Permalänk
Medlem

i7 950 OR Phenom II X6 1090TBE??

Hej...
Håller på att bygger en ny dator men vet inte än riktigt vilken processor jag ska välja..
Skulle uppskatta era synpunkter på det hela..

Tack i förhand..

PS: datorn ska användas till spel, programmering och dagliga saker och eventuellt klockas upp.

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem

i7 950 OR Phenom II X6 1090TBE??

Hej...
Håller på att bygger en ny dator men vet inte än riktigt vilken processor jag ska välja..
Skulle uppskatta era synpunkter på det hela..

Tack i förhand..

PS: datorn ska användas till spel, programmering och dagliga saker och eventuellt klockas upp.

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem

Sitter med exakt samma fundering.
Hoppas det är ok om jag smyger mig in i tråden ^^ och ställer en extra fråga.
Bör man kanske vänta på bulldozer?
förlåt och tack ^^

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Vad ska du använda för grafikkort ? och i så fall ska du ha flera ?

Permalänk
Medlem

Skiteru i priset så i7 med BRAAA moderkort. Annars om du har lite lägre så kan du ju ta 1090T och ett moderkort för 1k. Och nej vänta inte till bullfozer. Dagens hårdvara är morgondagens antik

Permalänk

Intel före amd alla dagar i veckan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Vad ska du använda för grafikkort ? och i så fall ska du ha flera ?

Ett HD 6870 och senare ett HD 69xx..

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Skrivet av remru218:

Ett HD 6870 och senare ett HD 69xx..

Då tycker jag att du ska köra på AMD kör på en 6 kärnig(1050T) och ett moderkort i 2K klassen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxudd:

Skiteru i priset så i7 med BRAAA moderkort. Annars om du har lite lägre så kan du ju ta 1090T och ett moderkort för 1k. Och nej vänta inte till bullfozer. Dagens hårdvara är morgondagens antik

Har jo kollat på moderkorterna och dt var inte så stor skillnad i priset alltså asus Corsshair iv formula och asus sabertooth x58. De båda ligga på ~1600 kr.
Men det som skiljer är jo priset på i7 och 1090T 300-400 kr. Fast 1090T har sex kärnor medasn i7 950 har fyra men båda har samma storlek på cachen.
intel i7 950
Egenskaper för Intel Core i7 950 3,0GHz Socket 1366 Box
amd phenom II x6 1090TE
AMD Phenom II X6 1090T Black Edition 3,2GHz Socket AM3 Box - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Processorer

PS: har i7 950 låst multiple??

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HerrNi|sson:

Intel före amd alla dagar i veckan

Agreed kunde inte ha sagt det bättre...

provat båda och amd prollen var ett stort skämt imot 950/i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av remru218:

PS: har i7 950 låst multiple??

Vad jag vet så har alla intel det utom extreme modellerna.
Lite svårare att klocka men bara marginellt.

Det är så jämnlikt i mina ögon så jag vet inte vilket man skall köra på eller om man borde hålla ut till nästa sockel är släppt hos en eller båda för att få så mycket tid som möjligt ur den.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

jag stod i exakt samma val för 3 veckor sedan. Köpte en amd x6 1090t med ett asus crosshair iv formula och kunde inte ha varit mer nöjd. Moderkortet speciellt har så fantastiskt mycket funktioner, riktigt smidigt. Jag kan bara rekommendera det!

EDIT: glöm inte bort att även om det är jämnt i dagsläget eller möjligtvis ett litet övertag för i7, så kommer du i längden tjäna på en sexkärnig istället för en fyrkärnig när allt fler program börjar anpassas för det.

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finess:

jag stod i exakt samma val för 3 veckor sedan. Köpte en amd x6 1090t med ett asus crosshair iv formula och kunde inte ha varit mer nöjd. Moderkortet speciellt har så fantastiskt mycket funktioner, riktigt smidigt. Jag kan bara rekommendera det!

EDIT: glöm inte bort att även om det är jämnt i dagsläget eller möjligtvis ett litet övertag för i7, så kommer du i längden tjäna på en sexkärnig istället för en fyrkärnig när allt fler program börjar anpassas för det.

Har du klockat nåt??
Hur har dt gått??

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem

jag har inte klockat än då jag endast haft riggen i 3 veckor, vill vara säker på att allting fungerar eftersom du förlorar garantin när du klockar. dock är det, såvitt jag förstått, otroligt enkelt att klocka och du kan göra detta inne i windows om du vill, betydligt lättare för en novis än att göra det i bios... Kommer förmodligen att klocka senare.

Temperaturen är inga problem om man säger så, så det behöver du absolut inte oroa dig för. Du når utan större problem 4 ghz

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk

Bench - CPU - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Där har du och kan jämföra vilken som presterar bäst. I7 950 utan tvekan.

Visa signatur

www.Spelstugan.com - Alla gamers under samma tak!

Permalänk
Medlem

[QUOTE="remru218;10488920"]Har jo kollat på moderkorterna och dt var inte så stor skillnad i priset alltså asus Corsshair iv formula och asus sabertooth x58. De båda ligga på ~1600 kr.

Dessa 2 är inte lika utan den för amd är en mer påkostad moderkort.

Så skillnaden i pris blir större än 300-400kr om man ta med detta i beräkningen.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem

tänkte precis säga det också - asus crosshair formula iv moderkortet är, som jag nämnde tidigare, helt fantastiskt för det priset. 2 usb 3.0-portar, 6 sata3-portar, möjligthet för 3 grafikkort i crossfire / sli, osv... Väldigt framtidssäkert. Moderkort med dessa features på 1366-plattform är betydligt dyrare, det finns inte mycket att säga om.

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Skrivet av Finess:

tänkte precis säga det också - asus crosshair formula iv moderkortet är, som jag nämnde tidigare, helt fantastiskt för det priset. 2 usb 3.0-portar, 6 sata3-portar, möjligthet för 3 grafikkort i crossfire / sli, osv... Väldigt framtidssäkert. Moderkort med dessa features på 1366-plattform är betydligt dyrare, det finns inte mycket att säga om.

Nej, det klarar inte SLI. Det är därför om man föredrar nVIDIA så kör Intel och om man föredrar ATI(jag säger inte AMD där) så kör AMD, sen så ja, AMD är mer prisvärt för 99% av alla hemanvändare och "gamers".

Permalänk

Prestandamässigt har i7 950 en edge, prismässigt har 1090T en edge. Merparten av alla användare märker ingen större skillnad på prestanda skulle jag säga.

Sedan det där med att 1090T skulle få en edge när fler kärnor utnyttjas bättre tror jag inte på. Om man tittar på de multitrådade bencharna i jämförelsen som Space_Ace länkar till, så ser man att prestandan är nästan identisk (även i handbrake, som även det är hårt multitrådat, men inte finns med hos Anandtech presterar de nästan identiskt) och mycket bättre multitrådade än X264 HD encoding bencharna, Cinebench mutlitrådad bench och par2 benchen (och handbrake) lär inte programmen bli.

Eftersom man med HT aktiverad har tillgång till 8 virtuella kärnor på i7 950 (även om dessa inte presterar lika bra som en "äkta kärna"), så är det inte så enkelt att man kan säga att Phenom II kommer att ge bättre prestanda när fler program blir bra multitrådade pga dess sex kärnor (och att HT funkar, kan man lätt se i diverse recensioner där de testar med HT aktiverat resp. utan HT. I multitrådade applikationer får du nästan undantagslöst bättre prestanda med HT aktiverad).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Det känns som omjag kommer sitta med min gammla bärbara och vänta på bulldozer och se hur den blir sen välja.
Både intel och amd skall väl släppa nu sockel början på nästa år ändå eller?

Föredrar AMD framför intel men kan tänka mig intel trots det om det skulle vara mycket mer prestanda för bara lite mer pengar.
Vad sägs?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Det känns som omjag kommer sitta med min gammla bärbara och vänta på bulldozer och se hur den blir sen välja.
Både intel och amd skall väl släppa nu sockel början på nästa år ändå eller?

Föredrar AMD framför intel men kan tänka mig intel trots det om det skulle vara mycket mer prestanda för bara lite mer pengar.
Vad sägs?

Har du inte speciellt bråttom, så kan du ju vänta på duellen Bulldozer vs Sandy Bridge om nu båda släpps ungefär när det är sagt/spekulerat att de skall släppas (vilket ryktas bli i början av nästa år i båda fallen, men det verkar fortfarande vara lite osäkert exakt när).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Har du inte speciellt bråttom, så kan du ju vänta på duellen Bulldozer vs Sandy Bridge om nu båda släpps ungefär när det är sagt/spekulerat att de skall släppas.

Jo tror jag gör det.
Kanske skaffar ett billigt matx för att få igång min dator (moderkortet dog i veckan) och sen köra den som en htpc senare.

Vet du något datum för sandy och bull? hittar inte något mer specifikt än Q2.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Jo tror jag gör det.
Kanske skaffar ett billigt matx för att få igång min dator (moderkortet dog i veckan) och sen köra den som en htpc senare.

Vet du något datum för sandy och bull? hittar inte något mer specifikt än Q2.

Nja, det spekuleras friskt och rykten går att Bulldozer skall släppas Q2, men att vissa utvalda modeller kan kanske släppas runt årsskiftet. När det gäller Sandy bridge, så säger ryktet Q1 nästa år.

Men inget av företagen har spikat något definitivt datum än vad jag har sett.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Nja, det spekuleras friskt och rykten går att Bulldozer skall släppas Q2, men att vissa utvalda modeller kan kanske släppas runt årsskiftet. När det gäller Sandy bridge, så säger ryktet Q1 nästa år.

Men inget av företagen har spikat något definitivt datum än vad jag har sett.

Ah ok.
Men då är det bara att vänta och se då ^^
Du har inte sett någon chart över vilka modeller som skall komma eller lite lösa specs?
Misstänker att det inte släppts något men man vet inte, kan ju ha missat?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt