Permalänk

Handla från USA?

Hade tänkt införskaffa mig en G73JW från Inet/Webhallen. Kostar där 15k.
I USA är priserna dock mycket lägre, och man kan få mer burk för samma pris.
Mina frågor är dock: Lönar det sig? Blir det billigare?

Någon som har erfarenhet av att handla laptops från staterna?

Permalänk
Skrivet av Volvopower:

Hade tänkt införskaffa mig en G73JW från Inet/Webhallen. Kostar där 15k.
I USA är priserna dock mycket lägre, och man kan få mer burk för samma pris.
Mina frågor är dock: Lönar det sig? Blir det billigare?

Någon som har erfarenhet av att handla laptops från staterna?

Om du ska beställa från eBay eller dylikt får du ju vara beredd på att betala tullsatsen och momsen. Om jag inte minns fel ligger tullsatsen från 0-20% och momsen på 25%.

Trots de här kostnaderna kan det, i en del fall, löna sig att beställa online. Du bör även tänka på att deras laddblock kör 110V och inte 115V.

Edit:
Ska du däremot åka över till staterna kan du ju bortse från ^ovanstående^ snack om tullsatser och moms, så länge du inte förvarar datorn i originalkartong samt gör dig av med kvitton.

Permalänk

Tack för svaret Blir troligen till att beställa från Sverige trots allt. Lite tråkigt med tanke på att priserna i USA är sjukt trevliga.

Permalänk

Sen kan det ju vara väldigt svårt att få med rätt tangentbord, adapter osv

Visa signatur

Billig Hyrbil på länken här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av qalibrate:

Om du ska beställa från eBay eller dylikt får du ju vara beredd på att betala tullsatsen och momsen. Om jag inte minns fel ligger tullsatsen från 0-20% och momsen på 25%.

Trots de här kostnaderna kan det, i en del fall, löna sig att beställa online. Du bör även tänka på att deras laddblock kör 110V och inte 115V.

Edit:
Ska du däremot åka över till staterna kan du ju bortse från ^ovanstående^ snack om tullsatser och moms, så länge du inte förvarar datorn i originalkartong samt gör dig av med kvitton.

Är inte det typ samma sak, tulldelen är moms typ?
Jag vet iaf inte, har för mig så iaf.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Skrivet av Layon:

Är inte det typ samma sak, tulldelen är moms typ?
Jag vet iaf inte, har för mig så iaf.

Nja, tyvärr inte. Just för datorer ligger tullsatsen på 0% vad jag förstått. Läs mer på:

Tull och moms på vanligt förekommande varor - Tullverket [NS4 version]