GeForce G310M vs Intel GMA HD Graphics

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2005

GeForce G310M vs Intel GMA HD Graphics

Tittade på en del bärbara grafikkort
Skillnaden är att den ena har
NVIDIA GeForce G310M 512MB och den andra har Intel GMA HD Graphics dock inte någon dedicerad minne.

Har sett en del bärbara datorer som har Intel och dedicerad minne på 512MB och 1024MB så det är ju också intressant att veta om det är en markant förbättring med dedicerad minne om datorn i sig själv har mycket och snabba minne (4GB DDR3)

Har tittat lite på jämförelse sidor för grafikkort men det säger mig inte mycket.

Läste lite om G310M men del skriver att det är inte ett bra grafikkort för spel.

Jag kommer visseligen spela lite men inte så mycket.
Kommer mest jobba med videoredigering och det och Nivida grafikkortet är lite dyrare än Intel så man undrar om det är värt pengarna.

Mer läsande så verkar det som Nvidia är snabbare
NVIDIA GeForce 310M - Notebookcheck.net Tech

Intel Graphics Media Accelerator HD - Notebookcheck.net Tech

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2004

Nvidias är betydligt bättre men medger också att du får kortade batteritid.

Jag har en Asus UL30VT (Tror det är med G310M och ett intel grafikkort) som man kan byta imellan åt.
Ifall jag nu har samma så är det otroligt stor skillnad. Intel's grafik klarar knappt av att spela upp HD filmen medan Nvidia grafiken går att spela bla. SC2 med utan alltför dåligt flyt.

Det bästa är väl att googla upp exakta specs för grafikkorten sen jämföra resultat men utan att ha kollat på några recensioner så; köp den med intels om du inte tänker spela alls då det är helt odugligt. OM du planerar att spela så bör du köpa den med nvidias, det är märkbar skillnad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Påarp
Registrerad
Dec 2004

jag har en laptop med en Core i5 520m, och inbyggt Intel GMA HD, jag lirar sc2 på low (finns bara low och high att välja på, kör textures på high och animaterade huvuden) utan problem, fint flyt.
jag kollar dessutom på HD film också, både nedskalat på laptopens skärm (1366x768) och på en full-hd tv.

edit: HWBOT Compare Hardware

Core i5 650@3.8ghz passivt kyld
XFX Radeon HD 6870@stock