Förhandstitt på Radeon HD 6800

Permalänk
Melding Plague

Förhandstitt på Radeon HD 6800

Här skulle egentligen en större artikel om den nya Radeon HD 6800-serien publiceras. Istället tvingas vi ge ut pressmaterial från AMD:s pr-byrå.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förstår att det kan kännas olustigt att tvunget publicera något när man sitter på mer information i fråga. Jag ser mycket fram emot er recension på fredag, den blir säkert toppen.

Permalänk
Medlem

Det där med att 6870 kan leverera upp till 225W är nog mest för att lämna lite OC-potential.
Ska bli intressant att se på Fredag hur prestandan blir på dessa, ser lovande ut såhär långt.

Permalänk

Mumma, det här ska bli smaskens.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

wunderful, beställer ett 6870 på fredag

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk

Här kanske det skulle vara läge med ett ställningstagande? Istället för att villigt lägga rumpan upp och enbart publicera gammal skåpmat kanske istället enbart en protest?

..

Permalänk
Medlem

"Istället tvingas vi ge ut pressmaterial från AMD:s pr-byrå."
Hurdå tvingade? Torpeder i trapphuset? Snarare förhindrade.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Här kanske det skulle vara läge med ett ställningstagande? Istället för att villigt lägga rumpan upp och enbart publicera gammal skåpmat kanske istället enbart en protest?

..

För att du inte får dina resultat? Man får helt enkelt "slicka arslet" om man vill behålla sina kontakter.
Fler kommer å dissa Sweclockers ifall dom går hand över huvud å tappar nätverk samt förtroende.

Ser fram imot ett mycket smakfullt testresultat. (lägger in en förfrågan om test i varma utrymmen (40c) å inte bara "open air" system)

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Längtar tills dit. Efter det testet, kommer jag nog lägga en beställning på datorn.

Permalänk
Avstängd

undrar om man ska byta upp sig till ett 6900 sen. har ett 4870x2 just nu

Permalänk
Avstängd

Ser fram imot fredag!

Visa signatur

laptop*asus g73jw med F120 disk*

pc * Motherboard: Gigabyte GA-X79-UD5 * CPU: i7 3930K * GPU: Radeon HD7970* Samsung S27A950D 120hz + 32tv * Corsair Vengeance 16gb * Antec p280 * PSU: Corsair HX 850W * Windows 7 Ultimate* Ssd f120 *

Permalänk
Medlem

6870 "För strömförsörjningen står två 6-pinnars PCI Express-kontakter, och eftersom vi måste låtsas om att vi inte känner till TDP-värdet kan vi istället räkna ut att grafikkortet har en övre teoretisk gräns på 225 W (75+75+75 W). Den verkliga strömförbrukningen är med all sannolikhet betydligt lägre än så."

Ja allt mellan 150-225 W är möjligt, men jag skulle inte bli förvånad ifall den endast drog ~160W, medan 5850 skulle landa på <130W. Det skulle betyda att strömförbrukningen är ner med ~15%. Längtar till fredag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarl:

"Istället tvingas vi ge ut pressmaterial från AMD:s pr-byrå."
Hurdå tvingade? Torpeder i trapphuset? Snarare förhindrade.

Naturligtvis har det skrivit på ett ömsesidigt avtal som medför att Sweclockers får förmånen att testa korten innan publiceringen. Vill AMD ha en förhandstitt får väl Sweclockers hålla sig till det, även fast det är ganska larvigt inte komma med något nytt. Det hela blir ett jippo för propagandachefen på AMD

Permalänk
Medlem

Verkar gå bra för AMD på grafikkortsmarknaden, kul för dem. Speciellt med tanke på att att cpu:erna går sämre (som swec rapporterade om). Det är ju inte särskilt bra för prisutveckling och konkurrens på den marknaden ...

En annan grej som jag tyckte var intressant är presentationen av marknadsandelar som AMD gör för grafikkorten, de är ju assnygga. Jämförelsevis med vissa svenska industriföretag gör ju sina presentationer 15 min av nån som hjälpligt kan använda word.

Permalänk

Ser fram emot en härlig fredagsläsning

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Retar mig på den där crossfire-kontakten, innebär det att man endast kan körra CF och inte t ex 3waycf osv?

Förövrigt alltid kul med mer info, men man är ju dåligt sugen på fredag nu. Det blir ju inte bättre av att det är löning samma dag...

EDIT: "Körra", vad fan är det? "Köra" ska det givetvis stå

Permalänk
Medlem

Jag hoppas för guds skull att vi kommer få se tillverkare av passiv kylning i denna serie, vore fint om de till och med kunde det till 6950.
Kommer det något av 68XX med passiv kylning slår jag till direkt!

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Härligt! Men detta är ju SweCLOCKERS och jag har saknat överklockningstest på grafikkort:( Hade varit kul om ni även fått med det i testet...

Permalänk

Ska bli intressant att se om ATI(jag säger inte AMD) har blivit bättre på CFx, annat än det så är det nog enkelt att förstå att nya kort = bättre prestanda.

Permalänk

Spännade!
Det kommer bli en mycket trevlig fredag!

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk

Bra skrivet!

Efter att jag läst texten får jag känslan av att det är något speciellt med 6xxx serien.
Swec verkar ju sitta inne med rätt mycket info om korten, och det märktes i artiklen att det kliade i fingrarna!

Fast det är bara hur jag upplevde det. Hur som helst kommer det bli mycket spännande att läsa om dessa korten, även om jag antagligen inte kommer köpa något av dem själv.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Ja, snart är det fredag. Tur att man är ledig då, så man har gott om tid att kunna läsa testet.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Det ska bli riktigt intressant, vill ha fredag NU

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Medlem

Inte för att ja kommer köpa något av korten på ett halvår eller så, men ser ändå fram emot lite härlig fredagsläsning på morgonen då när ja kommer till jobbet

Ser fram emot testet, alltid spännande att läsa
Och bra grej att maska fredagen med.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipstah:

Härligt! Men detta är ju SweCLOCKERS och jag har saknat överklockningstest på grafikkort:( Hade varit kul om ni även fått med det i testet...

Suck.. DOM HAR JU INTE ENS TESTAT KORTEN ÄN!!! Läste du artikeln alls?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Skrivet av avicenna:

Det där med att 6870 kan leverera upp till 225W är nog mest för att lämna lite OC-potential.
Ska bli intressant att se på Fredag hur prestandan blir på dessa, ser lovande ut såhär långt.

Nja, det är helt enkelt för att det är rätt stora steg i möjligt effektuttag mellan en och två PCI-e kontakter. Med en kontakt så är det möjligt att dra 75W (från PCI- porten som du sätter grafikkortet i) och 75W från den lösa PCI-e kontakten. Om man istället har två PCI-e kontakter, så har kortet tillgång till 75W (från PCI- porten som du sätter grafikkortet i) och 2x75W=150W från de två PCI-e kablarna (förutsatt 6-pols kontakter).
Detta innebär alltså bara att kortet har tillgång till möjligheten att dra denna effekt, inte att det kommer att göra det. TDP är ju inte officiellt avslöjad ännu.
Men du kanske menade att trolig TDP kommer att hamna strax under 150W och att man enbart använder två PCI-e kontakter för att möjliggöra överklockning? Kanske det, men troligare är väl att TDP hamnar strax över 150W, HD5870 har ju 188W TDP, HD6870 kommer förmodligen hamna däromkring eller strax under, men prestera märkbart bättre.

Skrivet av flipstah:

Härligt! Men detta är ju SweCLOCKERS och jag har saknat överklockningstest på grafikkort:( Hade varit kul om ni även fått med det i testet...

Test? Vilket test, det är ju en ren upprapning av pressmaterial, eftersom de inte får publicera sin riktiga test innan av AMD satt publiceringsdatum. När den riktiga testen kommer på fredag, så skall du se att det finns överklockningstester också, var inte orolig.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Suck.. DOM HAR JU INTE ENS TESTAT KORTEN ÄN!!! Läste du artikeln alls?

Eum.. Skrev han det? Nej, han lade in ett önskemål om det kommande testet... Suck...
Tagga ner

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Längtar till på fredag nu, era recentioner är verkligen något att hänga i granen(y)
Om man har tur så kanske man kan byta upp sig om det går att rma på mitt nuvarande XFX HD5770 pga. någon/några dumma kondesatorer som inte vill sluta skrika när jag spelar Minecraft:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Här skulle egentligen en större artikel om den nya Radeon HD 6800-serien publiceras. Istället tvingas vi ge ut pressmaterial från AMD:s pr-byrå.

Läs artikeln

Som det står överst i nyheten. DETTA ÄR INGET TEST!

Väntar med spänning på testet men jag har inag förhoppningar på detta kort.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av erdraug:

Eum.. Skrev han det? Nej, han lade in ett önskemål om det kommande testet... Suck...
Tagga ner

håller med om nertaggningen, men han skrev "om ni FÅTT med det i testet" inte om ni FÅR med det i testet", så aerow hade rätt, även om han borde sluta med anabola!

till flipstah, dem brukar ha OC-test här och var i sina tester, det är helt enkelt att hålla tummarna Annars är det ju en barnlek att klocka korten själv