Ergonomiskt tangentbord med Cherry MX

Permalänk
Melding Plague

Ergonomiskt tangentbord med Cherry MX

Truly Ergonomic Keyboard släpper ett tangentbord som sägs minska påfrestningarna på nacke, skuldror, handleder och rygg.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ser kul ut på sitt sätt, men själv vill jag ha längre mellan tangenterna för att det ska vara skönt i längden.

Permalänk

Väntar på Razer black widow jag. Men man måste säga att detta tangentbordet ser rätt så nice ut.

Permalänk
Medlem

Vacker symmetri. Roligt med enter-knapp mellan B och N.
Många MSN-misstag lovas.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Intressant men ack så dyrt...

Hade räckt ifall dom (tangentbordstillverkarna) bara klippte bort numpad-delen och gjorde resten som vanligt.

Permalänk
Medlem

Ser otroligt fräsht ut, skulle lätt köpa det om företaget jag jobbar åt skulle låta mig bestämma själv xD Nu köper dom något mekaniskt från dell för 800kr st -,- som går sönder hela tiden. Känns bortkastat men men

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk

Hur har de tänkt när det varken finns Windows-knapp eller AltGr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkunkFunk:

Hur har de tänkt när det varken finns Windows-knapp eller AltGr?

Då det finns två Alt-tangenter misstänker jag att den ena kan användas som Alt Gr (är ju dock inte helt säkert). Angående Windows-tangent (eller motsvarande) är det egentligen inte något som behövs (inte i samma utsträckning som Alt Gr). En del använder sin Windows-tangent (eller motsvarande), andra inte.

Till topic: Skulle vara kul att iaf få känna på tangentbordet. Så mycket pengar för ett tangentbord är nog inget man vill lägga ut bara så där

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Detta tangentbordet har en bra tanke, men känns helt fel. Knappar i mitten som inte är bokstäver ogillas av mig...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Jag blir sugen som fan! Har frågat om ergonomiska mekaniska tangentbord här i forumet tidigare, men inte hittat nåt som jag vågar mig på ännu.

Läste mig till att man kan välja mellan MX blue, black and brown. Strålande!

Orosmoment: Gissar att det är trådbundet....synd. Man får väl antagligen inte svensk tangentbordslayout heller, men detta kanske inte gör så mycket? Nån som kör med engelska layout som kan bekräfta?

EDIT: Självklart skulle man vilja känna på det, men det är väl bara att glömma va? Är det nån som har en idé hur jag kan få känna och jämföra de olika MX-varianterna?

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackansson:

Jag blir sugen som fan! Har frågat om ergonomiska mekaniska tangentbord här i forumet tidigare, men inte hittat nåt som jag vågar mig på ännu.

Läste mig till att man kan välja mellan MX blue, black and brown. Strålande!

Orosmoment: Gissar att det är trådbundet....synd. Man får väl antagligen inte svensk tangentbordslayout heller, men detta kanske inte gör så mycket? Nån som kör med engelska layout som kan bekräfta?

EDIT: Självklart skulle man vilja känna på det, men det är väl bara att glömma va? Är det nån som har en idé hur jag kan få känna och jämföra de olika MX-varianterna?

Har själv ett Filco Majestouch med bruna Cherry MX switchar som jag köpte från england. Jag körde en chansning och oj vad nöjd jag är! Det kostade också 1400 kr inkl. frakt och moms. Jag tror ändå att de bruna switcharna är det mest "balanserade" valet, men den taktila känslan finns och det smattrar härligt när man skriver, det känns i alla fall som att jag skriver snabbare och att jag inte behöver trycka lika hårt, som en kulspruta med mjukt motstånd på avtryckaren.

Mitt tgb har svensk layout men det går säkert att få på detta tangenbord också inom snar framtid. Annars är det väl bara att ställa in i Windows att du ska ha svensk tgb layout/schema trots att du har engelsk layout rent fysiskt.

EDIT: Härifrån köpte jag, tog 3 dagar att få tangentbordet: Welcome to The Keyboard Company - de har väldigt bra support, bara att ringa/maila och fråga om detta tgb kommer med svensk layout och hoppas att de har besked.

EDIT 2: Måste även tillägga en onödig grej, med ett sådant tangentbord ser man verkligen fram emot att få skriva ett långt dokument eller svara på i forumet, skriver betydligt mer nu än tidigare för att det är en ren fröjd att få höra smattrandet samt känslan i varje tangenttryck är oslagbar. Jag förespråkar rentutsagt Cherry MX-switchar helt fanatiskt! Det är om något en vettig investering som gör att tråkiga saker känns roliga att skriva på datorn för att det är så jävla belönande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SkunkFunk:

Hur har de tänkt när det varken finns Windows-knapp eller AltGr?

Vissa modeller har i alla fall alt gr:

Permalänk
Medlem

ALLT SITTER JU FEL! Tror jag inte köper ett sånt xD

Permalänk
Medlem

Kanske hade varit intressant om Enter satt där den ska. Gillar stilen.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Hm, lyckades man vänja sig vid den där positioneringen skulle nog alla normala tastatur man emellanåt tvingades bruka kännas rätt så rara.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Måste testa Razer BlackWidow, men tror det blir det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Hm, lyckades man vänja sig vid den där positioneringen skulle nog alla normala tastatur man emellanåt tvingades bruka kännas rätt så rara.

Alla vanliga tangenter sitter ju i alla fall på rätt plats; den största bristen verkar vara att de har skippat windowstangenter och liknande.

Permalänk
Medlem

Skulle vara trevligt att testa
Fast om inte jag missat någonting så är inte n-key rollover möjligt över USB?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av belga:

Fast om inte jag missat någonting så är inte n-key rollover möjligt över USB?

Detta är väl dock inte en brist hos detta tangentbord utan snarare hos usb-protokollet?

Permalänk
Medlem

Kanske inte är ett så bra gaming tangentbord men för kontorsarbete så är det nog skönt. Det blir nog ganska jobbigt att lära om sig vad allt sitter bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Detta är väl dock inte en brist hos detta tangentbord utan snarare hos usb-protokollet?

Jo precis, det begränsas då till 6 vanliga tangenter och totalt max 10 samtidigt. Det känns bara lite underligt att ta upp n-key rollover när man ändå valt att sätta just en usb-kontakt på det. Det finns adaptrar visst, men i standardutförande rakt av blir det ju inte möjligt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Skulle vara trevligt att testa
Fast om inte jag missat någonting så är inte n-key rollover möjligt över USB?

Finns en begränsning på max sex tangenter över USB om jag minns rätt... Men det lär ju rimligen generellt räcka till

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Finns en begränsning på max sex tangenter över USB om jag minns rätt... Men det lär ju rimligen generellt räcka till

Ofta följer väl dessutom en usb-ps/2-adapter med, så förutsatt att man har en sådan port är väl inte problemet jättestort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Alla vanliga tangenter sitter ju i alla fall på rätt plats; den största bristen verkar vara att de har skippat windowstangenter och liknande.

Inte skulle jag sakna nån windowstangent, däremot:
Enterknappen, pgup/down (printscreen?), delete, (caps lock?) bindestreck. Kanske är det inget problem att gå från vanligt till detta och tillbaks, kanske är det det. Om det är 'extra snällt' mot kroppen dock så kanske det är värt det

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Inte skulle jag sakna nån windowstangent, däremot:
Enterknappen, pgup/down (printscreen?), delete, (caps lock?) bindestreck. Kanske är det inget problem att gå från vanligt till detta och tillbaks, kanske är det det. Om det är 'extra snällt' mot kroppen dock så kanske det är värt det

Tycker att pgup/down, home och end sitter på mycket bättre ställen.
Windows-knappen är nog den knapp jag andvänder mest på tangentbordet (bortsätt från A-Ö).
Hur skönt är det inte att trycka win+D när man ska till skrivbordet osv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av chila:

Tycker att pgup/down, home och end sitter på mycket bättre ställen.
Windows-knappen är nog den knapp jag andvänder mest på tangentbordet (bortsätt från A-Ö).
Hur skönt är det inte att trycka win+D när man ska till skrivbordet osv.

Tja, jag kommer inte komma med ett sådant bestämt påstående innan jag provat tangentbordet.
Vad gäller windowstangenten så kommer jag mest åt den av misstag, så Cherry Go för det. För skrivbordet alt+tabbar jag.
Så vi tror vi gillar olika saker med tangentbordet, kan man säga.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Köper man det där har man ju alt under ctrl

Visa signatur

Tack till SAiKoU för avataren!
Stationär: i5-8400 | MSI Z370-A PRO | 24 GB DDR4 | 850EVO 500GB | Corsair VX450 | 1060 6GB Windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fixoon:

Köper man det där har man ju alt under ctrl

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Själv siktar jag på ett Kinesis Freestyle
Så bra är ergonomiprylarna - 9 pekdon och tangentbord testas - TechWorld
Freestyle Adjustable Split Keyboard
Kostar dock en hel del, speciellt om man vill ha svensk layout

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;10457864']Själv siktar jag på ett Kinesis Freestyle
Så bra är ergonomiprylarna - 9 pekdon och tangentbord testas - TechWorld
Freestyle Adjustable Split Keyboard
Kostar dock en hel del, speciellt om man vill ha svensk layout

Det där tangentbordet ser riktigt vettigt ut designmässigt. Tyvärr har det väl inte mekaniska switchar? Känns lite som en dealbreaker för mig...

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor