Permalänk
Medlem

HP Envy 14 eller annan?

Hey Sweclocks

Har nu tröttnat på att vara tvungen att sitta ensam i mitt rum vid en stationär datorn och vill kunna utföra samma saker på en bärbar. Så vad gör jag? Jag älskar Photoshop (precis köpt mig CS5) och jag leker väldigt mycket med FL Studio (seriöst lekande då). Jag behöver mig en bärbar som klarar av flera VSTi:n samtidigt (plugins för bland annat FL som kräver väldigt mycket från CPUn).

Jag har kollat runt lite och sett att det finns en uppdaterad version av HP Envy 14. Jag behöver inte hörlurarna man får med i Beats versionen och känner inte behov att lägga ner 2000kr extra bara för svart lucka + beats solo.

Vilken (bärbar) dator hade klarat av ovan utan problem (utöver Envyn, om ens den gör...)?

Slutligen, det finns väldigt många olika modeller på den; 2 huvudvarianter 14-1000 och 14-1100 .

Jag tar gärna det bästa alternativet och jag kan lägga ut ungefär 20k om det är värt det. Ser också att man kan uppgradera ram minnet till 8GB från 6, kan man inte köpa en som kommer med 8?

(Av vad jag förstått ska en av USB portarna vara 3.0 och det är väldigt viktigt då jag kommer köpa en extern hårddisk med 3.0 för snabbare skrivning/läsning också..)

Tacksam för svar!

Jag har sökt i forumet och det fanns väldigt många trådar där Envyn nämns men väldigt få som ger svar på någon av frågorna ovan!

EDIT: Är väldigt förvirrad nu, vet om att det finns en 15" version också, men är inte den äldre? Someone shed some light please..

Visa signatur

Chassi: Cooler Master 690 II | Mobo: Asus P8P67 Deluxe | Processor: Intel i7 2600k | Ram Minne: Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB | Fläkt: Noctua NH-U12P | Nätagg: Corsair 750AX | HDD: WD Caviar Black 1TB | Grafikkort: Gigabyte GeForce SOC 460 1GB

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om någon utav modellerna har USB 3.0 faktiskt... Jag kan inte hitta något?
Sedan antar jag att du vill ha den bättre skärmen med den högre upplösningen eftersom du sitter i program som Photoshop. Om du väljer bort alla modeller med den sämre skärmen tror jag inte att det återstår så många kvar vilket gör valet väldigt lätt. Se bara till att försäkra dig om att den modellen också har USB 3.0 (vilket jag är tveksam till).

EDIT: Av det lilla jag vet har man ingen större nytta av 8gb i dagens sverige :). 6gb räcker nog alldeles utmärkt.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

14-1090eo heter den nordiska modellen med 1600x900 upplösning. Slutsåld hos Komplett men finns tydligen kvar hos Dustin, dock 1000kr dyrare där.

HP har ju slutat med den skärmen, någon form av problem med leverantören som antingen slog igen eller helt enkelt inte ville ha HP som kund.

Var själv spekulant men tyckte 17kkr var för mycket, hade precis tänkt köpa en tysk modell när beskedet om skärmarna kom och de inte skulle få in fler.

Permalänk
Medlem

Tusen tack för svaren, inte haft möjlighet att svara tidigare.

Jag har gjort mycket mer research nu och har insett att jag tjänar väldigt mycket på att köpa en Envy 15-1190eo istället, bättre både ekonomiskt och med skärmen.

Anledningen till att jag vill ha usb 3.0 portar är för att jag tänker köpa mig en extern SSD-hårddisk och använda den som om den vore en inbyggd hårddisk.

Det känns som om jag missat något ändå, det är så stor skillnad på priset mellan 14 och 15.. kan inte särskillt mycket om grafikkortet, men kan det vara att det är mycket sämre? Dock har just 15 versionen endast 4gb ramminne vilket jag inte alls gillar..

Visa signatur

Chassi: Cooler Master 690 II | Mobo: Asus P8P67 Deluxe | Processor: Intel i7 2600k | Ram Minne: Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB | Fläkt: Noctua NH-U12P | Nätagg: Corsair 750AX | HDD: WD Caviar Black 1TB | Grafikkort: Gigabyte GeForce SOC 460 1GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noor:

Tusen tack för svaren, inte haft möjlighet att svara tidigare.

Jag har gjort mycket mer research nu och har insett att jag tjänar väldigt mycket på att köpa en Envy 15-1190eo istället, bättre både ekonomiskt och med skärmen.

Anledningen till att jag vill ha usb 3.0 portar är för att jag tänker köpa mig en extern SSD-hårddisk och använda den som om den vore en inbyggd hårddisk.

Det känns som om jag missat något ändå, det är så stor skillnad på priset mellan 14 och 15.. kan inte särskillt mycket om grafikkortet, men kan det vara att det är mycket sämre? Dock har just 15 versionen endast 4gb ramminne vilket jag inte alls gillar..

En eSATA-hårddisk är inte ett alternativ till USB-hårddisk då? Har fått för mig att överföringshastigheterna ska vara rätt mycket snabbare då det i princip är en extern SATA-kontakt.

Har kanske fått något om bakfoten nu, men jag tror det stämmer.

Permalänk

HP envy 1190oe

Är det någon som sitter på HP Envy 14 1190 med i7an som kan kommentera på temperaturer och prestanda vid spel eller 3drenderingnsprogram?
Sitter värmeutförseln med blåset neråt som den gjorde på tidigare HP modeller som gör att man inte kan ha den i knät eller sängen?
Är batteritiden bra?

Sitter och funderar på att skaffa den eller en acer timelinex 4820-5464G50 som bara ruvar på dubbla kärnor. Har gjort ett dumköp tidigare när jag försökt få in så mkt kraft som möjligt vilket resulterade i överhettning och sjukt kass prestanda..

tacksam för svar!

Permalänk
Citat:

Sitter värmeutförseln med blåset neråt som den gjorde på tidigare HP modeller som gör att man inte kan ha den i knät eller sängen?
Är batteritiden bra?

Jag är också intresserad av HP Envy 14 och har kollat rätt mycket videos och recensioner osv.
Som jag förstår det går blåset rakt bakåt på denna men på undersidan finns det ventileringshål för att luft ska sugas in så att det blir bättre luftflöde genom maskinen. Blåset går definitivt inte neråt iaf men det brukar inte vara speciellt bra att täppa till helt på undersidan eftersom ventileringshålen finns där av en anledning. Jag tror inte att denna dator har värmeploblem men den kan nog bli rätt varm under tung belastning. Tror att det inte är så trevligt att sitta och spela spel med den här i knäet faktiskt.

Jag undrar också hur bra batteritiden är men jag tror inte att den är speciellt bra eftersom en i7:a drar så pass mycket ström men säkert några timmar (3?) vid normal användning iaf. Jag är ingen expert men det är bara den uppfattning jag fått iaf.

Permalänk
Skrivet av Noor:

Tusen tack för svaren, inte haft möjlighet att svara tidigare.

Jag har gjort mycket mer research nu och har insett att jag tjänar väldigt mycket på att köpa en Envy 15-1190eo istället, bättre både ekonomiskt och med skärmen.

Anledningen till att jag vill ha usb 3.0 portar är för att jag tänker köpa mig en extern SSD-hårddisk och använda den som om den vore en inbyggd hårddisk.

Det känns som om jag missat något ändå, det är så stor skillnad på priset mellan 14 och 15.. kan inte särskillt mycket om grafikkortet, men kan det vara att det är mycket sämre? Dock har just 15 versionen endast 4gb ramminne vilket jag inte alls gillar..

Skippa envy 15, gammal modell med en hel del krångel. Envy 14 tycker jag inte är nån större hit heller med tanke på skärmen, och HP's generellt tenderar att bli väldigt varma.

Skulle kolla på en Sony vaio om jag var dig, dom finns med fullHD skärm och i7 Q cpu i ungefär samma prisklass.

E-sata går lika bra som USB 3.0, om du menar att du ska köra en extern disk som OS disk så skulle jag nog avråda från det. Jag har inte fått det att funka alls bra, inte via E-sata eller USB. Sätt hellre en SSD i datorn och kör en rejäl vanlig extern disk för lagring.

Tex:

Egenskaper för Sony Vaio VPC-F13S0E

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Skippa envy 15, gammal modell med en hel del krångel. Envy 14 tycker jag inte är nån större hit heller med tanke på skärmen, och HP's generellt tenderar att bli väldigt varma.

Skulle kolla på en Sony vaio om jag var dig, dom finns med fullHD skärm och i7 Q cpu i ungefär samma prisklass.

E-sata går lika bra som USB 3.0, om du menar att du ska köra en extern disk som OS disk så skulle jag nog avråda från det. Jag har inte fått det att funka alls bra, inte via E-sata eller USB. Sätt hellre en SSD i datorn och kör en rejäl vanlig extern disk för lagring.

Tex:

Egenskaper för Sony Vaio VPC-F13S0E

Tusen tack för detta alternativ, synd bara att den inte är under 15" hoppades på att hitta någon 14-15". Hur som helst, jag tänker avvakta till jul med att köpa, hoppas att priset sänks någon hundring :)!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master 690 II | Mobo: Asus P8P67 Deluxe | Processor: Intel i7 2600k | Ram Minne: Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB | Fläkt: Noctua NH-U12P | Nätagg: Corsair 750AX | HDD: WD Caviar Black 1TB | Grafikkort: Gigabyte GeForce SOC 460 1GB

Permalänk
Skrivet av Noor:

Tusen tack för detta alternativ, synd bara att den inte är under 15" hoppades på att hitta någon 14-15". Hur som helst, jag tänker avvakta till jul med att köpa, hoppas att priset sänks någon hundring :)!

Finns vaio med 15" också, dock inte med quadcore cpu utan dualcore. Men en i5 460m som sitter i vaion är inte dålig på något sätt, photoshop kan ju dock vara ganska så krävande om man håller på med avancerade prylar