Permalänk
Medlem

Kom igen mata oss med lite information!

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk

Oj vad jag känner mig taskig nu. helt glömt tråden, så en update kanske ska vara på sin plats.

Jag har inte vågat ta bort kylpastan då jag inte har någon aceton, t-röd eller dyl hemma.

Laddade hem cpu-z som säger detta:

AMD Athlon II x2 250

Så nu är min fråga, ska jag ringa och fråga vad som är felet och kanske lämna in den(gratis)?
eller ska jag bara vara nöjd? dom på ICD sa att det möjligtvis kunde varit något som inte stämde med moderkortet eller bios och jag som inte kan något om bios förstår inte mycket när jag se det

Vart lite ovis nu när jag läst runt lite om mitt moderkort M4A785-M, sägs ska vara väldigt stabilt och fungerande. Men vissa har fått lite problem.
Ex. vissa tycker den tar år och dagar att starta upp även då de har quickboot uppe. det tycker jag med, min dator laddar bios osv väldigt fort men sen blir skärmen svart i typ 10-15 sekunder sen kommer vista bootup bilden.

Andra har fått problem med express gate. det fick även jag, datorn startade men frös vid en biosliknande bild där det står något om america som titel. där står det även att jag förövrigt "2 core found". så jag startade om datorn och det hände samma sak, tredje gången gillt då startade den som vanligt.

Så uppstått nya problem... några förslag?

Tackar även för alla svar hittills varit en stor hjälp!

Mvh Jesper

Permalänk
Medlem

Du har blivit lurad av den firman som servade din dator.

Du skall definitivt klaga högljut på detta, så får det f*n inte gå till...

De skall sätta tillbaks din gamla (eller ny) processor gratis! Dessutom skall du ha tillbaks varenda krona "servicen" kostade.

Annars hotar du med reklamationsnämnden eller att gå till media. Jävla sketföretag!

Permalänk
Avstängd

Jävlar i mig att dom försöker blåsa dig på din CPU, eller så är det så att dom har haft slönder den gammla, böjt pins osv..

nej fan ta kontakt med dom och fråga vad fan dom håller på med egentligen sånna skojare ska inte finnas...

Permalänk

Ju jag tänkte ju så, men det roliga är ju att många här inne påstår ju att den jag har nu är bättre?

Permalänk
Medlem

Men dom har ju ändå gjort fel, dom har bytt ut din cpu utan din vetskap.
Men det är ju upp till dig om du vill kontakta dom eller inte

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Här har du en länk så att du kan skapa en egen uppfattning.
En jämförelse mellan två liknande cpu?
Bench - CPU - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Permalänk
Medlem

Om du ska spela nyare spel är en x2 inte mycket att ha säg till dom att du ska ha en phenom II 4 kärnig

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk

Haha nfskillen jag tänkte faktiskt möjligtvis kräva en ny phenom 4 kärnig som minst skulle vara lika bra som den jag hade, efter som vad jag märkt säljs knappt phenom x4 9550 längre

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska ringa dom och säga som det är och försöka få ut en ny processor

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem

Jag skulle utan tvekan ringa butiken, och be att få tala med butikschefen. Det minsta man kan kräva är en ursäkt, och information om att man löst det hela på ett visst sätt, om man nu har lyckats förstöra en kunds CPU. Det har inte hänt i det här fallet, uppenbarligen. Om lösningen är godtagbar, eller inte, kan man ju ha åsikter om. Högre klockfrekvens, halverat antal kärnor, mindre tillverkningsprocess, och lägre effektförbrukning... I flertrådade applikationer är den nyare CPU'n utan tvekan långsammare, så det är ett dåligt byte, och det kommer bara bli sämre med tiden, allt eftersom spel och programvaror stödjer fler än 2 trådar.
Men att komma med det nu, flera veckor efter att det hänt... Det blir svårt att hävda sig mot handlaren, och hans personal.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Well, ändå, det här är ändå bedrägeri om det nu gått till på detta sätt....

Du har såklart nåt kvitto någonstans på de inköpta produkterna, såsom X4:an o s v så att du kan på så vis styrka lite mer att detta var vad du lämnade in till butiken?

Jag förordar att du sakligt pratar med butiken, och verkligen frågar var din X4:a tagit vägen någonstans, säg att du tycker att det är dåligt ifall någon pajat den för dig, men att du då godtar att de ger dig en likvärdig processor och att du då godtar det utan tjafs och att du inte går vidare i ärendet i det läget och låter udda vara jämnt.

Men, gör de inte detta, ja då ska man börja undra vad butiken tänker med och vad som hänt.
Då bör man ta upp polisanmälan, att man kontaktar kanske folk runt dig, dvs sätter upp lite förfrågningar här och var om andra blivit lurade av denna butik, kanske kontaktar lokaltidningen och tar upp saken att du blivit lurad och sådana saker, gör det sakligt och bara konstatera att du vill att det ska gå rätt till och att de gör rätt för sig och att du vill lösa det här utan bråk och tjafs om möjligt, det är ju ändå till det bästa för båda parter...

Det man nog ska tänka på är att de antagligen kommer gå i "försvarsställning" direkt, chefen/ägaren till butiken kanske inte har en aning om saken utan förutsätter att hans anställda är ärliga (vilket de kanske inte varit i ditt fall, vi vet ju inte vad som hänt eg.) och då lär man kanske bli upprörd om man påstår att butiken försöker lura folk..

Så, ptja..råd är svåra och ju längre tid det går innan man upptäcker sådant här gör det hela så mycket svårare ovanpå allt det andra

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Ett bra tips är att först ge butiken en CHANS att göra dig nöjd: dvs korrigera sitt fel + ge dig lämplig kompensation.

Påpeka i klarttext (utan att bli aggresiv) vad som är fel och begär en korrigering. Om det av olika anledningar inte går att uppbringa samma cpu som de pajat så får de ge dig bättre, eller föreslå annan kompensation typ pengar eller dylkt så att du blir nöjd.

De har då guldläge att ge dig en kompensation som gör dig imponerad INNAN du tappar humöret för då är kunde reda förlorad.

Ge dig en chans men kräv omgående åtgärd / kompensation.

Hjälper inte det så skicka ett mail till butiken med cc: lokala konsumenombudsmannen (det brukar ta skruv om det är en hyfast seriöst butik).

Hjälper inte det så är det ett extremt oseriöst, snutt på kriminellt företag och då kan du gärna informera här så alla vet var vi INTE ska handla mer.

En bra början är att ge säljaren en ärligt chans att imponera med sin kundhantering INNAN du lackar ur. Efter man lackat ur blir det ofta allmänt tråkig stämning och det är aldrig roligt. Men hjälper inte det så gå vidare!

/Fredrik

Permalänk
Inaktiv

*tråd rensad*

Tre inlägg som inte förde diskussionen framåt har tagits bort.

Permalänk

Tackar för alla svar, vet att jag är väldigt sent ute och så men jag har ett kvitto på lagningen och där står det exakt vad som ska vara gjort. sen så var datorn i orginal alltså inte ett ihop plock så jag kan bevisa att det satt en phenom x4 i den.

Sen är det jag känner mig mest orolig för är hur jag ska agera, känns som jag är så dålig på att vara ehm inte aggresiv men påtryckande alltså visa vad jag vill ha, har lätt att bara säga ja men det låter bra

för jag ringde dom just efter det hänt och då sa dom att det kanske var något fel i bios eller moderkortet för han hadde då inte satt in fel osvosv.
då jag tyckte det var konstigt då jag testat checka prollen på de flesta sätt så funderade jag om han ljög för mig.
han ville att jag skulle lämna in datorn så han kunde kolla på den, känns som han skulle sätta tillbaka min gamla då ifall den nu fanns och där av började allt, var x2an bättre? mest troligt då jag spelar spel och inte kör flera applikationer samtidigt.

är helt kluven :S

Permalänk
Skrivet av mentalish:

Tackar för alla svar, vet att jag är väldigt sent ute och så men jag har ett kvitto på lagningen och där står det exakt vad som ska vara gjort. sen så var datorn i orginal alltså inte ett ihop plock så jag kan bevisa att det satt en phenom x4 i den.

Sen är det jag känner mig mest orolig för är hur jag ska agera, känns som jag är så dålig på att vara ehm inte aggresiv men påtryckande alltså visa vad jag vill ha, har lätt att bara säga ja men det låter bra

för jag ringde dom just efter det hänt och då sa dom att det kanske var något fel i bios eller moderkortet för han hadde då inte satt in fel osvosv.
då jag tyckte det var konstigt då jag testat checka prollen på de flesta sätt så funderade jag om han ljög för mig.
han ville att jag skulle lämna in datorn så han kunde kolla på den, känns som han skulle sätta tillbaka min gamla då ifall den nu fanns och där av började allt, var x2an bättre? mest troligt då jag spelar spel och inte kör flera applikationer samtidigt.

är helt kluven :S

Låt dig inte förvillas av tekniskt svammel. Spelar ingen roll VAD som är fel. De ska åtgärda det. punkt slut. Om de märker att du inte har helt koll själv, så kan de häva ur sig massa tekniskt svammel för att förvilla dig. Var det sig är fel pås bios, cpu eller vad du nu påstår så ska det ÅTGÄRDAS. Varför skulle du acceptera ett felaktig bios lika lite som felaktig cpu?

Om du har svårt för att prata för dig på det sättet, vilket många har, har du någon du känner som kan hjälpa till med kontakten? Alternativt om du har lättare för att SKRIVA, skriver ett skriftligt mail, med cc till konsumentombudsmannen.

Det gjorde jag en gång när Elgiganten försökte lura oss på en prisgaranti för många år sedan. Efter det mailet ringde de och smörade som bara den! De erbjöd tom milersättning för att vi skulle åka in till deras butik för att få tillbaks mellakskillnaden.

/Fredrik

Permalänk
Medlem

Har du ingen kompis som kan hjälpa dig? (som kanske vet mer)
Låt butiken försöka reparera sitt misstag, hota inte med att gå vidare till Konsumentverket eller liknande ( i alla fall inte i början)

Visa signatur

Game: i7 6700K, 32Gb DDR4, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 284TB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 408TB
Router (pfSense): i3 9100, 16Gb DDR4

Permalänk

Tjena allihopa, har nu fått lämnat in den i måndags, då de sa att den skulle tydligen ha högprioritet och möjligtvis vara klar tisdag eller idag. Men som jag räknat med när jag ringde dom i tisdags så hade dom haft många sjuka tydligen, så den skulle vara klar idag. ringde idag då säger han att dom inte rört i datorn än och att det nog skulle bli morgondagens jobb.

Då undrar jag verkligen hur man tänker, en kund som återkommer med en produkt dom har gjort fel med, varför andra går för då?

ICD blev jag lagd sist i kön. Har en fråga och det är som jag sa förut att bios visar fel cpu. Är det någon här som vet vad det skulle kunnat vara för fel?
tänkte ifall jag får tillbaka datorn och den visar rätt. så tänkte jag posta deras story om vad som var fel så någon kanske kan hjälpa mig hur trovärdigt det låter?

/mvh jesper

Permalänk
Medlem

*Bara gör det, så får vi se vad vi gillar upplösningen med.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem

Väntar med spänning!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Hört något nytt?

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk

Tjena allihopa gått en vecka nu ungefär och har äntligen fått reda ut allt!
Firman verkade ganska obrydda först tyckte jag, och kändes som att dom försökte dölja allt.

Men sen ringde dem och var som förändrade dom bad så mycket om ursäkt och blablabla.

Det visade sig att dom hade satt in fel processor från en AMD Phenom 9550 till en AMD Athlon 2 x2 250.

De skrev även att min gamla processor mest troligt vart slängd och att de inte kunde få tag i den gamla så jag är nu ägare av en AMD Phenom 2 x4 9450

Tackar så mycket för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mentalish:

Tjena allihopa gått en vecka nu ungefär och har äntligen fått reda ut allt!
Firman verkade ganska obrydda först tyckte jag, och kändes som att dom försökte dölja allt.

Men sen ringde dem och var som förändrade dom bad så mycket om ursäkt och blablabla.

Det visade sig att dom hade satt in fel processor från en AMD Phenom 9550 till en AMD Athlon 2 x2 250.

De skrev även att min gamla processor mest troligt vart slängd och att de inte kunde få tag i den gamla så jag är nu ägare av en AMD Phenom 2 x4 9450

Tackar så mycket för all hjälp!

det är en phenom 1 och är sämre än den du hade innan

Permalänk
Medlem
Skrivet av mentalish:

Tjena allihopa gått en vecka nu ungefär och har äntligen fått reda ut allt!
Firman verkade ganska obrydda först tyckte jag, och kändes som att dom försökte dölja allt.

Men sen ringde dem och var som förändrade dom bad så mycket om ursäkt och blablabla.

Det visade sig att dom hade satt in fel processor från en AMD Phenom 9550 till en AMD Athlon 2 x2 250.

De skrev även att min gamla processor mest troligt vart slängd och att de inte kunde få tag i den gamla så jag är nu ägare av en AMD Phenom 2 x4 9450

Tackar så mycket för all hjälp!

Skrivet av Divil:

det är en phenom 1 och är sämre än den du hade innan

om han han fick en Phenom (ETT) x4 9450 är den sämre.
Fick han en PH 2 945 (vilket bör vara det han menar då phenom 2 9450 ej finns) så är den bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mentalish:

Tjena allihopa gått en vecka nu ungefär och har äntligen fått reda ut allt!
Firman verkade ganska obrydda först tyckte jag, och kändes som att dom försökte dölja allt.

Men sen ringde dem och var som förändrade dom bad så mycket om ursäkt och blablabla.

Det visade sig att dom hade satt in fel processor från en AMD Phenom 9550 till en AMD Athlon 2 x2 250.

De skrev även att min gamla processor mest troligt vart slängd och att de inte kunde få tag i den gamla så jag är nu ägare av en AMD Phenom 2 x4 9450

Tackar så mycket för all hjälp!

Fick du en phenom II 955 eller en phenom 9550? Phenom II är ganska mycket snabbare än phenom I faktiskt.

Den processorn du fick innan, athlon II x2, är en phenom II i princip. Ena minnet i processorn är avstängt bara. Athlon II är således bättre än phenom 1. Ska du spela är athlon II x2 en hel del bättre än phenom 1 x4.

Men som sagt, fick du en phenom II x4 955 så har du gjort dig en rejäl jävla gratis uppgradering =D

Permalänk

Ser att många fått fel jag skrev samtidigt fel men fick en AMD Phenom II x4 965

känns som en jävla fin uppgradering då den ligger på 3.4Ghz och min gamla låg på typ 2.2-2.4

Permalänk
Medlem
Skrivet av mentalish:

Ser att många fått fel jag skrev samtidigt fel men fick en AMD Phenom II x4 965

känns som en jävla fin uppgradering då den ligger på 3.4Ghz och min gamla låg på typ 2.2-2.4

titta så fint de kan gå när man förklarar lite snällt vad som har hänt (y)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Ha ha är du säker på vad du fått nu då?

I så fall är det en riktigt bra uppgradering. Bench - CPU - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News