Någon elkunnig som kan hjälpa till?

Permalänk

Någon elkunnig som kan hjälpa till?

Kunnig kanske är att ta i, är väl snarare jag som är lite väl okunnig, men ändå.

Jag gav mig på att bygga ihop en lysrörsarmatur med allt vad det ingår i dag då jag inte ville köpa det färdigt, det gick lite sisådär.
Jag lyckades få liv i det i någon halv sekund innan säkringen gick
Efter lite googlande så har jag dragit slutsatsen att det var för att jag glömt bort kondensatorn vilket jag vill minnas från tekniklektionerna i nian är en viktig del.
Frågan är kort och gott, om jag fixar mig en kondensator, kommer det att (förmodligen) fungera då eller har de andra delarna gått sönder tro? Eller måhända bara lysröret?

Edit:

Har kopplat som på bild 1:
http://www.osram.se/osram_se/Kundservice&Verktyg/Broschyrer/A...

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter märkligt att säkringen skulle ha gått för att du glömt att faskompensera mha en kondensator. Säker på att du inte kopplat fel i övrigt?

Reaktorn kan ha dött eller blivit skadad om du haft otur. Men även glimmtändaren eller lysröret kan ha dött. Svårt att säga utan att ha sett prylarna...

Permalänk
Medlem

Det kan faktiskt vara så att säkringen går om man inte faskompenserar.
Jag hade en armatur med 2 st rör, den drog alltså 8Amper... Letade fel på den och såg att kondingen saknades. Kan även ha vart något mera fel men den åkte ner illa kvickt.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpa:

Det kan faktiskt vara så att säkringen går om man inte faskompenserar.
Jag hade en armatur med 2 st rör, den drog alltså 8Amper... Letade fel på den och såg att kondingen saknades. Kan även ha vart något mera fel men den åkte ner illa kvickt.

Testade du att sätta dit en konding och såg om den betedde sig bättre då?
Vanligtvis när en gammal armatur börjar äta säkringar så är det reaktorn som dött eller blivit skadad.

Kör du utan faskompensering så får du en dubbelt så hög skenbar effekt, tack vare en pf på 0.5. Så faskompenseringen är ju mest till för att inte få onödig reaktiv last. Men detta är mest för att vara snäll mot elbolagen. Du kan dock få mer störningar på elnätet, men jag undrar om det är tillräckligt för att få en säkring att gå.

Permalänk
Medlem

Tycker inte det ska vara kondensatorn som saknas, antagligen någon felkoppling nånstans.. Går ju köra utan kondensator .. har repat någon armatur där det blivit kortis i kondensatorn dock

Picz på din koppling plz eller en paintbild duger

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Satsa på att bygga med HF-don och skippa glim tändare & konding. Enklare att koppla och mindre risk för brand mm...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Den saknade kondning har inte med att säkringen går, något är trasigt/felkopplat

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds