vanlig bärbar med ssd primär hd finns dom ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2004

vanlig bärbar med ssd primär hd finns dom ?

hej

börjar smått kika på uppgradering av min asus bärbara x50rl nånting

pentium dc t2390 1.86ghz
2gb ram windows vista

jag letar efter en burk i prisklass nånstans mellan 4k - 8k
behöver inte klara spel med dock youtube hd, använder bara till surf, bilder, film osv
är väldigt trött på dom ständiga 5400 rpms slöa primära hårddiskarna som alltid ska sitta i så blir smått sugen på att satsa på en med ssd hd som primär för operativsystem och diverse program bilder, lagret kan man ha på extern gammal 5400 varvare

efter att ha kikat prisjakt.se så ser jag bara en massa skräp netbooks med nyfödda bebisskärmar, det är först när man kommer upp i 13k klassen och hittar en macbook air med någorlunda size på skärmen 13.3 tum (tonåring) som man har en burk med ssd primär hd, men det e ju sjukt mycket pengar för en dator vars enda möjlighet till uppgradering är ny musmatta

Input text here

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2005

Köp en SSD och byt ut den befintliga. Med största sannolikheten mycket billigare, än att köpa en med en SSD från start.

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2004

jo det är ju en ide, men vill gärna ha förinstallationerna klara osv, litar inte på såna där skräp restore-skivor som man skall bränna ut, fanns inte ens till min asus x50rl så blir svårt att få in mitt windows vista på den dvs skulle jag köpa en billig ny bärbar och en ny ssd disk för att direkt byta så skulle säkert inte den skit cd'n man bränner där fixa att lägga in windows 7 på ssd'n eftersom man vad jag varit med om de senaste åren inte får med en riktig windows installations cd till sin bärbara, antar att det är ett sätt att hålla nere priserna på pc notebooks genom att bara skicka med en licens och en engångsvariant av windows eller nåt

Input text here

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Feb 2007

Jag gjorde själv det där förra månaden då på en dell latitude e6410. Dell sade att restore skivan endast funkar till orginalhddn. Jag tror det beror på att det ligger en dold partition på just den hddn, men om man kopplar in den med förslagsvis USB, så kan du byta ut orginalhddn mot SSD och köra recovery.

Oftast får du med en recovery och behöver inte bränna ut själv. Det är iaf min erfarenhet efter två laptop-köp (asus och dell). Just med SSDs så kan det bli problem med "alignment". Hårdisken måste "alignas" för att få maximal prestanda och det kan vara lite omständigt.

Jag köpte en sådan:

APRICORN KLONKIT 2.5# USB 2.0 - Det enkla klonkittet, när du byter disk! - Produktinformation

Och det funkade bra, dock så klonar den hela HDDs och inte endast partitioner, vilket kan vara lite jobbigt då SSDs tenderar att vara mindre än Hdds. Det finns andra program som funkar, bland annat acronis true image, men då måste du aligna enheten själv innan installation/restore.

I5-6600@Noctua NH-U12F | 2x280x CROSSFIRE | 2x8GB Corsair Vengeance DDR4 3GHZ | NZXT H440 | CoolerMaster V850 | SSD 120GB+240GB | DELL 2713HM | DELL 2209WA | Coolermaster quickfire | Razer Deathadder 2013.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450