Stationära datorer ökar mest

Permalänk
Melding Plague

Stationära datorer ökar mest

Analysföretaget Isuppli rapporterar om god tillväxt på datormarknaden, och det är stationära datorer som ökar mest.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vill ha allt det där men inte bestämt mig

Visa signatur
Permalänk

Ok ? trodde bärbara var det som gällde.

Permalänk
Medlem

Har äntligen folk börjat fattat att den enda fördelen med bärbara är att dom är bärbara?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av frankof:

Har äntligen folk börjat fattat att den enda fördelen med bärbara är att dom är bärbara?

Exakt :<
Kröp ju till korset och köpte en bärbar till slut. Synd att jag inte köpte någon billig liten surfgrej istället.
Allt man kan använda en bärbar till ändå

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

så nettopparna är inte i ropet längre

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlsson89:

Exakt :<
Kröp ju till korset och köpte en bärbar till slut. Synd att jag inte köpte någon billig liten surfgrej istället.
Allt man kan använda en bärbar till ändå

Man kan använda en bärbar både som en stationär samt en bärbar. Antingen en docka eller helt enkelt bara en usb ansluten mus samt tangentbord samt en stor fin skärm. Dock för spel och dylikt är ju det inte lika intressant.

Permalänk
Medlem

Smartphone för surfning m.m när man inte är hemma.
Stationär för allt när man är hemma.

Permalänk
Avstängd

ofan det trodde jag inte :S

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Moderator
Moderator

Undrar om Sverige har samma fördelning som den globala, känns som att alla satsar på bärbart här nuförtiden.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Om man spelar, är det självklart stationär som gäller!

Visa signatur

Antec P183 | Gigabyte GA-P55-USB3 | Intel i5-760@3612Mhz | Noctua NH-U12P SE2 | 8GB Corsair Vengeance DDR3 @1720Mhz 8-9-8-24 | Geforce GTX 570 | Intel X25-M G2 80GB SSD + 3.7TB HDD | Creative X-FI Platinum | Corsair TX650 | Win 7 Pro x64

Permalänk

Hmm, alternativet "uppgradera stationär" fanns inte med. Det är sällan jag köper ny dator, men uppgraderar de befintliga (stationära) gör jag titt som tätt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Undrar om Sverige har samma fördelning som den globala, känns som att alla satsar på bärbart här nuförtiden.

Kan nog stämma rätt bra, och användarna blir lika lessna varje gång dom får klart för sig att den $600 bärbara dom blivit pålurade av en smord försälare har sin styrka i att surfa facebook, resten orkar den inte.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Köpte en bärbar nu i sommras och ångrar inte köpet! Spelar de flesta spel på medium, ungefär som på min stationära! Den stationära är dock 2,5 år gammal.

Ska troligen plugga till nästa höst och orkar inte släpa med en stationär dator när man flyttar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Köpte en bärbar nu i sommras och ångrar inte köpet! Spelar de flesta spel på medium, ungefär som på min stationära! Den stationära är dock 2,5 år gammal.

Ska troligen plugga till nästa höst och orkar inte släpa med en stationär dator när man flyttar!

Not at true gamer, uppgraderar min stationära ungefär vart 2-3 år ifall inget hinner gå sönder emellan. Nästa blir helt set med intel/amd bulldozer och SSD.

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem

Jag gick från stationär till bärbar. Ångrar det inte alls faktiskt. Kan spela alla mina favoriter på High/Medium. Däremot saknar jag den pirriga känslan när en ny recension kommer ut gällande processorer och grafikkort :/ Om jag bygger nytt igen så är det ett ITX-monster som gäller. Avskyr stora datorlådor.

Permalänk
Medlem

Har både stationär och bärbar. Använder nästan bara den stationära.

Bärbar dator är skit. Dålig ergonomi, dålig prestanda och liten skärm. Nu i efterhand fattar jag inte varför jag skaffade bärbar över huvud taget. En bärbar är ju inte bärbar iom att den är så klumpig. Mobilen funkar bättre där. Hemma funkar det mycket bättre med stationär. Får väl bara svälja stoltheten erkänna att jag gick på marknadsföringsknepen.

Tror bärbar dator är på väg bort. Folk kommer att ha mobilen (som bärbar enhet) och kombinera den med stationär dator hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ale2:

Har både stationär och bärbar. Använder nästan bara den stationära.

Bärbar dator är skit. Dålig ergonomi, dålig prestanda och liten skärm. Nu i efterhand fattar jag inte varför jag skaffade bärbar över huvud taget. En bärbar är ju inte bärbar iom att den är så klumpig. Mobilen funkar bättre där. Hemma funkar det mycket bättre med stationär. Får väl bara svälja stoltheten erkänna att jag gick på marknadsföringsknepen.

Tror bärbar dator är på väg bort. Folk kommer att ha mobilen (som bärbar enhet) och kombinera den med stationär dator hemma.

Ifall du flyttar runt mycket så visst då kan en spellaptop vara ett alternativ men annars är
de inte nödvändigt.

För mig så finns de 3 kategorier (utom HTPC, server m.m.) som
man kan bry sig om:
- Mobil
- Netbook/Tablet (inte notebook!)
- Stationär

Där håller man inne alla behov enligt mig och laptopen blir överflödig i nästan alla
sammanhang p.g.a vikt, storlek och prestanda.

Men visst, till de som aldrig spelar eller gör något som drar lite mera så kan
väl en laptop komma till hands. Fast då med skillt tangentbord, mus och möjligtvis skärm.

Permalänk
Medlem

Hehe. Sweclockers röstning som är buggad eller är det så otroligt jämnt?

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

http://piclair.com/data/yag37.jpg

Hehe. Sweclockers röstning som är buggad eller är det så otroligt jämnt?

Är nog så jämt.

Permalänk
Medlem

"Uppgradera stationär"

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kommer troligtvis aldrig köpa en stationär dator igen. Möjligen nettop eller en iMac (liknande) om det räknas.
Ser ingen anledning till stationärt om man inte prompt måste ha max fps i det senaste spelen.

Permalänk
Inaktiv

Jag har inte planerat mitt nästa inköp än, då det lär ligga en bra bit in i framtiden (skid- och klätterintresse lär få förtur i åtminstone två eller tre år först), men när det blir ett nytt köp blir det antingen en laptop eller en server. Stationär burk kommer jag nog aldrig mer använda för något annat än serverbruk :3

Permalänk

Bärbara datorer är bara en fluga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swahnroger:

Bärbara datorer är bara en fluga.

Ni glömmer alla dom som jobbar med sina datorer utanför hemmet/arbetsblatsen, som tekniker, säljare etc..
dom kommer alltid ha en bärbar med sig för att kunna göra sitt jobb..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matwik:

Ni glömmer alla dom som jobbar med sina datorer utanför hemmet/arbetsblatsen, som tekniker, säljare etc..
dom kommer alltid ha en bärbar med sig för att kunna göra sitt jobb..

Det motsäger inte att det är en fluga. Hur många har den typen av arbete som du beskriver?

Bärbara datorerna kommer att få problem nu när de har konkurrens av mobiler och surfplattor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Kommer troligtvis aldrig köpa en stationär dator igen. Möjligen nettop eller en iMac (liknande) om det räknas.
Ser ingen anledning till stationärt om man inte prompt måste ha max fps i det senaste spelen.

Större och bättre skärm, bättre tangetbord, bättre ergonomi. Slipper oroa sig för att något går sönder.

Permalänk
Snusfri

Blir en helt ny stationär om några månader med nya skärmar till den.
Denna börjar kännas lite seg, speciellt i spel, dock så funkar Fallout New Vegas helt okej, men det blir en helt ny rigg.

För slösurf har man netbooken.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Hatar bärbara alltid så sega.

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

Hatar bärbara alltid så sega.

SSD lär ju vara lösnigen.
Ska trycka i någon fin när jag köper en. Dock är frågan vad jag får när jag ställer seriel port som ett krav. Vill egentligen ha netbook.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23