Permalänk
Medlem

Bärbar dator runt 5000 kr.

Behöver hjälp med att hitta en prisvärd bärbar dator för runt 5000kr, kan tänka mig att gå upp till 6000kr om förbättringen är bra nog. Datorn kommer att användas till att se film på samt surfa, jag prioriterar en dator med bra processor framför en med bra grafikkort. Datorn skall vara minst 14" men gärna större, en HDMI kontakt samt finnas på Inet.
Jag kan sedan innan lite om stationära datorer men ingen speciell koll på bärbara datorer, de här är vad jag hittat.

Acer Aspire 5741 - Inet.se
Bra processor i3, 15,6", 3 Gb Ram, hdd 5400 rpm

HP G72-A20 - Inet.se
Sämre processor Pentium Dual Core P6000, 17,3" 1600x900, hdd 7200rpm

Vet inte om det är någon speciell skillnad mellan 5400/7200 rpm, har använt PassMark - CPU Benchmarks - List of Benchmarked CPUs för att jämföra processorerna.

Tack för svar.

Permalänk
Vila i frid

Det är väl Asus, Sony och Apple som gäller om man vill ha en hyffsat problemfri tillvaro. Både Acer och HP kör med snikna ynka 1 års garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det är väl Asus, Sony och Apple som gäller om man vill ha en hyffsat problemfri tillvaro. Både Acer och HP kör med snikna ynka 1 års garanti.

Både Sony och Appel ligger över min prisklass men det finns en Asus dator : Asus K50ID - Inet.se
Sämre processor än i3 i Acern men ett grafikkort som duger.

Permalänk
Vila i frid

i3 330m får ett Passmark-score på 1963 medans en T6570 får 1349, dvs en 32 procentig skillnad. T6570'ian är ivfsh snabbare än en vanlig Intel Core2 Duo E6420 dvs inte direkt någon slöhög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

i3 330m får ett Passmark-score på 1963 medans en T6570 får 1349, dvs en 32 procentig skillnad. T6570'ian är ivfsh snabbare än en vanlig Intel Core2 Duo E6420 dvs inte direkt någon slöhög.

Frågan är om man ska räkna skillnaden i procent eller med subtraktion.

Permalänk
Medlem

Har kommit fram till 4 datorer:
Jmfr - Inet.se

Hade varit härligt med en i3 men grafikkortet är kasst, nu prioriterar jag en snabbare processor framför grafikkort men vet inte om det är värt ändå. Den andra datorn har 4 gig i RAM samt snabbare hastighet än de andra med 1333Mhz stickor, dock är processorn kass och jag vet inte om den är snabbare eller långsammare än de andra med tanke på skillnaden i RAM och processor.
Den tredje datorn verkar sjysst med 17,3 " och en processor som duger, men jag vet inte hur grafikkortet fungerar kan den spela film i 1080p i 1600x900? Den sista är en Asus bättre märke om jag förstår rätt bra grafikkort men sämre processor än i3:an och Hp:n med 17,3 ", tror dock inte att jag kommer få användning för det bättre grafikkort.

Jag kanske svarar på min egen fråga men vet inte om jag förstått allt rätt och resonerar därefter.