Point of View lanserar Geforce GTX 480 Beast

Permalänk
Melding Plague

Point of View lanserar Geforce GTX 480 Beast

Tillverkaren Point of View satsar på rekordhöga klockfrekvenser och vattenkylning med nya Geforce GTX 480 Beast.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

I helvete heller!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Vattenblock istället för standardluftkylare sparar in 25W.
Undrar om de vågar skriva PCIe 2.0 på kartongen då kortet inte följer standarden?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Kul idé, svårt att tro att den slår. SC gör en omröstning: hur många har/kan tänka sig/planerar eller inte vill ha vattenkylt system! Vore kul att se svart på vitt

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk

EVGA har redan ett liknande som är både snyggare, billigare och har inte en 2plats PCI-sköld.

Permalänk
Medlem

Skulle absolut vilja köra vattenkylning i min dator. Både på CPU och GPU. Men känner mig för osäker på att få rätt grejjor men framför allt för att få ihop allt så det funkar och är säkert (testat).

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Skulle absolut vilja köra vattenkylning i min dator. Både på CPU och GPU. Men känner mig för osäker på att få rätt grejjor men framför allt för att få ihop allt så det funkar och är säkert (testat).

bytte kylare på mitt 4870x2 resultatet? Ett trasig 4870x2 :/ tänker nog 2-3 gånger om jag ska göra en vatten kyld lösning för min burk i framtiden. Speciellt när det finns så bra luft kylare på marknaden för cpu / gpu / ram

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneT1c:

bytte kylare på mitt 4870x2 resultatet? Ett trasig 4870x2 :/ tänker nog 2-3 gånger om jag ska göra en vatten kyld lösning för min burk i framtiden. Speciellt när det finns så bra luft kylare på marknaden för cpu / gpu / ram

Ja det är därför det inte blivit något än. Har tänkt det så många gånger, då mitt 4870x2 har idle temp på 80 grader, enligt CCC. Min antec P182 låda är ju inte direkt känd för god ventilation. Min i7, 920@2,66 idlar på 49 grader

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

På tok för dyrt.

Men annars så är ju vatten kylning överlägset, kör det i min lilla mATX för allt (cpu,mb,gfx).

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk

såg rätt B ut med metallen till höger,

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Proffsmobbare

Innovatek är ju kända för sin bra vattenkylning, eller hur var det..

Permalänk

TDP på 320, herregud.

Permalänk
Medlem

är inte en tdp på 300 max eller gäller det bara referens-kort??

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nussse:

är inte en tdp på 300 max eller gäller det bara referens-kort??

PCIe-kort får vara på max 300W, därav min fråga post nr 3. Att man kommer över det vid överklockning är en sak, men att sälja ett kort som går utanför specifikationerna kan ställa till problem.
Om moderkortet krånglar vid användning kan tillverkaren hävda att det är anpassat för PCIe-kort och du har helt klart tryckt i något som inte är PCIe.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Hade helt klart kunnat tänka mig detta men det var på tok för dyrt.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

PCIe-kort får vara på max 300W, därav min fråga post nr 3. Att man kommer över det vid överklockning är en sak, men att sälja ett kort som går utanför specifikationerna kan ställa till problem.
Om moderkortet krånglar vid användning kan tillverkaren hävda att det är anpassat för PCIe-kort och du har helt klart tryckt i något som inte är PCIe.

Jo tänkte att det skulle vara något i den stilen.

Undra förresten varför det är så få tillverkare som säljer kort med heltäckande vattenblock?? Alltid trevligt med vatten men tråkigt att behöva bryta garanti samt riskera att ha sönder kortet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nussse:

Jo tänkte att det skulle vara något i den stilen.

Undra förresten varför det är så få tillverkare som säljer kort med heltäckande vattenblock?? Alltid trevligt med vatten men tråkigt att behöva bryta garanti samt riskera att ha sönder kortet.

problem ligger i att man måste kunna lite om vattenkylning och de flesta kunder är de som köper färdiga burkar och kanske kan byta själv (eller med grannes hjälp) typ grafikkort, självklart att det är kul för oss som redan sitter på vatten med en färdig paket (gpu plus block) men det är fortfarande för små marknad och få tillverkare satsar på det, sen de som redan säljs oftast kommer inte till Sverige

Permalänk
Medlem

Jämförbart med tre stycken 460 i SLI?

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Jämförbart med tre stycken 460 i SLI?

3st 460 i sli med vattenblock skulle kosta nästan 9k kronor plus du tappar garanti, men prestandamässig tror att 460 3sli skulle slå bara en 480 men i bara de spel som är byggda för det

Permalänk
Skrivet av Fredag:

Jämförbart med tre stycken 460 i SLI?

Skrivet av tatus_se:

3st 460 i sli med vattenblock skulle kosta nästan 9k kronor plus du tappar garanti, men prestandamässig tror att 460 3sli skulle slå bara en 480 men i bara de spel som är byggda för det

Sen så kanske det lilla faktum att 460 är begränsad till 2-way SLI

Sen så kan man ju köpa EVGA kort, dem ger garanti även om man byter ut stockkylaren och även om man väljer vattenkylning

Permalänk
Medlem

När man köper kort med vattenkylning måste man ha någon separat pump eller så ? eller är det helt fristående så man slipper tänka på sånt?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

När man köper kort med vattenkylning måste man ha någon separat pump eller så ? eller är det helt fristående så man slipper tänka på sånt?

Det är bara ett grafikkort med ett vattenblock färdigmonterat, så du måste ha tank, pump, radiator, slang, anslutningar och vätska

Permalänk
Skrivet av tatus_se:

3st 460 i sli med vattenblock skulle kosta nästan 9k kronor plus du tappar garanti, men prestandamässig tror att 460 3sli skulle slå bara en 480 men i bara de spel som är byggda för det

har kört många eftermarknads kylare etc, en gång har grafiken gått sönder och då bytte jag tillbaka till orginal och skickade in den.. fick en ny utan problem, tillbaka med den andre kylaren och klockade upp den igen;) det är så det går till..

klockar du kortet blir du av med garantin oxå och klockar man ordentligt brukar man byta kylare med, annars igen mening med det.. eller??

edit: om man nu inte köper ett färdig klockat kort med bra kylning osv

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Sen så kanske det lilla faktum att 460 är begränsad till 2-way SLI

Sen så kan man ju köpa EVGA kort, dem ger garanti även om man byter ut stockkylaren och även om man väljer vattenkylning

Rätta mig om jag har fel men det är väl bara 450 GTS som är limiterad till 2vägs sli?

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk

Vet säkert att GTX460 endast har stöd för 2-way SLi.
GTX465,470 och 480 går däremot att köra 1,2,3 eller fyra av på samma moderkort.

Förutom ett vattenblock behövs pump för att cirkulera vattnet, kylare för att avleda värmen samt slang och anslutningar för att koppla ihop allt. Sedan destillerat vatten och någon sorts köldmedia som även skall motverka algbildning/korrosion. Tank är inget måste utan ökar endast mängden köldmedia.

Sänkte mitt GTX 465 med 40grader i load och 10 grader i idle med vatten kontra luftkylt så visst gör det skillnad.

Tycker dock inte att ett färdigt kort är värt 7000:- då man bygger ett själv för flera tusen mindre.

GTX480 = ca: 3700:-
Vattenblock EK= 800:-
sa: 4.500:-

Permalänk
Skrivet av Laggboxx:

Rätta mig om jag har fel men det är väl bara 450 GTS som är limiterad till 2vägs sli?

Då rättar jag dig, om ett grafikkort har mer än 1st SLI/CFx stift så klarar det mer än 2-way och 460 har bara ett stift.

Permalänk
Medlem

Tänkte mer om tre "billiga" 460 i orginalklock/luftkylning vann i prestanda över detta, för 7000:- räckte till tre 460...

Asus GeForce ENGTX465/2DI/1GD5 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)
Fyra sådana kostar 7160:- (Asus 465)
Skulle ni säga att de i orginalklock vore mera värda än ovan vattenkylda monster i ren prestanda?
(stunta helt i att alla spel inte stödjer det)

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Skrivet av Fredag:

Tänkte mer om tre "billiga" 460 i orginalklock/luftkylning vann i prestanda över detta, för 7000:- räckte till tre 460...

Asus GeForce ENGTX465/2DI/1GD5 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)
Fyra sådana kostar 7160:- (Asus 465)
Skulle ni säga att de i orginalklock vore mera värda än ovan vattenkylda monster i ren prestanda?
(stunta helt i att alla spel inte stödjer det)

Nej, för det skulle flaska vilken CPU som helst och sen så måste man ha ett mobo för runt 3-5k och ett dyrare agg.... förlåt men jag var tvungen att besserwissra, oh kul "ord"

Permalänk
Medlem

Flaska CPU:n?

Då tolkar jag det som ett ja och nej. (ja, det presterar bättre, nej det är inte värt)

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter