AMD Phenom II X6 faller i pris

Permalänk
Melding Plague

AMD Phenom II X6 faller i pris

Med julhandeln i sikte passar AMD på att sänka priserna för sexkärniga Phenom II X6. Numera går det att få tag på AMD:s mest påkostade processor för endast 2 000 kronor.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spännande

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Upplysande, speciellt när man strax ska köpa nya delar

Permalänk

Det låter lockande.. men tror jag väntar på bulldozer iaf.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Bulldozer nästa år gäller fortfarande

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk

De är som vanligt då. Priser går upp och ner Men bra för alla som tänkt köpa AMD´s 6 kärniga processor.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Skulle inte skada med en billig och bra renderingsburk.

Är det värt 500kr för dyrare modell?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Skulle inte skada med en billig och bra renderingsburk.

Är det värt 500kr för dyrare modell?

Beror på om du ska överklocka, den dyraste har upplåst multiplier, annars är det bara klockfrekvensen som skiljer.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Hedersmedlem

Toppmodellen ligger på 400mhz högre än instegsmodellen. Men den dyraste är även BE vilket jag skulle gå för med så liten prisskillnad.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

tänk på att 1075T också har upplåst multipel.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk

2K för en BE hexacore

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Det låter lockande.. men tror jag väntar på bulldozer iaf.

Vilken sockel kommer bulldozer använda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Vilken sockel kommer bulldozer använda?

AM3+ skulle jag tro. Dock kommer inte Bulldozer passa med de nuvarande moderkorten dvs AM3.

Permalänk
Medlem

Är det inte lite dumt att ha sådan liten prisskillnad mellan "sämsta" och "bästa"?
Jag mena, vad är en 500 lapp hit eller dit i datorsammanhang.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Riktigt vass prissättning av AMD, Intel har ju inget att säga till om i den prisklassen.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Skulle inte skada med en billig och bra renderingsburk.

Är det värt 500kr för dyrare modell?

Skiljer inte så mycket förutom att 1090t är svart upplaga och kör på en högre standardklock.

Skrivet av Nautilus011:

Är det inte lite dumt att ha sådan liten prisskillnad mellan "sämsta" och "bästa"?
Jag mena, vad är en 500 lapp hit eller dit i datorsammanhang.

Det finns fler modeller att välja mellan, både billigare och dyrare men de faller inte under kategorin Thuban x6. Finns ingen anledning att ha större prisskillnad när det är så lite som skiljer dem åt.
Hade jag köpt en Thuban x6 idag så skulle jag valt en 1090t.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

Me like !

Men inte överaskande. AMD har presenterat bulldozer och intel visat sandy bridge. Givetvis så sänker man priserna på sina "gamla" modeller. Just nu tycker jag bäst om AMD, man kan få en 1090T BE med ett hyggligt moderkort för ca 3k. Det räcker väldigt länge om man inte är ute efter extrem prestandard.

Nu hoppas jag att AMD kan krypa Intel närmare prestandard mässigt ,så att nästa uppgradering blir rejält hopp framåt utan att kosta skjortan.

Och med pågånde krig mellan ATI och Nvidia så:

"The furture looks so bright that I need to wear shades"

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

AM3+ skulle jag tro. Dock kommer inte Bulldozer passa med de nuvarande moderkorten dvs AM3.

Bulldozer kommer väll visst vara bakåtkompatibel till am3?

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Vilken sockel kommer bulldozer använda?

AM3+ tror jag och den kommer att stödja AM3 och de nya AM3+ processorerna men AM3+ cpu´s ska inte fungera på AM3 MB. Det är vad jag tror.

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

undrar hur bra en 1090 står sig mot en q66@3.4, inte ofta man ser dom två i samma bench :S om man tjänar nått i spel dvs...

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

Bulldozer kommer väll visst vara bakåtkompatibel till am3?

Med stor sannolikhet så kommer den inte att vara det. Om AMD lyckas få med Quadchannel till bulldozer så lutar det åt ett köp, annars sitter man nog kvar på Thuban ett tag.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

Såg precis att 1075T är 400:- dyrare än 1090T BE på komplett !!!!

"Ur led är tiden"

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Avstängd

Hur är pris/prestanda-förhållandet mellan Intel och Amd numera? Är det fortfarande Amd som är mest prisvärd medans Intel har bäst prestanda?

Finns det någon sammanställning någonstans?

Jag har suttit o googlat runt i snart en timme utan något bra resultat nu.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Är det inte lite dumt att ha sådan liten prisskillnad mellan "sämsta" och "bästa"?
Jag mena, vad är en 500 lapp hit eller dit i datorsammanhang.

Ganska mycket. Speciellt i segmentet runt 1-2k. Att minska 500:- på processorn kan göra att man istället har råd med exempelvis ett 6870 istället för ett GTX460 768mb, vilket ger rejält mycket mer prestanda.

I segment uppåt skyarna är det klart att det inte spelar så stor roll

Mvh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Med stor sannolikhet så kommer den inte att vara det. Om AMD lyckas få med Quadchannel till bulldozer så lutar det åt ett köp, annars sitter man nog kvar på Thuban ett tag.

OKej okej.. Hade för mig att jag läst om att dom amd sagt att bulldozer skulle vara bakåtkopatibel. Men var ett tag sen. Men Bulldozer är ju meningen att det ska bli en helt ny cpu arktiektur så skulle ju vara konstigt om den var bakåt kompatibel faktiskt

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

undrar hur bra en 1090 står sig mot en q66@3.4, inte ofta man ser dom två i samma bench :S om man tjänar nått i spel dvs...

Om du läser Sweclockers test om flaskhalsar ser du att om du har ett 5870 kommer bara en Dual-Core under 3ghz eller en Quad-Core på 2.4ghz minska prestandan, och de vinster de gjorde genom att överklocka var minimala, så om du känner att du har 2k till övers skulle jag hellre lägga dem på ett till grafikkort. Q66 håller måttet fortfarande, speciellt när den ligger över 3ghz

Mvh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av of-doom:

OKej okej.. Hade för mig att jag läst om att dom amd sagt att bulldozer skulle vara bakåtkopatibel. Men var ett tag sen. Men Bulldozer är ju meningen att det ska bli en helt ny cpu arktiektur så skulle ju vara konstigt om den var bakåt kompatibel faktiskt

Bakåtkompatibel är en relativ sak. Gissar att man kan sätta bulldozer på vissa AM3 kort efter bios uppdate MEN utan att få 4 kanals minne etc. Moa inte värt pengarna. För att få alla nya "effekter" så måste man nog ha ett nytt moderkort.

Frågan är Priset ?

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

trevligt. Speciellt nu när man är inne på att skaffa sej en utav amd,s 6-kärniga:)

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Bakåtkompatibel är en relativ sak. Gissar att man kan sätta bulldozer på vissa AM3 kort efter bios uppdate MEN utan att få 4 kanals minne etc. Moa inte värt pengarna. För att få alla nya "effekter" så måste man nog ha ett nytt moderkort.

Frågan är Priset ?

Ja att man förlorade visa saker är väll ganska uppenbart om man sätter det i en gammal socel..
Vad skulle meningen med en ny vara om allt skulle funka på en gammal?

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Med stor sannolikhet så kommer den inte att vara det. Om AMD lyckas få med Quadchannel till bulldozer så lutar det åt ett köp, annars sitter man nog kvar på Thuban ett tag.

Blir Dual channel på konsument varianten av bulldoser och vad jag vet så är det bara opteron som ska quad channel.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64