Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lkpg
Registrerad
Jan 2003

Cykellyset fram trasigt!

Hallå där!

Nu är det så här att jag ramlade på cykeln för ganska länge sedan (ja jag kan cykla, var smått onykter) och framlyset har sedan dess inte fungerat. Tycker det är lite kul att veta hur den fungerar samt hur jag kan laga skiten! Så därför söker jag här efter kunniga människor!

Navgeneratorn, som jag antar att det är, kallas för i-Light (D3 Series) och borde ha någon form av magnet eller liknande på ekrarna som hjälper till att alstra elektriciteten som behövs men den är borta! Hör och häpna! Antagligen föll den av när jag ramlade...

Tips, förslag, hjälp?! Skriv gärna

MVH
// Kevin

EDIT:
This thread is useless without pictures!

Mycket mumbo-jumbo nu känner jag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Maj 2006

Jag skulle snarare gissa på att sjävla lamp-enheten har pajjat då de strömalstrande delarna sitter inuti navet.

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Mar 2005

Kollat glapp? Oxid? Lampa?

I am Extrazz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lkpg
Registrerad
Jan 2003

Tack tack för svaren men hur ska jag själv som har begränsad tillgång till verktyg m.m. testa alla dessa saker?

anton_mjor: Eftersom det satt en magnet på ekrarna måste det väl betyda att det SKA sitta en där eller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av The-k0rf:

Tack tack för svaren men hur ska jag själv som har begränsad tillgång till verktyg m.m. testa alla dessa saker?

anton_mjor: Eftersom det satt en magnet på ekrarna måste det väl betyda att det SKA sitta en där eller?

Aldrig hört talas om en magnet i ekrarna som är till för något annat än en cykeldator.
På min syrras cykel med navgenerator sitter inget i ekrarna i alla fall.

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jul 2009

Mina föräldrar har förvärvat min brors tandemcykeln nyligen, på den alstras ström till ljusen med hjälp av en magnet som sitter på ekrarna.

Primär - C2D T6500 :: 4GB :: Mobility 4570.
Sekundär - AMD64x2 6000+ :: 2GB :: 8800GT 1GB

Trädvy Permalänk
Testpilot, Moderator
Kevin Dahlberg
Plats
Norrköping
Registrerad
Sep 2002

I en navgenerator sitter som anton_mjor nämner alla delar i navet, även magneterna som behövs.

Skulle vara väldigt intressant att se anordningen som använder en magnet på ekrarna, jag skulle säga att ett cykelhjul snurrar alldeles för långsamt för att en enda magnet skulle räcka. Jag håller med anton_mjor i även det här fallet och misstänker att det handlar om en cykeldator.

Jag skulle gissa att glödlampan gått sönder, de kan var känsliga och glödtråden kan gå av ifall den utsätts för stora stötar.

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 8GB][Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lkpg
Registrerad
Jan 2003

Tack så mycket alla, då får jag helt enkelt undersöka glödlampan imorgon. Hade inte tid för det idag när jag tittade snabbt så Får väl helt enkelt återkomma!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2002

Mina makaroner blir inte mjuka, måste jag kolla både att det är vatten i kastrullen och värmen är på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG o STHLM
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av Ryden:

Mina makaroner blir inte mjuka, måste jag kolla både att det är vatten i kastrullen och värmen är på?

Nej, börja med att kolla säkringarna till din spis!

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
MLAMÖ!!!!!!!!
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av Ryden:

Allrabäst är att stoppa in en gaffel i uttaget först och se om där är ström! Pro-tip: Betalt elräkningen?

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av jonazz:

Nej, börja med att kolla säkringarna till din spis!

nja själv råkade jag få på barnlåset på min spis...

ONT: löser sig nog om du byter lampa och/eller kollar att alla kablar är hela till lampan.

Ryzen 1700 @ 3.7ghz, Palit GTX 1080 GR Premium