Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Okt 2010

Minnesmysterium

Något fungerar inte ordentligt i min dator. Jag kommer i den här posten att presentera problemet, men först kommer jag att skriva om bakgrunden till problemet, då orsaken antagligen har sin grund där:

Bakgrund
Mitt Windows (XP) kraschade en kväll efter en varning om någon slags förbjuden åtgärd, varpå Windows inte längre kunde laddas efter omstart. Aha, tänkte jag, hårddisken har pajat; och försökte således åtgärda problemet genom en reparation/ominstallation. Datorn låste sig under ominstallationen gång på gång. Däremot upptäckte jag att den gamla installationen nu gick att starta, men det visade sig att datorn låste sig inom runt 20 minuter.
Jag tänkte att det kanske är minnena som kärvar, och bestämde mig för att testa dem. Jag körde Memtest86, och visst, det visade sig efter att ha testat de båda stickorna att den ena verkade trasig.
Två nya minnesstickor införskaffades, vilket leder till problemet i dagsläget:

Problemet nu
Om jag har två minnesstickor i datorn (2x1048MB) låser den sig efter ett tag. Med bara en fungerar den som den ska, bortsett från att jag är van vid dubbelt så mycket minne. Det spelar ingen roll vilken primär socket jag stoppar i minnesstickan (det är 2st "par-sockets", ganska standard gissar jag). Test med Memtest86 går vanligtvis flera varv utan att hitta något fel med båda minnesstickorna i, men datorn har låst sig under processen!

Någon som har en kvalificerad gissning om vad som kan vara fel, eller tips på felsökningsmetoder?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

Jag skulle gissa på att det är antingen moderkortet eller nätagget som är problemet. När man får minnesproblem men minnena i sig verkar vara ok så är det oftast moderkortet som inte fungerar som det ska. Alternativt så kan det också vara nätagget som inte ger bra ström till minnena, vilket orsakar ostabilitet och kan även döda minnen om man har otur.