Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Medlem

@ztenlund: Har kollat hennes Outlook konto finns inga telefonnummer som jag har på mitt synkade konto tyvärr

Permalänk
Medlem

Sedan den senaste uppdateringen fungerar inte appar som använder kartor/gps. Börjar bli dags att skrota Windows Mobile tror jag.

Någon som vet något sätt att gå tillbaka en version? Eller någon annan workaround?

Permalänk
Medlem

Har ett annat problem till och från, men ganska ofta, med kamera/foto-applikationerna.

Ibland när man tar den första bilden efter att man inte använt telen på en stund så blir den genomskinlig i den lilla förhandsvisningslänken nere till vänster i kamera-applikationen och fortsätter att vara så. Inget händer när man trycker på den och går man in i Foton så finns den inte. Alla efterföljande bilder i den sessionen sparas som normalt.

Relaterat till det är att hälften av bilderna inte går att se (skärmen är svart) i den orientering de togs i. Roterar man telen så de roteras så syns de. Ibland sitter det i i flera dagar i Foton, ibland är det bara första gången, direkt efter tagning, som det blir så.

Ashzala: "Fungerar inte" är lite vagt, menar du att de försöker starta men att startskärmen snart återkommer, i.e "quits on launch"?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Har ett annat problem till och från, men ganska ofta, med kamera/foto-applikationerna.

Ibland när man tar den första bilden efter att man inte använt telen på en stund så blir den genomskinlig i den lilla förhandsvisningslänken nere till vänster i kamera-applikationen och fortsätter att vara så. Inget händer när man trycker på den och går man in i Foton så finns den inte. Alla efterföljande bilder i den sessionen sparas som normalt.

Relaterat till det är att hälften av bilderna inte går att se (skärmen är svart) i den orientering de togs i. Roterar man telen så de roteras så syns de. Ibland sitter det i i flera dagar i Foton, ibland är det bara första gången, direkt efter tagning, som det blir så.

Ashzala: "Fungerar inte" är lite vagt, menar du att de försöker starta men att startskärmen snart återkommer, i.e "quits on launch"?

Den buggen har funnits där sedan de släppte Win10. Ordentligt störande. Ett av skälen till att till slut gav upp och bytte till Android faktiskt.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Ashzala: "Fungerar inte" är lite vagt, menar du att de försöker starta men att startskärmen snart återkommer, i.e "quits on launch"?

Jo, något vagt. Skyller på klockslaget.

Appen jag använder är Caledos Runner. Den kraschar (stänger ner sig helt, inga felmeddelanden) när man ska köra igång ett nytt pass (ta position och visa karta) samt om man försöker lägga till en aktivitet manuellt.

Har googlat på det, man att söka på "Windows 10 mobile" är allvarligt talat ett helvete då 95% av alla träffar man får handlar om Windows 10.

Caledos facebook där de bekräftar problemet men inte går in närmare: https://www.facebook.com/CaledosRunner/
Typ enda relevanta träff jag hittar på google om problemet: https://forums.windowscentral.com/windows-10-mobile/463593-af...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

Jo, något vagt. Skyller på klockslaget.

Appen jag använder är Caledos Runner. Den kraschar (stänger ner sig helt, inga felmeddelanden) när man ska köra igång ett nytt pass (ta position och visa karta) samt om man försöker lägga till en aktivitet manuellt.

Har googlat på det, man att söka på "Windows 10 mobile" är allvarligt talat ett helvete då 95% av alla träffar man får handlar om Windows 10.

Caledos facebook där de bekräftar problemet men inte går in närmare: https://www.facebook.com/CaledosRunner/
Typ enda relevanta träff jag hittar på google om problemet: https://forums.windowscentral.com/windows-10-mobile/463593-af...

Det felet skulle jag skylla på appen och inte operativsystemet. Jag har försökt använda den appen själv, men gav upp snabbt.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Den buggen har funnits där sedan de släppte Win10. Ordentligt störande. Ett av skälen till att till slut gav upp och bytte till Android faktiskt.

Okay, tack.

Synd att MS beter sig lite som Samsung när det blev tyst om NX.. huvudet i sanden, nån uppdatering här och där. Jag gillar verkligen kartor-applikationen och navigering med den samt hela UIt. Vill inte ha en miljon små multifärgade bilder till genvägar utan gillar enkelheten med brickor.

Kanske måste övergå till små multifärgade bilder (appikoner) dock, "However Microsoft brings its ultimate mobile device to the table, it will do so in the wake of strangling the life out of Windows phones right before our watchful eyes. It's not pretty, but if the next phase of Windows-on-mobile is to have any chance at acceptance the world needs to forget about Windows on smartphones in order for the concept of an ultimate mobile device to take root." https://www.windowscentral.com/microsoft-strangling-windows-p...

(Snyggt med Julie Mao där annars tycker jag artikeln är ren spekulering..men den kan ha rätt)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Okay, tack.

Synd att MS beter sig lite som Samsung när det blev tyst om NX.. huvudet i sanden, nån uppdatering här och där. Jag gillar verkligen kartor-applikationen och navigering med den samt hela UIt. Vill inte ha en miljon små multifärgade bilder till genvägar utan gillar enkelheten med brickor.

Kanske måste övergå till små multifärgade bilder (appikoner) dock, "However Microsoft brings its ultimate mobile device to the table, it will do so in the wake of strangling the life out of Windows phones right before our watchful eyes. It's not pretty, but if the next phase of Windows-on-mobile is to have any chance at acceptance the world needs to forget about Windows on smartphones in order for the concept of an ultimate mobile device to take root." https://www.windowscentral.com/microsoft-strangling-windows-p...

(Snyggt med Julie Mao där annars tycker jag artikeln är ren spekulering..men den kan ha rätt)

Det är otroligt synd på ett i övrigt grymt OS. Älskar designen på Windows 10 Mobile!
Otroligt irriterande att de aldrig går ut med någon riktig information. De säger att OS:et fortfarande supportas, men verkligheten speglar något annat. De verkar helt enkelt ha slutat bry sig, mer än att hålla skeppet flytande.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Det felet skulle jag skylla på appen och inte operativsystemet. Jag har försökt använda den appen själv, men gav upp snabbt.

Det är den bästa jag har hittat. Använde Runtastic innan, men den kraschade konstant helt slumpmässigt. Använder du någon annan motsvarande nu som fungerar sedan senaste uppdateringen?

Enligt tråden jag länkade så är det inte bara Caledos Runner som har problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

Det är den bästa jag har hittat. Använde Runtastic innan, men den kraschade konstant helt slumpmässigt. Använder du någon annan motsvarande nu som fungerar sedan senaste uppdateringen?

Enligt tråden jag länkade så är det inte bara Caledos Runner som har problem.

Jag har inte kvar min Windows-telefon längre.

Alla sådana appar som jag vet om är gamla, vilket betyder att de är byggda på Silverlight och inte UWP-platformen. De är med största sannolikhet inte uppdaterade att använda de nyare API:erna som kom med 10.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Varit ifrån Windows Phone (lumia 950xl) snart 7 månader. Det ända jag saknar är UI och live-tiles även om det inte fungerade som de skulle alltid

Verkar som Det inte händer något på windows mobiler nu. Inga telefoner, ingenting. Det som skulle få mig tillbaka är ett riktigt windows 10 Surface Phone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Den buggen har funnits där sedan de släppte Win10. Ordentligt störande. Ett av skälen till att till slut gav upp och bytte till Android faktiskt.

Gaah...preciiis innan solen försvann nu tog jag hdr-bild, som sparades, såg den, tryckte på släck skärm-fysisk-knapp, fotade med dedikerade kameror ett tag...väckte sedan mobilen, såg bilden, sedan svart i båda orientationerna; avslutade kamera-appen, in i foton - ser hdr-bilden på solnedgången i 1 sek sedan försvinner den, nu är den borta.

Utöver det slutade fitbit-appen att synka i tisdags, talade med supporten som poängterade att den här telen inte stöds av Alta HR som kom i år, de orkade inte kolla om någon win-tele stöds men eftersom den senaste kom för ca 2 år sen...

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Gaah...preciiis innan solen försvann nu tog jag hdr-bild, som sparades, såg den, tryckte på släck skärm-fysisk-knapp, fotade med dedikerade kameror ett tag...väckte sedan mobilen, såg bilden, sedan svart i båda orientationerna; avslutade kamera-appen, in i foton - ser hdr-bilden på solnedgången i 1 sek sedan försvinner den, nu är den borta.

Utöver det slutade fitbit-appen att synka i tisdags, talade med supporten som poängterade att den här telen inte stöds av Alta HR som kom i år, de orkade inte kolla om någon win-tele stöds men eftersom den senaste kom för ca 2 år sen...

2017 är nog året då Windows på telefoner dör helt ser det ut som
De verkar ska komma med någon typ av ny mobil enhet, men det verkar inte vara en telefon utan något i en helt ny kategori. Spännande det iaf!

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Min lumia 950 uppdaterar sig just nu. Någon som har koll på vad det är?

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man stänger av swipea bakåt i edge?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Min lumia 950 uppdaterar sig just nu. Någon som har koll på vad det är?

Antagligen W10 uppdateringen 15063.608

https://support.microsoft.com/en-us/help/4038788/windows-10-u...

Visa signatur

// Fredrik

Permalänk
Medlem

Det kommer väl uppdateringar en gång i månaden, om man inte är med i insider, precis som på "stora" Windows.

Min vita originalbaksida har börjat spricka lite i ett av hörnen, där den träffade ett stengolv i vintras. Är det ebay som gäller för ett nytt? MS store Sverige har ju inget med telefoner kvar alls, inte ens tillbehör. Egentligen vill jag ha något som känns lika premium som skalen till 640, men det verkar inte finnas (förutom Mozo, men de är inte ren plast).

Permalänk
Medlem

Använder min Lumia 735 dagligen och även om min iPhone är min primära lur så blir jag alltid på gott humör över att använda min Lumia (som är jobbtelefon).
Det hade varit kul om MS eller någon annat 3:e alternativ faktiskt fanns.

Visst, Apple och Samsung ligger i framkant med kul teknik, men ändå. Det finns definitivt plats för MS.

Permalänk
Medlem

Inte direkt WP/W10M-relaterat, men någon som använde och drabbas av att Groove Music-tjänsten läggs ner?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Inte direkt WP/W10M-relaterat, men någon som använde och drabbas av att Groove Music-tjänsten läggs ner?

Shit, jag har ju köpt en del musik via den. Brukar streama min onedrive music via den med...

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av korreWorre:

Shit, jag har ju köpt en del musik via den. Brukar streama min onedrive music via den med...

Bara den strömmade musiken som försvinner. Music pass eller vad de kallade det.

Permalänk
Medlem

Nån mer än jag som är deppig över det definitiva beskedet att Windows Mobile/Windows Phone nu är en död plattform? Vi kommer aldrig få nån Surface Phone faktum är att det råder stor risk för att Microsoft beslutar sig för att lägga ner alla Surface produkter helt och hållet!

Älskar Windows Mobile i jämförelse med alternativen som jag tycker är tristare!

Jag gillade hur även hur långt i framkant Nokia var hårdvarumässigt trots relativt lågt pris. Min Lumia 930 tycker jag står sig hyfsat än idag trots över 3 år på nacken. Känns som ett premium bygge med snygg design. Moderniteter som AMOLED skärm, snabbladdning, trådlös laddning och riktigt bra kamera(för att vara en mobil) samt glas ut till kanten har först i år blivit självklarheter hos andra mobiler. Först i år i.o.m iPhone 8 som tex Apple fått en klart bättre kamera än i min Lumia 930. Topplurarna från Nokia låg före sin tid helt klart! Synd att det är historia nu!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Avstängd

Ja tråkigt att windows mobile försvinner, gillar UI;et på den. Blir att använda Android istället, medan jag väntar på Librem 5…

Edit: Kan ju använda Launcher 10 på Android...
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.nfwebdev.la...

These are the best Windows 10 Mobile launchers for Android
https://www.onmsft.com/news/these-are-the-best-windows-10-mob...

Permalänk
Medlem

Har testat flertalet Windows UI startskärmar, men ingen har fungerat tillfredsställande hittills. Allting nånting som krånglar, men det är väl egentligen det enda man kan leta efter nu när dom gett upp hoppet och kastat in handduken.
Någon surface phone lär det väl heller knappast bli.

Men för att återgå till problemen med dessa launchers, oftast är det ju bara en viss del av UI som ändras, men inte hela. Går man ex in i inställningar och letar ser det ju genast ut som Android igen, vilken man ju inte vill. Oftast leder detta bara till mer förvirring ang navigering i telefon när man växlar mellan 2 os layouter hela tiden.
Finns det nån launcher som är omgjord från grunden så att säga?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@Joakim Ågren: Surface-produkterna har aldrig haft något att göra med Windows Phone/W10M och att de inte tänkte utveckla något nytt är väl något som borde sagt sig själv mer eller mindre, de har ju sparkat alla hos Microsoft Mobile Oy, finns inget som tyder att de jobbat med telefoner utanför Microsoft Mobile och dess f.d. två team i Finland.

Vad det gäller programvaran så har de egentligen inte försökt, de har kommit med nya apier och körverk där man varit tvungen att överge gamla program för att dra full nytta av allt nytt vid varje större uppdatering. Microsoft har inte försökt få företag att utveckla nativa appar, Barnes & Noble trotts att de hade ett affärssamarbete med Microsoft fick aldrig ut någon Nook-app exempelvis och upplöste t.o.m. samarbetet istället för att arbeta med Microsoft som hade gett de pengar. Att de döda Project Astoria/Android Bridge gjorde också att de döda möjligheten för utvecklare att köra appar de byggt för Android på W10M och sen dess har det inte hänt något med plattformen trotts att Project Islandwood till slut rullades ut. Tror ingen utvecklare tycker Microsoft är awesome här, vi har gått igenom WP Silverlight (för 7.5, 8.0, 8.1), en variant av WPRT för 8.0, en för 8.1, en variant av Windows Runtime på 8.1, en annan variant av WinRT på W10M. Var massor skillnader mellan alla dessa som gjorde de inkompatibla och inte helt lätt att migrera projekt. Microsoft köpte t.o.m. till slut upp Xamarin som har verktyg för att skriva program i C# för iOS och Android (och WP) istället för att fixa sin egna plattform. Xamarin gör ju inte så du kan gå runt begränsningar Microsoft har som gör det svårt att portera en del grejer till WinRT/UWP.

Appen B&N till slut utvecklade för Windows Runtime på Windows 8, är ju just för Windows Runtime från Windows 8 som är inkompatibel med WPRT på WP8.X. B&N flyttade aldrig över appen till WinRT/UWP från 10an eftersom det hade inneburit att i princip skriva om hela programmet. Microsoft gjorde allt för krångligt. Det egna appar (som inte var inbyggda Win32-grejer) var Silverlight-appar fram till W10M så inte ens Microsoft mäktades att migrera till de nya ram och körverken som kom i 8.0 och 8.1. Många användare blev också fast på WP8.1 trotts utfästelser från Microsoft att de skulle kunna uppgradera, vilket också såklart betydde att motivationen för utvecklarna att migrera till nya WinRT/UWP-körverket togs bort, ingen vill underhålla flera varianter av deras program för WP/W10M och användarna övergav enheterna som konsekvens.

De har lovat massor men aldrig levererat, men nu lovar de inget mer i.a.f.

Hade de levererat Project Astoria kanske de kunnat leva kvar ett tag till, som en tredje eller fjärde plattform. Varför de skulle in i Nokia D&S som hade cirka 40-50 000 fabriksarbetare och andra som jobbade i produktionen vid tillfället av samarbetet är det nog ingen som vet, för det finns nog ingen rationell anledning till det. Det finns såklart en tänkbar anledning, men det handlar bara om att döda konkurrenter (Symbian/MeeGo, Qt/QtMobility) och inte något som har att göra med att bygga upp en egen plattform, för det fanns ingen när samarbetet ingicks och de hade nog inte ens stakat ut några planer vid det laget. Microsoft har aldrig lagt resurser för att få till en plattform som kan sälja flera hundra miljoner enheter om året, vilket skulle vara det som krävdes för att Nokia D&S/Microsoft Mobile skulle lyckas i någon mening, nu tog de över något som redan var på väg att avvecklas och att det avvecklades var Microsofts fel till att börja med där de kom med prat istället för att lansera något användbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Nån mer än jag som är deppig över det definitiva beskedet att Windows Mobile/Windows Phone nu är en död plattform? Vi kommer aldrig få nån Surface Phone faktum är att det råder stor risk för att Microsoft beslutar sig för att lägga ner alla Surface produkter helt och hållet!

Älskar Windows Mobile i jämförelse med alternativen som jag tycker är tristare!

Jag gillade hur även hur långt i framkant Nokia var hårdvarumässigt trots relativt lågt pris. Min Lumia 930 tycker jag står sig hyfsat än idag trots över 3 år på nacken. Känns som ett premium bygge med snygg design. Moderniteter som AMOLED skärm, snabbladdning, trådlös laddning och riktigt bra kamera(för att vara en mobil) samt glas ut till kanten har först i år blivit självklarheter hos andra mobiler. Först i år i.o.m iPhone 8 som tex Apple fått en klart bättre kamera än i min Lumia 930. Topplurarna från Nokia låg före sin tid helt klart! Synd att det är historia nu!

Det känns så tråkigt att läsa alla domedagsartiklar. Jag diggar Microsofts gränssnitt, min frus iPhone känns så jäkla tråkig att använda i jämförelse.

Men mycket är väl egentligen inget nytt (om jag inte missade något)? Joe Belfiores tweets, som jag antar att du menar, säger ju att W10M får support till 2019 någon gång, dock inga nya features, så helt dött är det ju inte. Det finns ju fortfarande rykten om Andromeda OS osv. Men jag håller med i mycket av det du säger.

Jag är också riktigt besviken på Nadellas sätt att hantera mobilsidan, som han verkar ha varit emot från före han blev VD. Kort efter han blev VD så la de ju ner alla gamla Nokia-fabriker, men fortsatte designa mobiler. Sedan skulle man inte göra hårdvara, men fortsätta utveckla mjukvaran, för W10M var viktigt för helheten. Sedan sköts flera stora features upp (tex bättre Continuum). Det som blev Creator's update var först tänkt som en stor mobil-uppdatering. Sedan har det bara gått utför och nu är vi i något buggfixläge fram till 2019. Jag kommer köra min Lumia 950 tills den dör och se vad som finns då. Har inte MS hittat på något nytt, så blir det nog en iOS-enhet, eftersom min fru kör det.

Edit: Det kom en uppdatering precis, så helt dött är det ju inte som sagt. Mobilen fungerar ju lika bra som förut. Frågan är hur länge appar kommer underhållas. För mig är nog Bankid mest kritiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Det känns så tråkigt att läsa alla domedagsartiklar. Jag diggar Microsofts gränssnitt, min frus iPhone känns så jäkla tråkig att använda i jämförelse.

Men mycket är väl egentligen inget nytt (om jag inte missade något)? Joe Belfiores tweets, som jag antar att du menar, säger ju att W10M får support till 2019 någon gång, dock inga nya features, så helt dött är det ju inte. Det finns ju fortfarande rykten om Andromeda OS osv. Men jag håller med i mycket av det du säger.

Jag är också riktigt besviken på Nadellas sätt att hantera mobilsidan, som han verkar ha varit emot från före han blev VD. Kort efter han blev VD så la de ju ner alla gamla Nokia-fabriker, men fortsatte designa mobiler. Sedan skulle man inte göra hårdvara, men fortsätta utveckla mjukvaran, för W10M var viktigt för helheten. Sedan sköts flera stora features upp (tex bättre Continuum). Det som blev Creator's update var först tänkt som en stor mobil-uppdatering. Sedan har det bara gått utför och nu är vi i något buggfixläge fram till 2019. Jag kommer köra min Lumia 950 tills den dör och se vad som finns då. Har inte MS hittat på något nytt, så blir det nog en iOS-enhet, eftersom min fru kör det.

Nokias fabriker i Salo och Cluj var redan borta, och Komárom hade de redan skurit ned kraftigt innan Microsoft tog över. Fabrikerna i Kina var de enda stora nedläggningarna av produktion som Microsoft gjorde, men vad skulle de med nästan 10 000 kinesiska medarbetare till? Det handlar om en verksamhet som sålde cirka 460 miljoner enheter 2010, så produktionen behövdes inte längre. Nokia/Microsoft byggde upp ny produktion i Vietnam (byggdes riktad mot featurephones) och det är det enda som finns kvar idag och producerar mobiler (FIH Mobile).

Fanns inte en chans för D&S (Nokia-divisionen) att migrera till att sälja fler smarttelefoner genom att välja WP, Symbian sålde runt 100 miljoner enheter 2010 för Nokia och de saknade efter kursbytet någon plan vad de skulle göra med alla S30/S40-användare då både Symbian och Linuxbaserade alternativ var ute ur bilden. Säg att de skulle lyckats sälja 100 miljoner WP-enheter om året och gjort sig av med feature-phones, det hade fortfarande varit en katastrof för D&S, med stora avskedningar inom produktion som följd, de hade då behövt avskeda 80-90 % av firman i vilket fall som helst. De var helt enkelt inte ett lämpligt val för att framhäva WP (inte som en WP-exklusiv leverantör i.a.f.). ASP föll för övrigt efter de dödat/dödförklarat Symbian och MeeGo och börjat sälja WP-enheter. Om Microsoft hade velat ta någon marknadsandel hade de väntat tills WP8.1 var klart (eller något med motsvarande grundläggande features) och ingått i samarbete med någon i Sony Mobiles storlek, men då hade såklart Symbian/MeeGo stannat kvar på marknaden troligtvis. Hur som helst så känns det lite som att de glömde tänka på produkten, design för gränssnitt ville de däremot visa upp långt innan de hade något att faktiskt visa upp. Sånt som Windows Phone 7.X hade tekniskt sett aldrig någon chans och skulle inte marknadsförts som en plattform för smarttelefoner.

Permalänk
Avstängd

Microsoft kunde ha blivit först med ”kantfri” skärm
http://www.mobil.se/nyheter/microsoft-kunde-ha-blivit-f-rst-m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rick69:

Microsoft kunde ha blivit först med ”kantfri” skärm
http://www.mobil.se/nyheter/microsoft-kunde-ha-blivit-f-rst-m...

Är väl intressant att de ändrade designen (har redan läst artikeln på Windows Central) mitt under utvecklingen, men mer med det är det väl inte?

Ser ju inte direkt bra ut eller direkt ut som edge-to-edge jämfört med Sharp Aquos Crystal som faktiskt lanserades i augusti 2014. Tror de skulle ha haft svårt att lansera den innan Sharps. Det hade dessutom stått Nokia på den om de så gjorde, och den hade väl haft skärmkanter i stil med L930 så när som cirka någon millimeter tunnare.

Permalänk
Medlem

Är det någon som kan hjälpa mig att säkerhetskopiera säkerhetskopian till min telefon? Under onedrive (via webläsare) ->inställningar-> enhetskopior så hittar jag dem men har bara möjlighet att radera dem, inte kopiera. Jag ska fabriksåterställa telefonen och inte återställa kopian i hopp om att lösa lite problem som ajg tror är relaterade till något med nuvarande konfiguration/appar.

Det som händer är ju dock att den sparar en ny kopia så min gamla försvinner, men jag vill ha den gamla kvar utifall att det inte hjälper att återställa. Vill även använda samma microsoft-konto för att ha alla nummer etc tillgängliga.