Permalänk
Medlem

Har fastnat i bilträsket..

Tjo!

Jag har fastnat i bilträsket. Kör sedan drygt ett år tillbaka en lagomt rolig Toyota Corolla 1,6 -89 (halvkombi). Jag kan egentligen inte säga ett ont ord om den, den har fungerat klockrent sen jag köpte den (med undantag för ett kylarvätskeläckage, men rent mekaniskt har den gått som en klocka) och den är hyfsat praktiskt då den är halvkombi och den är dessutom billig att köra. Dock så suktar jag efter en nyare bil med lite mer.... komfort och lull-lull kanske man kan säga. Det närmsta jag kommer lull-lull i min bil är rumpvärmaren (som bara fungerar på förarstolen).

Har kollat på bilar för under 60 000, högre än det tillåter inte ekonomin. Först var jag inne på en lite nyare SAAB 9-3 (2002-2008), tycker de är rätt fina men tyvärr lite för dyra för min budget. Senare har jag varit inne på en BMW E46, de med den fyrcylindriga motorn ligger ofta rätt okej i kurs (45-50 000) men de är ju inte lika roliga som en med sexcylindrig motor. Nu senast har jag varit rätt inne på en Mondeo ST220 (sedan/halvkombi), och det finns två stycken kring Luleå som jag har kollat på. Det verkar vara en skön kompromiss mellan en bil som det går att köra fort med men ändå är rätt praktisk (den ena av de två jag har kollat på är halvkombi).

Så, problemet är bara att jag har skitsvårt för att bestämma mig. Har jag snöat in för mycket på E46 och Mondeo ST220? Finns det några andra pärlor jag har missat? Har ingen lust att resa land och rike runt för att köpa mig en bil, så den måste finnas i Norrbotten/Västerbotten för att det ska vara ett alternativ. Därmed går kanske de lite ovanligare modellerna bort, tyvärr.

/W

PS. Jag har tummen mitt i handen när det gäller att meka bilar tyvärr, har inga verktyg och ingen tillgång till garage så alla "köp-en-rishög-och-fixa-den"-tips kan vi stryka med en gång.

Permalänk
Medlem

Kan ju själv säga att efter 1 år med min ST200 så får du inte mer bil för pengarna. Komforten är bättre i BMW men forden har stenhårda fjädrar och piggare motor (<3 Cosworth).

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Om du kan tänka dig en sedanare så är Volvo S80 T6 rätt lattjo. Finns en till salu i Luleå för 58k.

Där har du både komfort och fartresurser så det räcker.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Kan ju själv säga att efter 1 år med min ST200 så får du inte mer bil för pengarna. Komforten är bättre i BMW men forden har stenhårda fjädrar och piggare motor (<3 Cosworth).

Det är det jag har tänkt också, det är mycket bil för pengarna. Kollade dock precis besiktningsstatistiken på en 8 års-basis och där ligger Mondeo sedan 2001-2007 på att 26,1% av de testade bilarna har modellrelaterade fel (antar då att det är det 26,1% betyder? länk)

Skrivet av Zlayphir:

Om du kan tänka dig en sedanare så är Volvo S80 T6 rätt lattjo. Finns en till salu i Luleå för 58k.

Där har du både komfort och fartresurser så det räcker.

Absolut, en S80 vore nog inte helt fel. Tycker dock inte de är speciellt snygga, den ser rätt klumpig ut.

Skrivet av DeereMannen:

Cool, fast för dyr och en Merca är inte min grej tror jag. Här uppe är det bara blöjraggare och gubbar som kör Merca.

Tidigare idag var jag rätt säker på att det var en Mondeo ST220 jag ville ha men nu är jag inte lika säker... Tänk vad skönt det skulle vara om det bara fanns tre bilar: stor, liten och mellan.

Permalänk

Det finns ett till alternativ:
Räkna ut hur mycket pengar du skulle spara årligen på att behålla din nuvarande bil och se vad du kan göra för roligt för dom pengarna istället. Jag skulle tippa att det blir med lätthet en tvåveckorsresa med fyrstjärnigt hotell till Thailand varje år.

Kan vara ett alternativ eftersom din nuvarande bil går som en klocka

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilmarinen:

Det finns ett till alternativ:
Räkna ut hur mycket pengar du skulle spara årligen på att behålla din nuvarande bil och se vad du kan göra för roligt för dom pengarna istället. Jag skulle tippa att det blir med lätthet en tvåveckorsresa med fyrstjärnigt hotell till Thailand varje år.

Kan vara ett alternativ eftersom din nuvarande bil går som en klocka

Absolut, det är också ett alternativ. Som det ser ut nu så räknar med att om jag köper en bil för ~60 000 så kommer månadskostnaderna öka med cirkus 2000 kr i månaden. Ett tredje alternativ är ju att jag köper en bil utan att behöva ta lån för den, säg att jag sparar ett par månader och köper en billigare bil för, säg, 20-25 000 istället. Då kan jag ju både äta kakan och ha kvar den (nåja, men nästan i alla fall).

Edit: En stor orsak till att jag vill byta bil är att det i princip inte går att åka långt med den bil jag har nu. Kör rätt ofta mellan Luleå och Råneå, och det är på gränsen alltså. Sätena i min bil kan inte gjorda vara för att sitta i. Sen kylan... Bilen har ju värme, men av någon anledning blåser det alltid iskallt på benen om vintern, så man vill helt enkelt inte köra den på vintern. Ljudet på radion låter bara i ena högtalaren, värmeslingorna på bakrutan funkar inte... Vet att det kanske är att betrakta som "småfix", men det känns inte värt att lägga ned den tiden på en bil som ändå inte är värd mer än 5-8000 kr.

En bil som man kan åka långt med utan att bli tokig på ljudnivå eller komfort är alltså egentligen mitt grundkrav.

Permalänk
Medlem

Går i samma planer jag.

Har också spanat in ST220, fasst jag ville ha en kombi isf.

Har dock bestämt mig för en sån här nu:

Mercedes clk 320 sport LÅGMiLARE cupé | Värmland | Blocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mintboll:

Går i samma planer jag.

Har också spanat in ST220, fasst jag ville ha en kombi isf.

Har dock bestämt mig för en sån här nu:

Mercedes clk 320 sport LÅGMiLARE cupé | Värmland | Blocket

Hur tänkte du när du gick från kombi till 2-sitsig kupé? Bara nyfiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishie:

Hur tänkte du när du gick från kombi till 2-sitsig kupé? Bara nyfiken.

Jag tänkte inte köpa en kombi för att jag behövde den. Utan för att jag tyckte kombin var minst lika snygg som sedanen. Vilket i sin tur gjorde sedanen till ett sämre köp, för det är ju alltid possitivt med utrymme.

Men rent utrymmes mässigt klarar jag mig med en cupe, uppenbart.

Permalänk
Medlem

Köp en Miata och kör sportbil året om

Permalänk
Medlem

Skoda Octavia 1 RS? Kanske inte är helt enkelt att hitta en fin för 60k iofs, men kul bil med goda utrymmen och 98% av allt under karossen kommer från VW så behövs inte direkt beställa delar från asien på nätet.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Vw Passat, Golf eller Polo kanske är något får dig?

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

Själv hade jag en BMW E46 330i med 231hk.... Och den var fin att köra, gillar vridmomentet från botten. Inte som i min nuvarande Saab, där den är helt död upp till 3500varv sen är det som någon slår till den med en oxpiska.
Näää.. turbo är inget för mig, om det inte är dubbelturbo som är aktiva på olika register.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

Köp en Audi 100/a6 från 1992 fram till ca 1996 med lagom stor motor för dina behov så har du en robust bil som definitivt går att åka långt med. Dessa bilar har lika bra eller bättre komfort än många nya bilar (i lägre prisklasser då givetvis).

De ligger inte mycket över i pris mot din corolla i dagsläget så det kan du spara ihop rätt snart

Hitta en med så lite extrautrustning som möjligt också så får du inte så mycket krångel

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

Fesen sa att Toyota är bra och billiga bilar (bekväma vad jag hört med, avseende sittkomfort) så varför inte slå till på en toyota Aygo? Du säger att du har 60k, jag hade sparat undan lika mycket till och köpt den ny/halvny/halvbegagnad typ.^^ Under en halvliter milen.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Jag är i samma sits

Jag kollar själv efter BMW E46 då jag gillar BMW

Men sen börjar man tänka hur jäkla mycket dyrare det blir mot nuvarande, dyrare försäkring, mer bensin, + ev. lån beroende på pris..

Jobbigt värre

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Jag är i samma sits

Jag kollar själv efter BMW E46 då jag gillar BMW

Men sen börjar man tänka hur jäkla mycket dyrare det blir mot nuvarande, dyrare försäkring, mer bensin, + ev. lån beroende på pris..

Jobbigt värre

Om du har en bil redan, och du vill ha en ny bil men måste låna till den?

Spara till den istället, annars blir det lyxfällan Haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Köp en Audi 100/a6 från 1992 fram till ca 1996 med lagom stor motor för dina behov så har du en robust bil som definitivt går att åka långt med. Dessa bilar har lika bra eller bättre komfort än många nya bilar (i lägre prisklasser då givetvis).

De ligger inte mycket över i pris mot din corolla i dagsläget så det kan du spara ihop rätt snart

Hitta en med så lite extrautrustning som möjligt också så får du inte så mycket krångel

De ligger då definitivt rätt i pris för att jag ska kunna spara ihop till en inom en rimlig framtid, men något mer än så känner jag egentligen inte till om dem. De verkar dock vara vettiga bilar, och Audi har jag alltid gillat.

Skrivet av MacEnkronan:

Fesen sa att Toyota är bra och billiga bilar (bekväma vad jag hört med, avseende sittkomfort) så varför inte slå till på en toyota Aygo? Du säger att du har 60k, jag hade sparat undan lika mycket till och köpt den ny/halvny/halvbegagnad typ.^^ Under en halvliter milen.:)

Mjaaa.. Lite för liten bil för mig tror jag, även om jag nästan alltid är själv i bilen och nästan aldrig behöver frakta prylar. Det är skönt att veta att man har möjlighet.

Skrivet av MasteraCe:

Jag är i samma sits

Jag kollar själv efter BMW E46 då jag gillar BMW

Men sen börjar man tänka hur jäkla mycket dyrare det blir mot nuvarande, dyrare försäkring, mer bensin, + ev. lån beroende på pris..

Jobbigt värre

Tänker precis samma som du, bilen jag har nu fungerar ju och är snorbillig jämfört med om jag skulle ta lån för att köpa en bil, så varför byta egentligen? Det är alltid ett jäkla meck med att bestämma sig.

Permalänk
Skrivet av Wishie:

Absolut, det är också ett alternativ. Som det ser ut nu så räknar med att om jag köper en bil för ~60 000 så kommer månadskostnaderna öka med cirkus 2000 kr i månaden. Ett tredje alternativ är ju att jag köper en bil utan att behöva ta lån för den, säg att jag sparar ett par månader och köper en billigare bil för, säg, 20-25 000 istället. Då kan jag ju både äta kakan och ha kvar den (nåja, men nästan i alla fall).

Edit: En stor orsak till att jag vill byta bil är att det i princip inte går att åka långt med den bil jag har nu. Kör rätt ofta mellan Luleå och Råneå, och det är på gränsen alltså. Sätena i min bil kan inte gjorda vara för att sitta i. Sen kylan... Bilen har ju värme, men av någon anledning blåser det alltid iskallt på benen om vintern, så man vill helt enkelt inte köra den på vintern. Ljudet på radion låter bara i ena högtalaren, värmeslingorna på bakrutan funkar inte... Vet att det kanske är att betrakta som "småfix", men det känns inte värt att lägga ned den tiden på en bil som ändå inte är värd mer än 5-8000 kr.

En bil som man kan åka långt med utan att bli tokig på ljudnivå eller komfort är alltså egentligen mitt grundkrav.

I din situation verkar det vettigt att köpa en bil för runt 30 000 i fint, fullt fungerande skick. Att ta lån för att köpa en bil i 60000-kronors klassen är, för att vara ärligt med dig, väldigt korkat enligt mig.

Är inte så insatt i 20-30000-SEK marknaden - verkar rätt mörkt men vad tros om en till exempel Audi A6 2.8 Quattro -96? 26 lakan borde vara lite i överkant...
Audi A6 2.8 V6 30V quattro | Norrbotten | Blocket

Permalänk

Sen är också Mercor av generation W124 av väldigt bra kvalité. Man får väl dock akta sig så att man inte ser ut som en zigenare... = köp en som är i fint skick och håll den i fint skick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishie:

De ligger då definitivt rätt i pris för att jag ska kunna spara ihop till en inom en rimlig framtid, men något mer än så känner jag egentligen inte till om dem. De verkar dock vara vettiga bilar, och Audi har jag alltid gillat.

Mjaaa.. Lite för liten bil för mig tror jag, även om jag nästan alltid är själv i bilen och nästan aldrig behöver frakta prylar. Det är skönt att veta att man har möjlighet.

Tänker precis samma som du, bilen jag har nu fungerar ju och är snorbillig jämfört med om jag skulle ta lån för att köpa en bil, så varför byta egentligen? Det är alltid ett jäkla meck med att bestämma sig.

Haha ja visst är det ett dilemma, men BMW är ju roligare vinterbil än min iaf framhjulsdriven och handbromsen på framhjulen.. wee! fransmän..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilmarinen:

Det finns ett till alternativ:
Räkna ut hur mycket pengar du skulle spara årligen på att behålla din nuvarande bil och se vad du kan göra för roligt för dom pengarna istället. Jag skulle tippa att det blir med lätthet en tvåveckorsresa med fyrstjärnigt hotell till Thailand varje år.

Kan vara ett alternativ eftersom din nuvarande bil går som en klocka

Man kan ju också välja att se på det som att antingen förgylla vardagen 7-14 dagar om året, eller att göra det dagligen Beror givetvis på vilken bil man köper och visst är det nice att resa men det är ju skillnad på att köra bil och att köra bil... Men visst finns det många som skulle resan före iaf, alla äro ju som olika.