Om det inte finns så är väl ända lösningen att köpa ljudkort, i sånna fall vad ska man köpa för ljudkort som klarar Stereo Mix? Jag vill i sånna fall bara ha det billigaste möjliga med den funktionen.

Jag tror att alla kort har det (?) för till och med mitt integrerade skit ljud kort har det. Gör så här:

1. Öppna kontrollpanelen
2. Visa alla ikoner och klicka på ljud
3. Välj fliken Uppspelning
4. Högerklicka någon stans inom det vita utan att markera något och klicka på Visa inaktiverade enheter
5. Högerklicka nu på Stereo Mix och välj aktivera så har du det

Så är det i alla fall på mitt Windows 7 och jag kommer ihåg att vanligtvis är den inaktiverad för det tog evigheter innan jag kunde aktivera det.

Permalänk
Skrivet av NisseVista:

Jag tror att alla kort har det (?) för till och med mitt integrerade skit ljud kort har det. Gör så här:

1. Öppna kontrollpanelen
2. Visa alla ikoner och klicka på ljud
3. Välj fliken Uppspelning
4. Högerklicka någon stans inom det vita utan att markera något och klicka på Visa inaktiverade enheter
5. Högerklicka nu på Stereo Mix och välj aktivera så har du det

Så är det i alla fall på mitt Windows 7 och jag kommer ihåg att vanligtvis är den inaktiverad för det tog evigheter innan jag kunde aktivera det.

Den finns inte där för mig...

Permalänk

Rätt, funkar - tack!!!

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

stereomix var vanligare förr. Har testat virtual audio cable som länkades ovan, funkar men kostar som sagt.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Hej Surfade in på denna sidan eftersom jag har samma problem, ingen Stereo Mix inte syns i Record devices i Windows 10.
Jag har bara "Asus P6T Deluxe V2 Intel X58 2xGbLan 7.1 audio"
Vad gör jag ?
Har provat en mängd program utan att lyckas, ex Wondershare och iMac för Windows, där får jag bara upp en ruta där programmen rekommenderar mig att installera "Virtuall Sound Card", men det funkar ändå inte och i Audacity finns ingen Stereo mix, och inte heller i högtalarens inställningar (nere vid klockan) trots jag har valt "Visa inaktiverade enheter".

Snälla kan någon hjälpa mig, skulle bli sååååå tacksam