Bärbar för att ersätta stationär

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2004

Bärbar för att ersätta stationär

Hej allesammans.

Är inne i köpdjungeln nu, igen.

I dagsläget har jag både en laptop och en stationär. Nämligen en Acer 1810TZ - 11.6'', samt en stationär historia med E8400 Core2Duo, 4Gb ram osv.

Tanken är att köpa en snabbare laptop, lämpligen runt 13 tum med dockningsmöjlighet och istället sälja både den stationära och laptopen.

Hur står sig en Core I5 gentemot min tidigare E8400? Tanken är ju som sagt att laptopen skall bli den enda datorn i hushållet som jag dockar med skärn, tb, mus.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
FINLAND
Registrerad
Nov 2004

Hej!

Jag har liknande planer som du.

Tänkte köpa en Dell U2410, bra keyboard (bla bakgrundsbelysning i tangenter) och bra mus.
Alla i familjen kan ha egen 13,3-14 tums laptop (mac eller pc), som kan anslutas till skärmen med USB. Tangentbord o mus är anslutna till skärmen.

Alternativt kan man skaffa en universell dockningsstation.

För mig gäller I5.

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2006

Tips är att kolla på processor benchmarks så ser du att alla mobila i5 är snabbare än e8400 c2d.
Sen är det väl mycke beroende på vad du ska göra,, ska du spela så vill du ha nån med vasst kort (kostar en del för att komma i närheten av desktop) och ska du köra tyngre applikationer så bör du satsa på quad t.ex. i7 740qm

PassMark - CPU Benchmarks - List of Benchmarked CPUs