Trafikjuristen: Erkänn inte brott på platsen – be om betänketid!

Permalänk
Avstängd

Trafikjuristen: Erkänn inte brott på platsen – be om betänketid!

Hej alla Swecare!:)

Här kommer lite intressanta länkar för er alla som kör bil (tycker det vore brottsligt nonchalant att inte ta upp detta:D)!

Det handlar om Johnny som i skrivande stund riskerar att bli av med sitt körkort för att han - istället för att väja för ambulans då han ansåg att detta ej var görligt under rådande omståndigheter - körde för fort och inte väjade enligt trafikpolisens förslag.

Han hjälpte ambulansen ? körkortet rök | Bil | Aftonbladet
Han kan förlora körkortet igen | Bil | Aftonbladet
Läsarna hyllar Jonny | Nyheter | Aftonbladet
?Patienten överlevde? | Nyheter | Aftonbladet
nwt.se - WEBB-TV: Se polisens video på sträckan. (Polisens rekonstruktion).

Och advokatens syn på det hela (mycket intressant):

onsdag 23 juni, 2010
Carina Bergfeldt reporter: Hej.
Chatten med Leif Rydström på City Lawyer Advokatbyrå startar kvart över fyra, men ställ gärna frågor till honom gällande trafikregler redan nu.
Mvh,
Carina Bergfeldt, reporter
Carina Bergfeldt reporter: Nu börjar chatten!
Vi hälsar Leif Rydström, advokat på City Lawyer Advokatbyrå välkommen.
Kommentar från Patrik
Antr'ffande artikeln, vad skulle du ha gjort i en liknande situation
Leif Rydström, advokat: Jag hade släppt fram ambulansen och nekat till brott. Jag hade erkänt faktiska omständigheter - att jag körde för fort - men nekat till själva brottet och tagit rättegången.
Gör man det så ska inte polisen försöka övertala personen att erkänna brott.
Kommentar från Nenne
Får man överskrida hastigheten om man har en allvarligt sjuk i sin bil och på väg till sjukhus.
Leif Rydström, advokat: Det kan man få göra. Det bästa är att ringa polis och ambulans och be dem möta upp så att man får överlämna personen så snart som möjligt. Visar det sig då att personen inte är tillräckligt sjuk riskerar man naturligtvis att ställas inför rätta-
Kommentar från Jockepocke
Jag funderar lite granna kring vilka juridiska följder det hade kunnat generera för Jonny om han inte hade släppt fram den här ambulansen och patienten hade dött. Hade han då ställt inför rätta, på något sätt ansvarig för en annan människas bortgång?
Leif Rydström, advokat: Det är en svår fråga. Jag är tveksam. Däremot är det större risk att man hamnar inför rätta om man inte släpper fram en polisbil. Det är polisen som enväldigt bestämmer vad som ska rapporteras vidare. Jag vill också lägga till att det ska mycket till att man ska tvingas att begå ett lagbrott - eller straffas för underlåtenhet att begå lagbrott.
Kommentar från FERÅ
Får man köra runt och tuta med signalhornet på sin bil t.ex. som en glädjeyttring över att det fotbollslag man håller på vinner en VM-match?
Leif Rydström, advokat: Svar nej. Tuta ska man använda för att upprätthålla trafikordning.
Kommentar från Guest
Jag har för mig att man får köra för fort och köra mot rött om det är fara för liv om man gör det på ett säkert sätt.
Leif Rydström, advokat: Återigen, polismans enskilda bedömning. Och åklagarens bedömning om det går till åtal. Feghet är alltid bäst i det här landet.
Kommentar från Kristoffer A
hej har en fråga ang. en sak, när jag var ute och körde på en landsväg så kom det ut en hund på vägen och jag körde över den. Nu kräver familjen att jag skall betala för en ny hund, måste jag de? Jag jorde ju inte det med flit, det skulle jag aldrig göra!
Leif Rydström, advokat: Jag gissar att svaret är nej här. Hunden är ett tamdjur och hundägaren har brustit i uppsikt. Mitt råd är att ta rättegången.
Leif Rydström, advokat: Jag vill bara vidareutveckla: Små djur ska man köra över för att undvika trafikolycka. Stora djur, där man kan riskera eget liv, ska man väja för – och kan gå straffri från om det sker en olycka. Men skadeståndsansvaret har man.
Kommentar från Nathalie
Om nu han hade kört 70, som polisen ville att han skulle göra, hade han inte fått böter eller indraget körkort för att ha stoppat ambulansen??
Leif Rydström, advokat: Jag vill påstå att han inte hade fått det. Absolut inte indraget körkort och förmodligen inte böter heller. Som sagt, feghet är bäst i lagomlandet Sverige.
Kommentar från Magnus
Om jag står vid rött ljus med min vanliga personbil och det bakom mig kommer en polis med blåljus påslagna och det enda sättet för honom att komma fram är att jag kör mot rött, är det då tillåtet eller riskerar jag att bli straffad? tack! MVH Magnus
Leif Rydström, advokat: Jag har gjort det här, men min rekommendation är generellt att köra fram och stanna i själva korsningen, för där finns det mest plats. Sedan får man avgöra om man själv ska köra framåt eller vänta på grönt ljus. Då har man kört mot rött - men inte fullföljt rödljuskörningen – och det ska mycket till att det blir åtal på en sådan sak.
Kommentar från Johan
Hejsan! Jag råkade ut för en liknande sak när en ambulans kom farande ganska snabbt bakom mig. Jag stod fast vid ett rödljus, men när ambulansen var några meter bakom mig började han/hon tuta. Jag bestämde mig för att rulla förbi rödljusen och köra delvis upp på trottoaren för att släppa förbi ambulansen. Värt att notera var att det var en typ av "dödzon" där jag stod, för rödljuset stod där bara pga. att folk skulle kunna gå över gatan (som var en bilbredd bred ca) samt för att bussar skulle kunna svänga ut ca 5-10 meter längre fram. Jag störde alltså inte någon genom att köra fram där jag stod. Gjorde jag rätt?
Leif Rydström, advokat: Smart gjort. Det motsvarar det jag sa vid rödljuskorsningen. Du gjorde helt rätt. Här kan du hävda att du inte fullgjorde rödljuskörningen och att du inte hade egen vinst i det du gjorde.
Kommentar från Magnus
Om jag kör på en enfilig motorväg med staket på båda sidor och det bakom kommer ett utryckningsfordon och det sättatääet för den att köra om mig snabbare är att jag gasar över gällande hastighetsgräns, får jag det utan att riskera att bli lagförd?
Leif Rydström, advokat: Samma svar som tidigare. Normalt händer ingenting men en nitisk polis kan komma. Då gäller det att inte erkänna brott. Ofta vill åklagare inte driva den här typen av mål.
Kommentar från Georg
Hej! Får man köra fortare än hastighetsbegränsningarna fall man har en akut födande i bilen ?
Leif Rydström, advokat: Det vill jag påstå att man får köra fort för, för det anses som akut. Det vanliga är att polisen kommer ut och eskorterar. Ring polisen och be om hjälp. Då brukar man få svaret att man ska köra på – och de möter en med bil.
Kommentar från Tobben38
Om man nu ej får köra för fort för att komma ur vägen då får man väll ej heller köra över heldragna linjer och då kan det i vissa fall vara svårt att flytta på sig eller?
Leif Rydström, advokat: Heldragna linjer brukar ju ligga i mitten på vägen – och den ska man avstå från att korsa. Låt utryckningsfordonet göra det istället.
Kommentar från Bengt
Vad innebär uttrycket att skapa fri väg för utryckningfordon
Leif Rydström, advokat: Det innebär i princip att man stannar inför vägkanten, eller ökar på farten så att de kommer fram på smidigast sätt – utan att öka FÖR mycket.
Jag vill här ligga till att man inte får parkera på trottoarer, men att det kan vara den smartaste lösningen i de här situationerna. Polisen straffar inte den sortens parkeringsförbud.
Kommentar från Ninni
Hej! I Malmö där jag bor finns där en väg med cykelöverfart över vägen. Men cyklisterna har väjningsplikt, där finns både skyltar och markeringar på marken. Cyklisterna där verkar inte se dessa skyltar utan cyklar ofta rakt ut. Om jag (eller någon annan) skulle krocka med någon av dessa cyklister vem skulle vara skyldig då. Alltså vems är felet. För en nära släkting till mig blev påcyklad(när hon körde bil) av en cyklist som körde för rött, och han fick betala skadorna för det och polisen ansåg att det var hans fel. Kan detta stämma att även om det är cyklisten som gör fel så får vi i bil för det?
Leif Rydström, advokat: Mitt stalltips är att bilen åker på skadeståndsansvar, men inte straff. Väjningsplikt är väldigt starkt för den som har den.
Kommentar från Alexander.H
Jag hart hört talas om folk som kört onyktra till akuten med en medpassagerade som varit i livshotande tillstånd utan att åka dit. Kan detta verkligen stämma?
Leif Rydström, advokat: I något fall har det varit det, men det handlar om berusningsgrad.
Kommentar från Mia
Diskussionen på jobbet: I fredags tog kollegan en starköl. Jordnötterna åkte fram och straxt därefter började sonen (3 år) klia sig i ansiktet. Något senare började han rossla och få ansträngd andning. Kollegan bor en mil utanför stadens sjukhus. Han tog bilen och körde in till sjukhuset. Rätt eller fel?
Leif Rydström, advokat: Fel. Man ska ta taxi.
Kommentar från Matte
Är inte nödrätten applicerbar i detta fallet?
Leif Rydström, advokat: Jo, i vissa fall kan det vara det. Om det handlar om liv och död. Det är den bedömningen som blir svår i efterhand.
Kommentar från Per
I en gammal bil där det bara finns säkerhetsbälten i framsätena får man då sitta i baksätet?
Leif Rydström, advokat: Ja. Om bilen är lagenligt utrustad får man det.
Kommentar från Thomas
Tycker du att Jonny Forsberg agerade fel?
Leif Rydström, advokat: Nej.
Leif Rydström, advokat: Forsberg gjorde fel när han skrev på strafföreläggandet, det borde han inte ha gjort. Men han gjorde rätt i sak.
Kommentar från Orcun
Får polisen säga: Antingen tar du emot bötern och skriver på här för "fortkörning", eller så tar vi det i rätten. Och tror du verkligen att du har mycket chans mot tre poliser?
Leif Rydström, advokat: Så får de absolut säga. För då ger de dig ett val. Det tycker jag inte är att lura folk att skriva på.
Kommentar från Guest
Vad gör man om man råkar begå samma "misstag" och släppa fram en ambulans vid en fartkamera?
Leif Rydström, advokat: Det är egentligen ett mycket mindre problem, för fartkameran hamnar i Kiruna. Där kan man bestrida. Där ska man - med ambulansintyg - absolut gå till rättegång.
Moderator: Nu kommer sista frågan!
Kommentar från SusanneS
jag har lärt mig att man alltid ska släppa fram utryckningsfordon om man inte utgör en fara för ovrig trafik... stämmer inte det??
Leif Rydström, advokat: Jo, men det innefattar inte att man ska köra för fort eller fullfölja rödljuskörningar. Och med fullfölja menar jag att man kör genom hela korsningen.
Moderator: Tusen tack till Leif Rydström.
Leif Rydström, advokat: Jag vill avsluta med ett sista råd till Jonny Forsberg.
Han ska begära resning och har polisen lurat honom att skriva på så har han en jättechans att få resning.
Polisen borde ha gett honom betänketid i det här fallet, så att han kunde rådfråga någon kunnig. Man bör ha tre dagar på sig att tänka och det talar polisen aldrig om. Lär er det: betänketid i trafikbrott!
mvh,
Leif Rydström

------
Är inte ute efter att skapa debatt utan denna tråden är mest för alla bilförare.:) Sen om ni vill skriva vad ni anser om detta (huruvida Polisen vs. Jonny "har rätt" i relation till att Jonny eventuellt kan bli av med körkortet) är upp till er.:) Man kanske kan få några synpunkter från er som kör i yrkestrafik och ni som är poliser?:)^^ Skulle vara intressant!:)

För övrigt min 100:e tråd!:D:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Tittade på rekonstruktionen tidigare idag.

I första delen kan man fråga sig hur tråkigt polisen hade, men å andra sidan så om den rekonstruktion som polisen gjort stämmer så tycker jag faktiskt att ambulansframsläpparen inte bör vara hur förvånad som helst.

Jag håller med så långt som att det inte är vettigt att tvärnita och stanna vid de små parkeringsplatser som fanns längs vägen då de kan vara svåra att se i tid och de kräver krafig inbromsning om man har en ambulans flåsandes i nacken. Här har han dock enligt rekonstruktionen dragit förbi ett flertal körfält för vänstersväng där han utan problem hade kunnat släppa förbi ambulansen ifråga. Jag kan ju förstå om polisen tröttnade lite när han körde förbi flera sådana.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

(...) Jag kan ju förstå om polisen tröttnade lite när han körde förbi flera sådana.

Jo kan förstå det också. Dock (MIN åsikt) tycker jag att det är ju lätt för polisen att som "åskådare" logiskt och utan uppskruvad puls sitta och "betrakta skådespelet" vs. Johnny som har en ambulans med blåljus blåsandes i ändan på sig: jag hade i alla fall blivit stressad.:P Hade nog inte tänkt så där "kallt och klart" som det är önskvärt (med avseende på situationen) utan jag hade nog missat avfarterna jag med.:P Men helt säker är jag inte, jag kanske hade vikit av så snart det låtit sig göras.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Först tyckte man ju att Johnny gjort något bra sen såg man polisvideon och då blir man ju mer osäker.

För mycket text nu när man är trött men så länge dom inte skjuter en med laser så är det bara skit i att erkänna så finns det chans att det inte blir böter?

Permalänk
Medlem

"Feghet är alltid bäst i det här landet."

Han sa det! HAN SA DET!

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krimsarn:

"Feghet är alltid bäst i det här landet."

Han sa det! HAN SA DET!

Jo jag vet Klockrent (dvs. det jag alltid sagt om Sveri...förlåt...Fegrike:P) tragiskt.:( Det betyder att curage de civil inte lönar sig då man kan bli bötfälld. Men om man är "flat och tittar på" är det lugnt för då har man agerat enligt lagen. Sen att någon stackare strök med på kuppen är tydligen av underordnad betydelse...:O:/

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Du ska underlätta för utryckningsfordon, men det ger ingen som helst rätt att överträda andra trafiklagar, vilket är fallet här. Något extrapolerat, bara för att någon blir misshandlad så innebär det inte att det är okej att ta fram jaktvapen och skjuta misshandlaren.

Det här fallet är så solklart som det kan bli, bara för att gemene man har en annan åsikt så skall ju inte rätten ta hänsyn till det. Nu har ju TR ogillat överklagandet ändå så förhoppningsvis stannar det där.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik21:

Du ska underlätta för utryckningsfordon, men det ger ingen som helst rätt att överträda andra trafiklagar, vilket är fallet här. Något extrapolerat, bara för att någon blir misshandlad så innebär det inte att det är okej att ta fram jaktvapen och skjuta misshandlaren.

Det här fallet är så solklart som det kan bli, bara för att gemene man har en annan åsikt så skall ju inte rätten ta hänsyn till det. Nu har ju TR ogillat överklagandet ändå så förhoppningsvis stannar det där.

Låter konstigt att TR har ogillat överklagandet?:O Det är ju inte TR som bestämmer det utan det är HovR som avgör om prövningstillstånd beviljas eller ej.:) (För att underinstansen inte ska hamna i en "jävig situation" där den skulle kunna undanröja ett överklagande rätten har beslutat i och på så viss vinna en "fördel" (i teorin) i huruvida ett mål ska avvisas eller prövas av högre instans).

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Trafikförfattningen 12 kap. 6 §: "Bestämmelserna om färdhastighet i 3 kap. 17 §, 4 kap. 20§ och 9 kap. 1 § 6 samt sådana föreskrifter om färdhastighet som har meddelats med stöd av 3 kap. 17 §, 10 kap. 1 eller 14 § gäller inte när ett fordon används
1. vid brådskande yrkesutövning räddningstjänst eller sjuktransport enligt 6 § hälso- och sjukvårdslagen (1982:763),
2. i brådskande yrkesutövning av polis- eller tullpersonal, personal vid kustbevakningen, läkare, sjuksköterska, barnmorska, veterinär eller personal inom Kriminalvården, eller
3. i andra jämförliga fall."

TrF 2 kap. 5 §: "En trafikant skall lämna fri väg för
1. utryckningsfordon som avger signal med föreskriven larmanordning, och
2. järnvägståg eller spårvagn om inte spårvagnsföraren har väjningsplikt som utmärks genom vägmärke.
Förare som skall lämna fri väg skall stanna om det är nödvändigt."

Det är detta man har att förhålla sig, plus kapitlet om färdhastighet på TrF 3 kap. 14 § - 17 §

Man skall veta har man goda skäl att överskrida hastigheten får man göra detta. Du får bryta mot trafikregler så länge du inte fara för liv, egendom eller miljö. Skall du stanna skall detta gå att göra trafiksäkert.

Exempel:
Du får punktering på en motorväg med heldragen linje mot vägrenen. Alltså får du inte vara på vägrenen eftersom kategorin fordon får inte korsa heldragen linje. Ställer du dig och byter däck på vägrenen och dessutom stannar på motorväg har du brutit mot två regler.
För att dra det ännu till sin spets, det är enl TrF 2 kap. 1 § förbjudet att hindra och störa annan trafik. Då har vi brutit mot tre regler eftersom vi stör trafik som passerar då dom måste göra körfältsbyte och förmodligen sakta in.

Sällan eller aldrig har någon blivit dömd för att dom stannat och bytt ett däck med punktering trots att detta är i klass med att höja hastigheten för att hålla sig ur vägen för utryckningsfordon. Du är ett hinder och fara för dina medtrafikanter när man stannar och byter däck vid en motorväg, och även en fara för dig själv.

Blir intressant att se vilken dom hovrätten ger. För annars blir det en förändring i TrF vid nästa utgåva.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Något extrapolerat, bara för att någon blir misshandlad så innebär det inte att det är okej att ta fram jaktvapen och skjuta misshandlaren.

Det kan det visst vara eftersom det kan vara fråga om nödvärn. Här blir det en bedömning att göra för domstolen. Man får faktiskt använda visst övervåld så länge det inte är uppenbart oförsvarligt och/eller man svårligen kunde besinna sig. Är det fråga om en misshandel där den misshandlade löper stor risk att avlida så kan det beroende på omständigheterna faktiskt vara ok att skjuta den som misshandlar. Förslagsvis då på ett ställe som inte föranleder omedelbar död. Däremot håller det inte att blåsa skallen av någon för att denne ger någon en örfil. Märk väl att den misshandlade inte behöver handla själv utan den som hjälper den misshandlade har samma nödvärnsrätt.

Läs BrB 24 kap.

Permalänk
Skrivet av fesen:

Först tyckte man ju att Johnny gjort något bra sen såg man polisvideon och då blir man ju mer osäker.

För mycket text nu när man är trött men så länge dom inte skjuter en med laser så är det bara skit i att erkänna så finns det chans att det inte blir böter?

Håller nog med dig där. Efter man fick se videon så tycker jag att polisen gjorde rätt. Liksom om de nu är sant som polisen säger att ambulansen låg en bit bak och inta han i kapp och att det ser ut att vara ett par tillräckligt stora fickor att få in bilen på. Man ser de rätt långt före och sen så bor troligen johnny i trakten så han bör känna igen vägarna.

Det jag mer tror på är att Johnny körde för fort och inte uppmärksammade att han hade an ambulans en bra bit bort. Sen blev han paff och drog en rövare för polisen istället. Målgan någon?

Sen så kan det aldrig bli värre att Neka till att skriva på. men det kan vara 'sämre' Liksom jag trycker det isf är bättre att bli av med det på plats och tiden räknas därifrån istället för att han kommer till rätten en månad senare och inte vet om han har körkort eller inte imorgon och sen tiden räknas därifrån.

Vet man att man har gjort fel så är de bara att erkänna. Sen något som kan tas upp är om polisen har sina instrument calibrerade och att de gör en räknekontroll (miniräknare typ) och blir det samma svar så är det inte så stor mening att neka. dock blir det olika svar så kan man bli mer kluven på att neka.

//Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Låter konstigt att TR har ogillat överklagandet?:O Det är ju inte TR som bestämmer det utan det är HovR som avgör om prövningstillstånd beviljas eller ej.:) (För att underinstansen inte ska hamna i en "jävig situation" där den skulle kunna undanröja ett överklagande rätten har beslutat i och på så viss vinna en "fördel" (i teorin) i huruvida ett mål ska avvisas eller prövas av högre instans).

TR kan ogilla ett ärende, vilket man i det här fallet gjort. Man anser att det handlar om ett ärende som inte ska avgöras av TR.

Tycker bara det är så intressant med ärenden liknande detta. Allmänheten får först skapa sig en bild av verkligheten utifrån vad den drabbade säger, och sen när sanningen kommer fram vänder opinionen helt.

Skulle säga att ärendet är så solklart som det kan bli, Jonny förblir utan körkort den tid som man tidigare bestämt. Fakta i målet följande:
Jonny har kört för fort (ostridigt, det är det ingen som ens försökt påstå något annat)
Lämna fri väg för utryckningsfordon (här är kruxet, Jonny hävdar en sak, och Polisen en annan, sen att ambulanschefen ger stöd till att det var en akut transport saknar relevans i sak).
Ostridiga fakta som tillkommer: Det finns på vägsträckan ett flertal möjliga platser att stanna eller väja för en ambulans, vilket inte nyttjades. Däremot nyttjades den normala färdvägen till Jonnys (arbete eller hem), vilket inte direkt underlättar hans fall. Detta då denna väg är minst lika skarp som de övriga som han avvisat som omöjliga.

Summa: Körkortet förblir indraget samt HovR bekräftar bötesdomen.

Skrivet av ztenlund:

Det kan det visst vara eftersom det kan vara fråga om nödvärn. Här blir det en bedömning att göra för domstolen. Man får faktiskt använda visst övervåld så länge det inte är uppenbart oförsvarligt och/eller man svårligen kunde besinna sig. Är det fråga om en misshandel där den misshandlade löper stor risk att avlida så kan det beroende på omständigheterna faktiskt vara ok att skjuta den som misshandlar. Förslagsvis då på ett ställe som inte föranleder omedelbar död. Däremot håller det inte att blåsa skallen av någon för att denne ger någon en örfil. Märk väl att den misshandlade inte behöver handla själv utan den som hjälper den misshandlade har samma nödvärnsrätt.

Läs BrB 24 kap.

Nödvärn är en sak, men att tillämpa uppenbart oförsvarligt (jaktvapen) vid ett knytnävsslagsmål. Det faller under samma logik som det aktuella ärendet.

Glömde visst skriva dit att det inte är självklart att ett sådant våld är accepterat av TR.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF