En kvart till ingen nytta - Bortkastade tv licens pengar.

Permalänk
Medlem

En kvart till ingen nytta - Bortkastade tv licens pengar.

Jag vet inte om ni har tänkt på det, men då och då så har man kommit på sig själv att man har kollat på SVT nattid. Och man istället för att visa något program, så visar man tv tablån för kommande tv sändningar på SVT. Ett rätt så fascinerande, men återkommande fenomen.

Och det är inte första gången man gör så här heller precis. Har sett det rätt så ofta att man istället för att visa något program, så bestämmer man sig för att köra tv tablån istället. Jag har ju förstått om det har handlat om några minter, hit och tid. Men när det kommer till, som nu, en kvart så borde man ju ha kunnat rotat fram någotning att visa tycker jag. Det lär ju inte vara gratis precis att bara sända tv tablån on the air.

Eller så är det billigare att ge sjutton i att sända något program dom femtion minutrarna, än att det är att sända tv tablån i SVT. Vad vet jag ? Men underligt är det ju.

Skulle ju vara intressant att veta hur man tänker i det här fallet.
Eller så är det bara jag som tänker för mycket.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk

Jag hade ingen aning om att svt ens har börjat sända dygnet runt. (ser aldrig på dritten), men det är ju dumt att släcka ner sändningen för bara 15minuters uppehåll. Och vad man kan visa under dessa 15minuter så är tvblån bra, mycket bättre än den där tv-testbilden som gick för.. Nu hade i.o.f.s. denna testbild ett syfte, då folk hade analog tv-mottagningen.
15minuters kortfillm visst, men dessa är jobbiga och leta upp plus att de ska betala pengar för att få sända, så jag tycker svt har tagit ett bra beslut.
Tv6 har väl den där skylten där de säger att man ska sova, då är ju en tvtablå mer sägande än detta.

Sedan att man lär sig tv-tablån så är den inte till för att folk ska glo där i 15minuter, utan att man ser vad som kommer innan man bläddrar vidare. Vissa personer sätter dessutom på tvn när den går och inväntar det första programmet, varvid de kanske bara ser tablån i någon minut.
*edit*

Att börja första sändningen direkt från myrornas krig är inte bra och det kan finnas problem med tvapparater som vill bläddra förbi kanalen, så de bör i god tid innan första riktiga sändningen sända något. Detta något bör dessutom ha tvkanalens logga, då många idag inte vet vilken kanalplats som kanaler ligger på. -Speciellt inte på andras tvapparater, varvid de kanske missar början av sändningen på ett program om det startar direkt från myrornas krig.

Så jag har bara positivt att säga om denna metod att inte ha korta uppehåll, hade vi däremot pratat om 2-3h så kan man diskutera, förr i tiden (80talet) så var det väl en 6-7h och då var det inte konstigt att de släkte.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Hade varit coolt om SVT tog och körde gamla program som folk önskat på sin "dötid" om nätterna. Tänk typ en hemsida där man får önska repriser av gamla program hade varit ascoolt. Iofs så finns ju svtplay nu så det kanske är onödigt.

Permalänk
Entusiast

är det inte 45 minuter mellan 05.15 och 06.00?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

SVT slarvade bort 15 minuter av din dyrbara tid halv fem på morgonen?
Jisses, du har för mycket fritid.

Skrivet av Zotamedu:

är det inte 45 minuter mellan 05.15 och 06.00?

Jo? Men han menar pissepausen mellan 04:30-04:45

Permalänk
Medlem

Vore det inte mer bortkastat att sända produktioner när ingen tittar? Ex sända första sverigesändningen av Avatar klockan 0730 en söndag?

Så ser iaf jag det..

Edit: OT, Jäklar vad du är ivrig på att skapa trådar L&H. Påminner endel om fullmoon för några år sedan O:

Permalänk

Nu är det väl ingen större fara för att det är nog rätt få personer som glo på tv då.

Dock hade jag gärna sett de körde lite gamla program/inslag sånt dvs har i arkivet och inte som de kör repris på repris.
Eller låter någon förening få en liten dö stund och snacka om vad de vill gratis eller för en jävligt billig peng.
Sen de där pengarna man må betala för licensen är ju bara larvit. är väl ett par kronor om dagen för att man ska få 'redig' tv och inte någon station som är påverkad av någon tredje part.

Saknar sajber som gick på tv för en jiddrans massa år sedan

Skrivet av MooDHooDs:

Edit: OT, Jäklar vad du är ivrig på att skapa trådar L&H. Påminner endel om fullmoon för några år sedan O:

Haha.. mjo jag hade inte så mycket att sysselsätta mig med då

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Edit: OT, Jäklar vad du är ivrig på att skapa trådar L&H. Påminner endel om fullmoon för några år sedan O:

Så farligt är det inte. Det är lite olika det där hur mycket man har på sitt hjärta som vill ut. Vissa gånger så blir det nästan ingenting alls, medans andra gånger så kommer det i drivor.

Lite roligt att hålla på med andra ord. Man ser OÄ här på Sweclockers som ett viohem, ett ställe där man kan få tiden att gå.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Nä det var ingen kritik till någon av er! Det var bara ett appropå.

Det är självklart bra att folk skapar diskussioner i ett forum

Permalänk
Medlem

Inte så farligt ändå, när man var liten så var det slutsänt typ kl 23 då fick man en klocka som stod och tickade, ibland så kunde klockan vara mellan två program och det kunde vara 15min eller så. Det var iof innan tv4 blev den 3:e "marksända" kanalen.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur det är med svts egna produktioner, men att sända säg en kortfilm på en kvart kostar faktiskt pengar. Att sända något som någon annan producerat kostar per minut för tv-bolagen. SVT skulle säkert kunna sända något egetproducerat bara för att, men då får man tänka på att det kostar en hel del att producera något som är 15 minuter långt, och att göra det bara för att fylla tomrum kanske inte är värt det.

Eftersom att SVT inte har något vinstintresse så är det egentligen inte så konstigt att visa en tv-tablå egentligen, när det ger dig information om vad som kommer att visas framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Jag vet inte hur det är med svts egna produktioner, men att sända säg en kortfilm på en kvart kostar faktiskt pengar. Att sända något som någon annan producerat kostar per minut för tv-bolagen. SVT skulle säkert kunna sända något egetproducerat bara för att, men då får man tänka på att det kostar en hel del att producera något som är 15 minuter långt, och att göra det bara för att fylla tomrum kanske inte är värt det.

Eftersom att SVT inte har något vinstintresse så är det egentligen inte så konstigt att visa en tv-tablå egentligen, när det ger dig information om vad som kommer att visas framöver.

Det var väl just det här som jag var inne på. Att om det var billigare för SVT att låta tv tablån rulla än att man visade något tv inlag från deras akriv. För något lär det ju vara som ligger till grunden för det hela. SVT borde ju ha kunnat visat något från deras dammig arkiv dom fjuttiga 15 minutrarna som det handlade om. Lär ju alltid vara något som finner det uppskattat, menar jag.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av liv&helvete:

För något lär det ju vara som ligger till grunden för det hela. SVT borde ju ha kunnat visat något från deras dammig arkiv dom fjuttiga 15 minutrarna som det handlade om. Lär ju alltid vara något som finner det uppskattat, menar jag.

Alltså det lär ju ändå kosta pengar. Någon måste ju faktiskt gå igenom material för att hitta X antal femtonminutersavsnitt till varje dag. Och hur många relevanta program från åttiotalet finns det?
Det lär ju vara mer än att bara trycka på en knapp.

Dessutom tror jag långt ifrån SVTs arkiv är digitalt, merparten ligger nog på band. Kan iofs ha fel.

Permalänk

Spelar roll, känner jag?
Får nog mer än 15 minuters reklam på bara en timme när man kollar på 5an, 4an osv.

Permalänk
Musikälskare

Trevlig att se dig aktiv igen L&H

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?