Smidig laptop för bildbehandling i fält, upp till 20000:-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2010

Smidig laptop för bildbehandling i fält, upp till 20000:-

Hej alla,

Som rubriken säger är jag ute efter en smidig laptop att använda för enklare bildbehandling "on location" (är fotograf). Jag har byggt en mycket kraftfull stationär dator för den tunga bildbehandlingen och behöver ett komplement som är väldigt portabelt. Jag kommer att i första hand använda den för Adobe Lightroom 3 men kommer förstås att ha Photoshop, Office mm på den också.

Jag har sökt i forumen och läst dom klistrade trådarna innan jag skrev detta. Har en lista med krav på den som jag återger här...

- Ej MAC, jag har programlicenser för Windows för dyra Photoshop CS5 och Lightroom3 som tillåter mig att installera på två datorer tillhörande mig men bara om dom kör samma OS, kör Win 7 64 bit på den stora datorn. Har även licenser klara för Office och ett par andra program jag kör för Windows.

- Disk, hellre snabb än stor, för masslagring tankar jag över till stora burken och till mitt NAS, behöver bara ha aktuella projekt i laptopen och har en smidig liten MyBook att koppla in när jag behöver mer plats. Men jag behöver minst 100 GB ledigt efter att system och program är installerade för att kunna jobba smidigt.

- Format, jag vill inte att den ska väga mer än max två kilo och rymmas i min fotorygga utan att bryta ryggen på mig. Annars blir det som med min gamla laptop att jag drar mig för att ta med den.

- Skärm, 13-14 tum och helst lite bättre bild än dom sämsta. Jag är helt medveten om att jag inte kommer få professionell bildbehandlings-kvalitet på skärmen men det finns kanske bättre och sämre här också.

- Processor, vissa moment i bildbehandlingen är processor-intensiva och drar märkbar nytta av flera kärnor. Jag gillar Intel och vill ha det även om det säkert finns bra grejor från AMD också. Har försökt läsa på om laptop versionerna av i3, i5 och i7 men känner mig inte klar över vad som är bra och mindre bra.

- Minne, minst 4GB och det bör vara utbyggbart till det dubbla, dom där programmen gillar minne. Ser förstås gärna 6-8 GB från början men det verkar tunnsått med sådana konfigurationer.

- Portar, minst två USB 2.0 samt en nätverksport, trådlöst nät (har det hemma samt konto hos Telia homerun) och helst HDMI.

- Ej 3G inbyggt, det är ointressant för mig, har en 3-dongel och vill inte ha det inbyggt, får bättre mottagning när jag hänger dongeln i fönstret med en lång kabel på landet.

- Grafik, behöver inte spelprestanda men bildbehandlingen drar nytta av directX, helst något som klarar directX 11 således.

- Övrigt, ser gärna en webbkamera och inbyggd mic, har polare runt om klotet och gillar att umgås med dom över Skype. Finns det en DVD läsare/brännare är det bra men inget krav, skulle vara för att kolla på en film på ett ensamt hotellrum någon gång.

Jag har letat runt men inte hittat riktigt det jag söker och vore tacksam för hjälp med det, tack på förhand.

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Okt 2010

Hej, jag tror att det är mest sony som har små och högupplösta skärmar och som är väldigt bra för foton.
Jag antar att det är någonting i stil med den här datorn som du söker:
Sony Vaio Z13M9E

Den har både mycket snabb processor i5 460M, som är tvåkärnig men kan arbeta med 4 samtida trådar.

Skillnaden mellan i3, i5 och i7 är bla att de två sistnämnda (i5 och i7) har förmågan att överklocka sig själva vid krävande situationer så kallad "turbo boost"(de förbrukar då mer energi).

i7 Processorerna är de mest kraftfulla och har ofta fyra kärnor. Nackdelen är dock att de är väldigt energiförbrukande. Om du ska använda datorn mobilt på ställen där du inte har tillgång till ett vägguttag så är därför dessa processorer inte att rekommendera eftersom du kommer vara rädd att batterierna tar slut hela tiden.

i3 är ingångsmodellen som är de enklaste processorerna som inte är lika snabba som i5 processorerna men dock energisnålare.

Tillbaka till datorn jag länkade. Den har en SSD hårddisk (Solid state drive) vilket innebär att den är solid alltså har inga lösa delar. De är tystare och tål lite mer vad gäller om man skulle tappa datorn under användning osv. De ska även vara ovanligt snabba på att lagra data och filåtkomst. Du kanske vet vad det är men annars kan du läsa lite här Solid-state drive - Wikipedia, the free encyclopedia

SSD diskar har dock ganska lite utrymme, denna har 128GB men det kanske inte är några problem för dig. Skärmen är högupplöst vilket är ett måste om du ska använda den till att redigera foton osv.
Sony brukar ha väldigt bra skärmar.

Den enda nackdelen med den här datorn som jag kan se är att om du vill ha videosamtal med skype så har den inte världens bästa webkamera 0,3 megapixlar. Men det är förmodligen inte huvudsyftet med datorn iaf.

Måste bara påpeka att jag inte är någon expert på foto eller bärbara datorer men jag känner mig
väl nog insatt för att försöka hjälpa till ändå

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Okt 2010
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2010

Tack för hjälpen.
Jag kollade runt på i5 datorer med den storleken och hittade bland annat en Acer som heter Acer TimelineX AS3820TG-5464G50NKS. i5 460, 4GB, bra grafik mm och bestämde mig för den. Det är prisskillnaden på 10000 som lockar och det finns plats för SSD uppgradering och mer i budgeten om den visar sig långsam på disken.
Åkte till Net on Net och köpte den och har den framför mig nu, skärmen är inte proffsklass men rätt bra ändå för en TN panel. Köpte till en lite DVD läsare från Samsung och sitter och avinstallerar spam program som dom skickar med.

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Okt 2010

Aha okej, ja det var smart. Tänkte inte på den lösningen men skönt att slippa betala jätte mycket pengar
Hoppas den funkar fint!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2010

Har nu hunnit installera bildbehandlingsprogrammen och ser att prestanda räcker väl för det jag ska ha den till och eventuella uppgraderingar får anstå tills vidare. Smidig och snygg och snabb är den och blir nog en bra reskompis. Disken känns inte alls så långsam som jag trodde den skulle göra så jag får se framöver om det blir någon SSD eller inte, har en i stora burken.
Skärmen är väl det som inte riktigt hänger med, jag är ju van vid en stor och kalibrerad skärm med annan typ av panel. Försökte kalibrera med spektrometer och fick färgtemperaturen rätt men för hög kontrast, får kolla vidare på vad jag kan göra år det. Det duger i nuläget för nivåjusteringar i LR men jag skulle inte skicka bilder till labbet från den utan att ha kollat dom på stora burken först.
Den tjänar även som reserv till stora burken och orkar driva min stora skärm via HDMI porten, det har jag testat och då kan jag även kalibrera rätt.

Nu har jag en jättestor och en jätteliten dator