Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
skara
Registrerad
Nov 2010

AM2 kopplingssladd?

Hejsan!
Finns det något sånt som en kopplingssladd som man använder om man har, t.ex., AM2 på moderkortet men vill sätta i en processor med AM3?
Tack

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Nej, men eftersom en del moderkortstillverkare (iaf som bryr sig om kunderna) så släpps det nya BIOS som stödjer AM3.

Ett exempel är mitt gamla Asus M2A HDMI (AM2-kort), där Asus släppt ett BIOS som gör att man kan köra AM3 CPUer. Inte illa för ett 3 år gammalt kort.

Det beror också givetvis mycket på att AMD valt att behålla samma sockel, till skillnad från Intel som byter betydligt oftare.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei Honor 8 64GB
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
skara
Registrerad
Nov 2010

Okej jag förstår. men nu är det så att jag har haft enormt stora problem med att hitta nya BIOS till mitt moderkort. Verkar omöjligt att hitta!

Geforce 6150
ASUStek
BIOS - Pheonix tech LTD
Rev. A2
Model - NODUSM3
PCI EXPRESS
am2

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Du måste veta exakt vilket kort du har, annars går det inte att säga något. Det står på själva kortet.

Edit: Googling på Nodusm3 ger ett HP-kort, alltså en märkesdator. Då är chansen mycket mindre att det ska släppas BIOS som fungerar med nya standarder. Ibland går det att ersätta med ASUS-BIOS (som tillverkat ett specialkort åt HP), men ofta inte.

Motherboard Specifications, A8M2N-LA (NodusM3) - HP Kundtjänst (Sverige - Svenska)

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei Honor 8 64GB
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
skara
Registrerad
Nov 2010

Tack för det ska kolla in detta!