3Dfx Voodoo-emulering till DOSBox

Permalänk
Melding Plague

3Dfx Voodoo-emulering till DOSBox

Utvecklarna bakom DOSBox lovar stöd för gränssnittet 3Dfx Glide och emulering av grafikkortet 3Dfx Voodoo i framtida versioner av mjukvaran. Det gör det möjligt för nostalgiker att njuta av klassiska speltitlar utan att behöva krångla med gamla komponenter.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Coolt, lite nostalgi skadar aldrig!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Japp, vem kommer inte i håg 3DFX & glide.. kommer ihåg när man körde 2st voodoo2 i sli..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Schessie, just det där tomb-raider spelet lirade jag hela dagarna. Vargarna var livsfarliga

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag är fortfarande sjukt irriterad att dungeon keeper (bullfrog?) la ner.... seriöst, jag hade så roligt med det spelet

Permalänk

hehe nice har 2 eller 3 st sånna voodo 3 kort hemma

Visa signatur

Main: [8700K] [Asus Z370-A] [GTX 1080]
HTPC: [Intel 2600K] [Asus P8p67 pro] [Gigabyte 290X]
Server: [i3 8100] [asus z370-p] [12TB]

Permalänk
Medlem

ang. Dungeon Keeper så kanske du ska slänga ett öga på detta?

Dungeons

Dungeons: Screenshots -- Strategy Informer

Permalänk
Medlem
Skrivet av TnadeN:

Jag är fortfarande sjukt irriterad att dungeon keeper (bullfrog?) la ner.... seriöst, jag hade så roligt med det spelet

Kan bara hålla med. Mängder av timmar har spenderats framför DK! DK 2 var inte lika kul imo. Konstigt att serien verkar ha lagts ner. Spelen hade en stor fanbase och fick bra kritik.

Visa signatur

Intel i7 2700K Asus Sabretooth, 16gb Corsair Dominator, Asus GF 580 GTX

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Jag saknar det berömda "klicket" när datorn byter grafikkort till 3DFX

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Quake2 med 3DNow och Voodoo2 va ju riktigt överlägset i brygga/sli. Speciellt då man kunde köra upplösning 1024*768 utan att det hackade!

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Avstängd

kul.
Har fortfarande kvar min gammla P4 300mhz med 2 voodoo2 kort i sli.Så man har lust att plocka ner den från vinden

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Antielefant
Skrivet av TnadeN:

Jag är fortfarande sjukt irriterad att dungeon keeper (bullfrog?) la ner.... seriöst, jag hade så roligt med det spelet

Skriv ett förslag till dem, vet jag.

Dungeon Keeper-serien ägs av Electronic Arts, som köpte Bullfrog redan 1995. Studion finns för den delen kvar men heter numera Electronic Arts UK och gör Harry Potter-spelen.

Skaparen av Dungeon Keeper, Peter Molyneux, lämnade däremot Bullfrog redan 1997 (innan Dungeon Keeper 2 släpptes 1999) och grundade Lionhead Studios (Black & White, Fable) - vilket sedan dess blivit köpt av Microsoft Game Studios. Han är numera Lead Designer och CEO för Lionhead samt Creative Director för MSGS Europe.

Det sagt vore han inte den första av de "gamla rävarna" som gjorde om ett av sina gamla spel - Sid Meier, Chris Sawyer, Will Wright och några andra har alla köpt tillbaka gammal IP och släppt om dem.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Maxelish:

Kan bara hålla med. Mängder av timmar har spenderats framför DK! DK 2 var inte lika kul imo. Konstigt att serien verkar ha lagts ner. Spelen hade en stor fanbase och fick bra kritik.

aye jag skulle förboka samma dag som det annonserades om det skulle komma en uppföljare. skulle vara kull med en remake med uppdaterad motor hade dk gold men den skivan är looong gone, och jag är lite tveksam till att köpa det igen med tanke på diverse kompatibilitets problem. om det blir "lätt" att använda så kan jag tänka mig att köra det men jag har en känsla att det komma bli en massa pil med inställningar osv.
men men framtiden får utvisa vad det bär hän.

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Ooohh, DK! härliga minnen

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffmajster:

aye jag skulle förboka samma dag som det annonserades om det skulle komma en uppföljare. skulle vara kull med en remake med uppdaterad motor hade dk gold men den skivan är looong gone, och jag är lite tveksam till att köpa det igen med tanke på diverse kompatibilitets problem. om det blir "lätt" att använda så kan jag tänka mig att köra det men jag har en känsla att det komma bli en massa pil med inställningar osv.
men men framtiden får utvisa vad det bär hän.

En Dungeon Keeper klon är på gång, kallad Dungeons:
Dungeons - Dungeon Keeper clone in development Forum Post by Tormy-

Permalänk
Antielefant
Skrivet av fluffmajster:

hade dk gold men den skivan är looong gone, och jag är lite tveksam till att köpa det igen med tanke på diverse kompatibilitets problem. om det blir "lätt" att använda så kan jag tänka mig att köra det men jag har en känsla att det komma bli en massa pil med inställningar osv.

Heh, fel kommentar i en tråd om DosBOX.

Dungeon Keeper - Bullfrog (1997) - DOSBox, an x86 emulator with DOS

Dungeon Keeper är förresten Abandonware, vilket 2:an däremot inte är.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

kul.
Har fortfarande kvar min gammla P4 300mhz med 2 voodoo2 kort i sli.Så man har lust att plocka ner den från vinden

Du menar inte P2 eller Pentium Celeron? Var dessa som fanns i hastigheten 300Mhz, om jag inte missminner mig. När P4'an kom var man över 1Ghz.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag fick kalla kårar när jag läste det här... goa minnen... Kommer ihåg mitt Matrox Mystique 4 MB... Krossade S3 Virge (?) i 2D och var helt fantastisk på 3D... inte som Voodoo men va fan, jag var nöjd

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av Fade-swe:

Du menar inte P2 eller Pentium Celeron? Var dessa som fanns i hastigheten 300Mhz, om jag inte missminner mig. När P4'an kom var man över 1Ghz.

precis fanns ju p3or med 1ghz

Permalänk
Medlem

the Guru 3D - Review - Matrox Mystique 4Mb

Haha, hittade en review...

"All the most used resolutions, even the wonderful 1152x864, are supported and always at very high refresh rates"

...det var tider det...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Men den maxar nog inte Crysis

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Nostalgi. bästa känslan ever

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Japp, vem kommer inte i håg 3DFX & glide.. kommer ihåg när man körde 2st voodoo2 i sli..

Jag behöver inte komma ihåg då jag gjorde det för jag har mina kvar:D
Synd bara att de inte fungerar fullt ut om man inte har Win98se.
I för sig så har jag en 1GHz PIII som jag kan sätta dem i men... Voodoo wrapper programvara funkar så bra ändå och så slipper man slita på sina kära ägodelar:D

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Skrivet av Uibi:

Nostalgi. bästa känslan ever

Jag föredrar skadeglädje

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Heh, fel kommentar i en tråd om DosBOX.

Dungeon Keeper - Bullfrog (1997) - DOSBox, an x86 emulator with DOS

Dungeon Keeper är förresten Abandonware, vilket 2:an däremot inte är.

pilande jag nämner tror jag kommer i dosbox trodde det var uppenbart?

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Jag har kvar ett VooDoo 5 5500, näst bästa modellen som fanns innan de tyvärr köptes upp.

Permalänk
Medlem

Nice, har letat efter ett lämpligt sätt att kunna spela Tomb Raider 1 igen, gamla PS1 är döende, troligen ström alt. laserproblem. Dom resterande spelen i serien är inte i närheten av den känsla som första spelet gav, T-rexen på 3? banan var värst

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har kvar både mitt Diamond Monster II kort & mitt Voodoo III 16MB kort. Good fucking times!

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III