Permalänk
Medlem

600W ?

600W står det i manualen till min förstärkare att den förbrukar. Det tycker jag är lite skrämmande eftersom den i princip alltid används. Kan det verkligen stämma eller är det när det är full kräm med alla 6 (5.1) högtalare?

Marantz SR5003

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Det är maximalt effektuttag. Givetvis står den inte och drar 600W när den inte används.

Permalänk
Medlem

Allltid fått för mig att en förstärkare är som en dimmer, den använder all ström men man väljer själv hur mycket ljus (ljud i detta tillfället) som ska "släppas" igenom. Speciellt som volymen räknar -db neråt när man skruvar upp .... precis som man "släpper på kopplingen lite".'

Är jag ute och cyklar?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Är jag ute och cyklar?

Ja Tänk dig en bil, ju mer du gasar desto mer bränsle tar den.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Allltid fått för mig att en förstärkare är som en dimmer, den använder all ström men man väljer själv hur mycket ljus (ljud i detta tillfället) som ska "släppas" igenom. Speciellt som volymen räknar -db neråt när man skruvar upp .... precis som man "släpper på kopplingen lite".'

Är jag ute och cyklar?

Beror på konstruktion, sk. "klass A" förstärkare är törstiga även vid tomgång då dom ligger å matar full ström hela tiden (länge sedan jag sysslade med detta, kan minnas fel, men varma är dom)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av candyraver:

Allltid fått för mig att en förstärkare är som en dimmer, den använder all ström men man väljer själv hur mycket ljus (ljud i detta tillfället) som ska "släppas" igenom. Speciellt som volymen räknar -db neråt när man skruvar upp .... precis som man "släpper på kopplingen lite".'

Är jag ute och cyklar?

Ja, helt. Ingen dimmer förbrukar all ström, då skulle de brinna upp. Dessutom, hur skulle dimmern veta om den är kopplad till en 500W-lampa som går 10% eller en 50W på 100%? Skulle den anpassa sig och dra 500 watt om den kopplades till en 500-wattslampa? Eller menar du att den förbrukar *all* överskottsenergi, alltså hela avsäkringen på fasen?

Nej, så är det givetvis inte. En dimmer fungerar genom att automatiskt stänga av strömmen för varje nollgenomgång, dvs när spänningen passerar 0 volt (vilket händer 100 ggr per sekund vid 50 Hz) och slå på den när spänningen når över ett visst värde. Det värdet ställer du in med ratten. Dimmern själv drar försumbart med energi. Det mesta är förlusten i de triacs som sköter påslaget, kanske ett par, tre watt. Är lampan avstängd drar dimmern ännu mindre, högst några milliwatt om ens det. De flesta dimmrar är helt avstängda om apparaten är det.

Däremot finns det "klass A"-förstärkare där totempålen i utgången är konstruerad för att konsumera ungefär lika mycket ström hela tiden för att minimera egeninducerat rippel. Att de skulle bränna bort 600 watt kontinuerligt har jag dock svårt att tro. Ju större förstärkare, desto knepigare med Klass A. Vanligen är inte frågan om riktig Klass A och 600 watt är säkert inte en riktig effekt heller utan något "motsvarar i ljud"-PR-båg.

Hur veta? Enkelt: tre sätt finns.
1) Enkel elmätare som går att stoppa i en stickpropp, kostar ett par hundralappar.
2) Överslags- och rimlighetsberäkningar. Genererar slutsteget 600 watt värme? Då måste det finnas stora fläktar, stora flänsar som dessutom blir varma och fläktarna går hela tiden. Och rummet blir uppvärmt.
3) Kolla på elräkningen. Räkna bort kända laster. Fattas det 600 watt (dvs 14,4 kWh per dygn om den går 24/7)? Tro mig, 600 watt kontinuerligt skulle märkas på elräkningen. Trots att man i ett hushåll har ett antal storförbrukare (spis, dammsugare, tvättmaskin, vattenkokare, etc) så är ofta kylskåpet det som drar iväg mest. Inte för att det drar så våldsamt med ström (vanligen runt 60-150 watt), utan för att kompressorn går kanske 15 timmar per dygn. En dator som aldrig stängs av är en bov det mer, så en verklig kontinuerlig 600 watts-last skulle inte passera obemärkt. Använd rimlighetsbedömningar.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

jag har en lite äldre 5.1 stärkare (thank god för rattar till bas och diskant som inte min modernare hade så jag INTE kunde ändra detta i 5.1 läge).
den har en fläkt som går på när man lirar högt med den men när den bara är på utan att man spelar nått med den kan flänsen bli brinnhet utan att fläkten drar igång, den kan nog dra lite. antar att fläkten inte styrs av värmen. men har man glömt på den nån dag så blir man lite orolig att den ska ta skada...

klass T ska det vara, bra ljud och låga förluster i värme, sen brukar dom vara små och nätta oxå!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.