Vad kan jag begära för laptop ?

Permalänk
Medlem

Vad kan jag begära för laptop ?

Hejsan sweclockers, jag är urusel på att ta ut pengar för begagnade saker och söker lite hjälp här.

Det är så att jag har en Asus G2S liggandes, den har jag fått i samband med att jag byggde en stationär till en kamrat för några månader sedan.
Nu är det så att en vän till familjen behöver en ny dator och letar efter en laptop med 17" skärm.
Han har dock inte funnit några datorer hittills med den skärmstorleken för ett vettigt pris.
Man måste upp emot 8000-10000 kronor för att få en bra menar han. Så han är intresserad av min, men jag vet inte vad jag kan begära.

Santa Rose plattformen.

17" 1440x900

T7700 2.4 ghz C2D

4GB kingston HyperX CL4 800Mhz DDR2

250GB 7200 rpm WD

Nvidia 8600M GT 256mb GDDR3

W7 Ultimate x64 original

Samt lite smått och gott som:

DVBT mottagare bordsantenn, Fjärrkontroll för WMC, ytterligare en IR-mottagare, 2 Batterier, väska och original mus.
Samt kvitto för datorn, 15995 Kr 2008-03-22.

Vore tacksam för en vettig värdering. Har ingen aning om hur laptops står sig i värde.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Doofus:

Hejsan sweclockers, jag är urusel på att ta ut pengar för begagnade saker och söker lite hjälp här.

Det är så att jag har en Asus G2S liggandes, den har jag fått i samband med att jag byggde en stationär till en kamrat för några månader sedan.
Nu är det så att en vän till familjen behöver en ny dator och letar efter en laptop med 17" skärm.
Han har dock inte funnit några datorer hittills med den skärmstorleken för ett vettigt pris.
Man måste upp emot 8000-10000 kronor för att få en bra menar han. Så han är intresserad av min, men jag vet inte vad jag kan begära.

Santa Rose plattformen.

17" 1440x900

T7700 2.4 ghz C2D

4GB kingston HyperX CL4 800Mhz DDR2

250GB 7200 rpm WD

Nvidia 8600M GT 256mb GDDR3

W7 Ultimate x64 original

Samt lite smått och gott som:

DVBT mottagare bordsantenn, Fjärrkontroll för WMC, ytterligare en IR-mottagare, 2 Batterier, väska och original mus.
Samt kvitto för datorn, 15995 Kr 2008-03-22.

Vore tacksam för en vettig värdering. Har ingen aning om hur laptops står sig i värde.

En motsvarnde dator idag kostar ca. 5 500 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ton:

En motsvarnde dator idag kostar ca. 5 500 kr.

Så då skulle jag kunna raka av ungefär 25% på 5500 kr dvs 4150 kr.
Men hmm hittar ingen motsvarande dator för 5500 kr, iaf inget som har motsvarande "tillbehör" och grafikkort.

Kanske du kan hänvisa mig till något med en 17" skärm och motsvarande prestanda ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Doofus:

Så då skulle jag kunna raka av ungefär 25% på 5500 kr dvs 4150 kr.
Men hmm hittar ingen motsvarande dator för 5500 kr, iaf inget som har motsvarande "tillbehör" och grafikkort.

Kanske du kan hänvisa mig till något med en 17" skärm och motsvarande prestanda ?

Förra gången drog jag bara till med något efter känsla:P Jag glömde också nömna att tillbehören inte var inräknade i min uppskattning.

Jag har nu kollat i detalj och du kan vara glad. Priset blev något högre.

Egenskaper för Packard Bell EasyNote LM85-JN-570NC
Här har du nästan exakt samma prestanda. Lägg på lite extra för Windows Ultimate och "tillbehören".

Problemet är att man behöver bara lägga till så lite för att få så mycket extra prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ton:

Förra gången drog jag bara till med något efter känsla:P Jag glömde också nömna att tillbehören inte var inräknade i min uppskattning.

Jag har nu kollat i detalj och du kan vara glad. Priset blev något högre.

Egenskaper för Packard Bell EasyNote LM85-JN-570NC
Här har du nästan exakt samma prestanda. Lägg på lite extra för Windows Ultimate och "tillbehören".

Problemet är att man behöver bara lägga till så lite för att få så mycket extra prestanda.

Man tackar, då har jag ett riktmärke iaf.
Ska försöka med runt 4000 kronor för laptopen, tycker du det låter hutlöst ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Doofus:

Man tackar, då har jag ett riktmärke iaf.
Ska försöka med runt 4000 kronor för laptopen, tycker du det låter hutlöst ?

Det tycker jag verkligen inte. Känns som rättvist, om något så är det fördelaktigt för din kompis.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga 4000:- är bra men inte mer och inte mindre

Permalänk
Medlem

Tack för alla råd, sålde den för 4000 kronor och då slängde jag med en 3 månader gammal skrivare också.