Permalänk

Bios visar fel cpu!

Någon moderator kanske får flytta denna tråd, vet inte vart jag skulle lägga denna bios/cpufråga

Hej!
Lämnade in min dator på felsökning och mitt moderkort hade tydligen gett upp, köpte ett nytt samt nytt nätagg och nytt grafikkort. Fick hem datorn och den går som vanligt igen.
Men märkte att "den här datorn" visar fel processor så ringde upp och dom trodde att bios spökade, så uppdaterade bios till senaste, gjorde inte ett skit. Hade en fyrkärnig cpu och nu är det en tvåkärnig.

Vad kan felet vara?

specs

AMD Phenom x4 9500, men visar AMD Athlon 2 x2 250
ASUS M4A785-M
ASUS GTX 460
4 GB RAM tror det är ddr2.

Tacksam för svar!
/J

Permalänk
Medlem

Det är inte så att det faktiskt sitter en x2 250?
Ta ut och kolla, någon har bytt den i felsökningssyfte?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Jo jag tänkte det också men enligt dom har dom inte bytt utan ska stämma.
men tänkte om det går att kolla på något sett?

såg att cool'n'quiet släpptes till athlon 2orna, alltså bör inte det finnas i bios då phenom är äldre än athlon 2orna.

Permalänk

Du kan kolla det igenom att lyfta på kylaren och läsa på CPUn....

Permalänk

Försökte läsa men kylpastan var lite i vägen och det var svårt att avgöra exakt vad som stod. men när jag nu startade datorn igen sa moderkortet att jag installerat en ny processor och att denna nya processor var en AMD Athlon 2 x2 250.

Permalänk
Medlem

Skrapa bort kylpastan då.
Så får du reda på det jue.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

De bytte tydligen processor på din service-firma.

Sparka dem i baken, fifflarfirma!

En ny kylpasta kostar inget om du skäller tills din fifflarfirma ger dig en ny, + din gamla cpu tillbaka.

Permalänk
Medlem

Får man fråga vilken Firma det var?

Visa signatur

ASUS RTX 3080 TUF - i7 13700K - Z790-P - NH-D15 - 32GB, 6400MHz - M2 1TB + 500GB - 2 x 27" WQHD 165Hz - K70 RGB MX-Brown - Naos QG - Astro A50 - Sweclockers 900*40

Permalänk
Medlem

Han fick en bättre CPU. Visst två kärnor, men Athlon II 250 är nyare och har högre klockfrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Han fick en bättre CPU. Visst två kärnor, men Athlon II 250 är nyare och har högre klockfrekvens.

Så du menar att en i5 660 eller vad den heter är bättre än i5 750 för den har högre klock?

Klocken är ju inte allt på en prolle om vi säger så.

Visa signatur

System: Sabertooth Z77, i7 3770, Corsair H100, Corsair Obsidian 800D, Asus GTX680, 8GB Dominator, BenQ E2420HD, Corsair AX750W, 64GB Corsair Nova.

Permalänk

Ska testa skrapa bort kylpastan och se.
Har kollat olika tester och Athlon 2 x2 250 är inte bättre än Phenom x4 9500.

Jag trodde också det var nå jävla fiffel dom gjort. så tänkte fråga ifall dom råkat ex ha sönder min gamla, vad kan jag kräva av dom?

Firman är ICD

Permalänk
Skrivet av edberg24:

Så du menar att en i5 660 eller vad den heter är bättre än i5 750 för den har högre klock?

Klocken är ju inte allt på en prolle om vi säger så.

Han menar nog också tillverkningsprocessen, Athlon II 250 har 45nm medan Phenom 9500 har 65nm

Permalänk
Medlem
Skrivet av edberg24:

Så du menar att en i5 660 eller vad den heter är bättre än i5 750 för den har högre klock?

Klocken är ju inte allt på en prolle om vi säger så.

Nä men en i5 660 är bättre än en q6600 om man säger så............

Visa signatur
Permalänk
Medlem

börjar komma offtopic...skitsamma vilken processor han har fått.

vad står det på processorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mentalish:

Ska testa skrapa bort kylpastan och se.
Har kollat olika tester och Athlon 2 x2 250 är inte bättre än Phenom x4 9500.

Jag trodde också det var nå jävla fiffel dom gjort. så tänkte fråga ifall dom råkat ex ha sönder min gamla, vad kan jag kräva av dom?

Firman är ICD

Skrapa INTE!.. shit siket dåligt sätta att utala det... skrapa aldrig det med verktyg eller vad du hade tänkt.. risk du fördärvar ytan då.. använd isopropanol eller liknande alkohol baserad vätska och en fin duk. Kaffe filter papper funkar väldigt bra.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Annars kan du ju alltid kolla med program såsom cpu-z, om klockfrekvenser, antal kärnor m.m. stämmer överens med info som finns om processorn på internet är det nog ganska säkert på att du har fått den cpun tillbaka.

Permalänk

Vars har man isopropanol i hemmet en fråga? aldrig hört det förut

Permalänk
Medlem

snurr snurrr ...ja vad e det för prolle

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mentalish:

Vars har man isopropanol i hemmet en fråga? aldrig hört det förut

Går lika bra med t-röd eller aceton.......bara det inte innehåller nåt som lämnar en klibbig yta......t.ex. olja, socker, mjukmedel i handsprit mm........Aceton för nagellacksrengöring har olja i bara så du vet

Visa signatur
Permalänk
Medlem

aceton för nagellacksborttagning brukar funka sjukt bra.

Visa signatur

Custom Built Chassis|CM Silent 1000W Mod|Asus P6X58D-E|i7 930@4.2ghz ht on| 6Gb Corsair Dominator @1604MHz| Evga & Zotac Gtx 470 SLI @ 800,1600,1674 & Asus 8600gt physX dedicated| WD Green 1Tb+1Tb WD Black sata 3 +1Tb extern|Intel SSD 80Gb X25-M G2|Logitech MX518 & G15| H2O|Shure SRH840
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223280

Permalänk
Medlem
Skrivet av mentalish:

Vars har man isopropanol i hemmet en fråga? aldrig hört det förut

Du kan lika gärna ta aceton. jag tog några bomullstussar och några tops som jag hällde lite aceton på och rörde försiktigt tills det började lösa ut sig och fastna på tussen så gjorde jag det många gånger tills det var helt rent

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Går lika bra med t-röd eller aceton.......bara det inte innehåller nåt som lämnar en klibbig yta......t.ex. olja, socker, mjukmedel i handsprit mm........Aceton för nagellacksrengöring har olja i bara så du vet

Jag har rengjort min prolle min kylare samt grafikkortet och grafikkorts kylaren med det utan något problem och det blev ingen klibbig yta som lämnades efter min rengörning.

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Jag har rengjort min prolle min kylare samt grafikkortet och grafikkorts kylaren med det utan något problem och det blev ingen klibbig yta som lämnades efter min rengörning.

Ok, jag vågade inte använda det då det stod att det innehöll olja

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Ok, jag vågade inte använda det då det stod att det innehöll olja

Fast jag tog och hällde lite vatten på bomullstussen för att försäkra mig om att det inte var något kvar ;D
För jag såg att aceton/liknande lämnar en liten yta då det dunstar bort väldigt snabbt. så man ska på slutet dutta lite aceton snabbt och sen ta fram tussen man hällt lite vatten på för att få bort det som fastna ^^

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem

Torka rent med vanligt hushållspapper duger lika bra. Riktigt tjock kylpasta kan vara lite besvärlig men även det går bort.

Första generationens Phenom med TLB-buggen är inte mycket att ha. Athlon II X2 är förmodligen bättre i det mesta.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av krrjon:

Ok, jag vågade inte använda det då det stod att det innehöll olja

Det finns både med och utan olja, så kollar man bara innan så är det nemas problemas

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

vad stog det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pokelia:

vad stog det?

Vad menar du? Citera gärna vad du hänsyftar till

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Vad var det för prolle? ffs...! Och som sagt, ladda hem cpu z eller något annat valideringsprogram och kolla om inte annat.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av heatm:

Vad var det för prolle? ffs...! Och som sagt, ladda hem cpu z eller något annat valideringsprogram och kolla om inte annat.

Ja precis, jag vill med veta!