Bättre val än ThinkPad Edge 13.3"?

Permalänk
Medlem

Bättre val än ThinkPad Edge 13.3"?

Hej

Kollar efter bärbar dator till frugan. Användningsområden blir surf, spotify, office och ev. att kolla på film.

Kravet är att den ska vara hyfsat nätt, men inte för liten. 11.6" - 13.3" verkar vara rätt storleksområde för henne.

Har fastnat lite för den här:

Lenovo ThinkPad Edge 0196-5PG - 1,3GHz DC 2GB 250GB 13"

som kostar 5875:- (och har 400 kr cashback, dvs 5475:- då, vilket egentligen är lite över smärtgränsen) på inwarehouse:

inWarehouse.se - ThinkPad Edge 13.3" HD Glossy Röd

Någon som har synpunkter på valet av maskin, eller kan hitta ett bättre val åt mig?

Permalänk
Medlem

Sitter på en thinkpad edge 13.3 själv sen juli och jag är jättenöjd, spotify flyter, photoshop funkar. Tycker det är brra med en always on usb port, om man vill ladda nått utan att slå på datorn. Men orsaken till att jag köpte den är att den har trackpoint(för rimliga pengar) vilket jag har som krav. Att det finns hdmi gör saken bara bättre, batteri tiden är bra.
Skärmen duger till att titta på film men kör med extern 21.1" Eizo så jag har dubbla skrivbord. När jag jämför bilder på de båda skärmarna så ser jag hur dålig den egentligen är, men skärmen kostade 1000kr mer än hela datorn.. Om du undrar nått mer fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CVNC:

Sitter på en thinkpad edge 13.3 själv sen juli och jag är jättenöjd, spotify flyter, photoshop funkar. Tycker det är brra med en always on usb port, om man vill ladda nått utan att slå på datorn. Men orsaken till att jag köpte den är att den har trackpoint(för rimliga pengar) vilket jag har som krav. Att det finns hdmi gör saken bara bättre, batteri tiden är bra.
Skärmen duger till att titta på film men kör med extern 21.1" Eizo så jag har dubbla skrivbord. När jag jämför bilder på de båda skärmarna så ser jag hur dålig den egentligen är, men skärmen kostade 1000kr mer än hela datorn.. Om du undrar nått mer fråga.

Tack för svar. Hur bedömer du byggkvalitén i maskinen? Plastig? Glappig? Eller helt OK?
(har inte hittat den i butik för att känna och klämma)

Permalänk
Medlem

Byggkvalitèn tycker jag är över förväntan efter ha kännt på kompisars acer, packard&bell, dell och de håller inte samma klass i min mening. Den är däremot plastig, men inte i negativ mening! den ser ut som plast, känns som plast, är av plast därav plastig. Men den gnekar inte, gångjärnen är bra. Tangentbordet är också bra, tycker det är snyggt med upphöjda tangenter och slaglängd och motståndet i dem är bra fint "ljud" när man skriver men jag antar att det beror på hur hårt man skriver.
Det är väldigt sällan som fläkten går igång på högt varv så de har lyckats med kylningen på denna maskin.

Permalänk
Medlem

OK, tack, har beställt en sån nu. Låter bra det du skriver. Tack för hjälpen!