Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyringe/ Skåne
Registrerad
Mar 2006

Val av netbook

Tjena, dags att köpa en netbook tror jag. Ska användas mest till att titta på div-x filmer och serier samt att surfa med. Även kanske lite äldre spel om det är möjligt.
Finns dock en hel drös och många verkar rätt snarlika i specifikationerna så vilken ska man köpa?
Viktigt att det är bra skärm och den är så snabb som möjligt för priset som gärna inte ska vara för högt iom det bara är en "lekdator" som man har som komplement till sin stationära, även batteriet ska gärna hålla så länge som möjligt. :).
Så vad tycker ni? Någon som har någon att rekomendera?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Jag går i samma köptankar. Jag velar mellan några olika varianter oc användningsscenarios.

JAg kommer främst, som jag ser det nu, ha datorn som en följeslagare på jobbet. Lång batteritid och nätta mått är önskvärt. Även att den är tyst. 10,1" ser jag som det bästa formatet med detta resonemang.
OK, skärmstorleken satt... över till upplösning. Instinktivt tänker jag att 1366x768 är absolut minimun för att få ut något vettigt på skärmen i browser, outlook och office-paketet... rätt tänkt?
Då har jag hittat två modeller som jag gillar. Samsung NF310 med N550-processor vilket är trevligt, samt HP 5102. HP'n ser trevlig ut men har en proc. som presterar 50% sämre enl. en test jag hittade. det skiljer också ett par tre tusenlappar upp till 5102:an...

Mitt nästa resonemang är att det räcker med 1024x600... Då finns det flera trevliga modeller under 4000. Bl.a HP 5103 och Samsung n350. N350 väger in på dryga kilot vilket är riktigt nice. Men åter igen... 1024x600... kommer man gräma ihjäl sig...?

Mitt sista resonemang är att gå på en 11,6"are och få mer dator för pengarna. Jag kommer nog inte göra mycket utöver vad en N550 klarar av OK på denna burk och med valet av en 11,6"-are kommer också ofta sämre batteritid och högre ljudnivå...

Så vad är rätt för mig? klarar jag mig med 1024x600 på min "digitala agenda/anteckningsbok" eller är det bara dumt...

Hoppas du kan ta till dig något av mitt resonemang btw