Logitech gör tangentbord med solceller

Permalänk
Melding Plague

Logitech gör tangentbord med solceller

Schweiziska Logitech tar hjälp av solenergi i ett nytt trådlöst tangentbord.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Fräsigt!

Permalänk
Avstängd

shit 4 månader.

Det va imponerande.
Lär dock inte gälla vid spelande ^^

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

4 månader... inte illa. Med andra ord så behöver man aldrig göra någonting om ljuset från omgivningen (lampor, eventuellt men sällsynt solljus) räcker till. Inte alls dumt!
Mindre, utan numpad och halva priset så hade det varit ett riktigt bra HTPC-tangentbord.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk

Bra steg i utvecklingen, mer sådant!

Permalänk
Medlem

ojoj mycket intressant. Undra hur "feelingen" är på det tangentbordet, speciellt med tanke på hur tunn den är.. Mycket intressant dock

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Ser lovande ut... hoppas att man kan hitta något ställe därde kör en demo på det så att man känna på det...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk

Härligt med tunna tangentbord! Men "feelingen" som redan nämnts, måste ju testas innan inköp.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

Visserligen fiffigt, men vore bättre dom gjorde ett tangentbord med bra kvalitet och bra skrivkänsla istället, inte bara hålla på med design och ha tunnaste osv så mycket, menar man ska ju inte ha det för att titta på utan det ska vara bekvämt att skriva på, och där finns det ju knappast inget alls på svenska marknaden

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Såg fint ut, hade dock vela ha samma modell, men med kabel, till stationära, sen en utan numpad till htpc med solcellerna då. Denna är lite mitt i mellan vad jag gillar

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Mycket intressant. Blir ett sådant till framtida htpc.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Vackert och kort slaglängd är nått jag själv gillar så det ser helt klart trevligt ut, inte nått jag skulle skaffa till en vanlig allt i allo dator dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Vackert och kort slaglängd är nått jag själv gillar så det ser helt klart trevligt ut, inte nått jag skulle skaffa till en vanlig allt i allo dator dock.

Hur kan man gilla kort slaglängd? Försöker inte vara otrevlig, det är obegripligt för mig bara.
Enligt mig har ett tangentbord med "feeling" lång slaglängd, helst ska det vara de gamla mekaniska också.

EDIT:
Såg denna video. Verkar som man kan inte kan "vinkla upp" tangentbordet, så det saknar jag också.
Sedan säger de tre månader inte fyra månader, men tre månader är ändå bra!
Ur miljösynpunkt tycker jag det är ett väldigt bra tangentbord men inte ur ergonomisynpunkt.
Viddler.com - Logitech Wireless Solar Keyboard K750 - Uploaded by blogitech

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Hur kan man gilla kort slaglängd? Försöker inte vara otrevlig, det är obegripligt för mig bara.
Enligt mig har ett tangentbord med "feeling" lång slaglängd, helst ska det vara de gamla mekaniska också.

För mig är det obegripligt hur man kan gilla lång slaglängd, är det svar nog?
Smaken är som baken

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av Calle2003:

Hur kan man gilla kort slaglängd? Försöker inte vara otrevlig, det är obegripligt för mig bara.
Enligt mig har ett tangentbord med "feeling" lång slaglängd, helst ska det vara de gamla mekaniska också.

Det är ju en smaksak som du säger, och själv så tycker jag mekaniska brytare, lång slaglängd och "riktiga" t-bord är hemska men jag har ett antal model-M och sammlar också på dem, men det är mest för att jävlas med dem som gillar dem

Permalänk
Entusiast

Kanske ett alternativ om mitt Illuminated skulle ge upp.
När kommer möss med solceller?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Asheileon:

Det är ju en smaksak som du säger, och själv så tycker jag mekaniska brytare, lång slaglängd och "riktiga" t-bord är hemska men jag har ett antal model-M och sammlar också på dem, men det är mest för att jävlas med dem som gillar dem

Jävla tur då att man kan köpa nya Model-M för oss som har lite vettig smak kvar

Detta var trevligt om man nu tvunget ska ha trådlöst men att skriva på den lär vara ännu värre än laptoptangentbord.

Permalänk
Hedersmedlem

Solceller på ett tangentbord, nej nu har ekotänkandet gått för långt. Datormänniskorna sitter ju ändå bara inne i ett mörkt rum hehe
Nej men riktigt innovativ lösning jag gillar det verkligen
Men nu finns det visst ett tunnare än mitt Illuminated :/ kanske dags att uppgradera.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Hur kan man gilla kort slaglängd? Försöker inte vara otrevlig, det är obegripligt för mig bara.
Enligt mig har ett tangentbord med "feeling" lång slaglängd, helst ska det vara de gamla mekaniska också.

Kort slaglängd är ju betydligt mer effektivt att skriva på, jag föredrar också det.
Jag förstår inte hur man kan föredra lång slaglängd och klickande, det är obegripligt för mig.

Permalänk

Logitech gör det igen!

Jag föredrar också kort slaglängd utan nått klickande när jag skriver/vanlig datoranvändning.
Om jag spelar så kan lång slaglängd kännas lite goare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kilroy:

Kort slaglängd är ju betydligt mer effektivt att skriva på, jag föredrar också det.
Jag förstår inte hur man kan föredra lång slaglängd och klickande, det är obegripligt för mig.

Och du baserar detta påstående på data från vad? Har du ens använt ett riktigt click tangentbord (model-m med andra ord). Kanske borde testa.

Jag kan knappa fort som fan utan fel och utan att bli stel i fingrarna efter 30 sekunder med min så klart bättre än de moderna skräpen som säljs idag (förmodligen för att spara på plasten).

Permalänk
Medlem

Jävla gnäll om tangentbord hit och dit. Smaksak och vanesak. Envisas ni att sitta vid ett model-m tangentbord så visst.
Men att påstå att något är bättre eller sämre är skitsnack. Det enda som kan säga om det är bättre eller sämre är väl responstid.
Och där tror jag utan tvekan att nyare tangentbord tar platsen.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zillio:

Jävla gnäll om tangentbord hit och dit. Smaksak och vanesak. Envisas ni att sitta vid ett model-m tangentbord så visst.
Men att påstå att något är bättre eller sämre är skitsnack. Det enda som kan säga om det är bättre eller sämre är väl responstid.
Och där tror jag utan tvekan att nyare tangentbord tar platsen.

Responstid? Och varför skulle tunna tangentbord vara bättre? Min Model-M är 1 år gammal så jag tvivlar att den ligger efter i någon sorts responstid. För att inte tala om att människan är nog slöaste delen där hur som helst. Är nog inte så troligt att du knappar så snabbt att du kan märka sådana saker.

Sedan är klagomål för att det inte kommer ut några andra tangentbord än tunna med imponerande kort slaglängd. Om man inte gillar de är det kört. Verkar vara samma skit som med 16:9 skärmar. Någon (förmodligen apple fantast) bestämde sig att det är cool med kort slaglängd och 16:9 skärmar och det är det enda som tillverkas.

Inte lätt för de som inte tillhör rätt religion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Och du baserar detta påstående på data från vad? Har du ens använt ett riktigt click tangentbord (model-m med andra ord). Kanske borde testa.

Jag kan knappa fort som fan utan fel och utan att bli stel i fingrarna efter 30 sekunder med min så klart bättre än de moderna skräpen som säljs idag (förmodligen för att spara på plasten).

Att det är effektivare med kort slaglängd?
Det är väldigt simpel fysik, kortare avstånd tar kortare tid och kräver mindre energi.
(Jag skojar lite om det, jag bara blir så trött på elitister som av någon outgrundlig anledning verkar tro att att tangentbord av model-m typ är bättre "egentligen" bara att vissa inte fattar det. Det är en smaksak. Och om man ska gå på någon sorts objektiv linje så är tangentbord med kortare slaglängd det enda som har en fördel. Om än en så liten och meningslös fördel i sammanhanget. Men elitister är så störiga som verkar sitta inne med "sanningen".)

Ja, det har jag. Model-m är ju klassiker. Använt hur många som helst.
Jag har också provat Das Keyboard några gånger.
Jag föredrar mjukare och kortare slaglängd alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Responstid? Och varför skulle tunna tangentbord vara bättre? Min Model-M är 1 år gammal så jag tvivlar att den ligger efter i någon sorts responstid. För att inte tala om att människan är nog slöaste delen där hur som helst. Är nog inte så troligt att du knappar så snabbt att du kan märka sådana saker.

Det tar 0.1 millisekunder längre tid att klicka ner tangenten om den har längre slaglängd?

Permalänk
Medlem

Ni som föredrar tangentbord med kort slaglängd, ni har inget emot att detta tangentbord inte gå att vinkla uppåt?
På de gamla hederliga är det standard och det är betydligt mer ergonomiskt att vinkla uppåt enligt mig.
Däremot, att den drivs av solceller är väldigt bra och klarar i genomsnitt 3 månader på en laddning låter väldigt bra!

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Ni som föredrar tangentbord med kort slaglängd, ni har inget emot att detta tangentbord inte gå att vinkla uppåt?

Jo, jag hade gärna sett att man kunde vinkla det något uppåt.
Jag har ingen aning om hur skönt eller bra just detta tangentbordet är.
Och även om det är kort slaglängd kan det vara kass känsla i det även på det området...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Att det är effektivare med kort slaglängd?
Det är väldigt simpel fysik, kortare avstånd tar kortare tid och kräver mindre energi.
(Jag skojar lite om det, jag bara blir så trött på elitister som av någon outgrundlig anledning verkar tro att att tangentbord av model-m typ är bättre "egentligen" bara att vissa inte fattar det. Det är en smaksak. Och om man ska gå på någon sorts objektiv linje så är tangentbord med kortare slaglängd det enda som har en fördel. Om än en så liten och meningslös fördel i sammanhanget. Men elitister är så störiga som verkar sitta inne med "sanningen".)

Ja, det har jag. Model-m är ju klassiker. Använt hur många som helst.
Jag har också provat Das Keyboard några gånger.
Jag föredrar mjukare och kortare slaglängd alla dagar i veckan.

Beror ju på vad man menar med "bättre"
Mitt model M är 25 år gammalt och fortfarande överlägset det mesta som släpps idag när det gäller kvalitet och hållbarhet. Så när det gäller byggkvalité och livslängd så är de helt klart bättre. Om det är så mycket effektivare låter jag dock vara osagt. Det är en smak och vanesak. Jag själv föredrar mekaniska för att jag tycker det känns bättre när man tydligt känner vad fingrarna gör. Kanske tar lite längre att trycka ner tangenterna men felkorrigeringen minskar vilket jag tror går på ett ut i slutändan

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Beror ju på vad man menar med "bättre"
Mitt model M är 25 år gammalt och fortfarande överlägset det mesta som släpps idag när det gäller kvalitet och hållbarhet. Så när det gäller byggkvalité och livslängd så är de helt klart bättre.

Jag säger att kort slaglängd är bättre än lång slaglängd, jag säger inte att detta tangentbordet är bättre än model M.
När det gäller kvalitet och hållbarhet så spelar inte slaglängden i sig in, så det argumentet är helt meningslöst.
Jag skulle aldrig någonsin argumentera för att ens dom flesta dyrare tangentbord idag står sig kvalitetsmässigt mot model M.
Jag pratade enbart om slaglängden i sig. Och då är det helt enkelt bättre med kortare eftersom det tar mindre tid att färdas kortare sträcka.

Skrivet av belga:

Om det är så mycket effektivare låter jag dock vara osagt. Det är en smak och vanesak. Jag själv föredrar mekaniska för att jag tycker det känns bättre när man tydligt känner vad fingrarna gör. Kanske tar lite längre att trycka ner tangenterna men felkorrigeringen minskar vilket jag tror går på ett ut i slutändan

Rent teoretiskt är det effektivare, så är det bara.
Sen i praktiken är det ju precis som jag säger, den känsla som passar en bäst är den som är effektivast.

Permalänk
Medlem

Trevligt men varför ha separat mottagare när blåtand finns?