Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2008

Tajkonlagning eller nyköp?

Hej alla kunniga!

Jag har ett dilemma, jag måste antingen försöka byta ut fläkten i min Zepto Znote G15b eller köpa en ny laptop. Jag har öppnat och rengjort de ytor jag kommer åt, monterat isär fläkten och rengjort den invändigt. Tyvärr hjälper det inte, min slutsats är att lagren i fläkten är slut eller att fläkten är obalanserad vilket gör att det låter som att fläkten håller på att tugga sig igenom plastskydden.

Det som ger mig huvudvärk är att den ibland fungerar som förr, med undantaget att det finns ett svagt "skrapande/knastrande" ljud som egentligen inte stör mig. Är min slutsats korrekt eller kan det finnas en annan förklaring till detta problem?

Då Zepto har gått i konkurs och genom avtal förhindrat att leverantörerna skall sälja just den fläkt jag behöver så blir det svårt att hitta en ny fläkt. Om jag inte hittar en identisk fläkt, kan man köpa en som har liknande form, spänning(V) och strömstyrka(A) eller krävs det en exakt likadan?
Fläkten har följande beteckning: ADDA AB6905HX-EB3, 5Volt, 0.40Ampeere, "Hypro Bearing"

Tänkte höra om det är någon här som bytt fläkt eller vet vad man skall tänka på, vore ju tråkigt att behöva kassera datorn för att fläkten är defekt. Kanske är någon här som har en Zepto fläkt över? Vore guld värt om någon kunde hjälpa mig! Ett stort tack till den som orkar engagera sig!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Okt 2009

Borde finnas på ebay...

It´s-a me! Mario!