Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm/Nacka
Registrerad
Aug 2010

Problem med processor val.

Hej Sweclockers.

Jag har ett lite dilemma med en polare som väldigt gärna vill köpa en ny dator.

Nu när World of Warcraft Cataclysm kommer ut så vill ju alla snabbt levla upp sin gubbe till 85 eller 90 (i guess) och han har en väldigt gammal dator som inte tål det något vidare.

Just nu är den köpande delen inget större problem, bara det att om det är värt att vänta på den nya intel processorn som kommer ut nu i januari. Speciellt när han är i ett behov utav en ny dator.

Vilka egenskaper skulle man förlora om man köper en model från t.ex. LGA1156 Socket eller LGA1366 Socket?

Vad tycker ni/skulle ni ha gjort?

In the beginning the universe was created.

This has made a lot of people very angry, and has been widely regarded as a bad move!
- Douglas Adam

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kramfors
Registrerad
Dec 2004

Kolla in en likadan tråd som nyss skapats:
http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

// Benz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm/Nacka
Registrerad
Aug 2010

Okej tackar!

Edit:

Jag läste igenom den threaden, men där fick jag inte förklarat om det var värt att vänta på den nya sandy processorerna från Intel eller köra Hard Core nu.

Jag har som sagt inga problem med att sätta ihop en dator.
Är bara okunnig om de nya processorerna och om det är värt att vänta.

This has made a lot of people very angry, and has been widely regarded as a bad move!
- Douglas Adam

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Teh_Auwlboy:

Hej Sweclockers.

Jag har ett lite dilemma med en polare som väldigt gärna vill köpa en ny dator.

Nu när World of Warcraft Cataclysm kommer ut så vill ju alla snabbt levla upp sin gubbe till 85 eller 90 (i guess) och han har en väldigt gammal dator som inte tål det något vidare.

Just nu är den köpande delen inget större problem, bara det att om det är värt att vänta på den nya intel processorn som kommer ut nu i januari. Speciellt när han är i ett behov utav en ny dator.

Vilka egenskaper skulle man förlora om man köper en model från t.ex. LGA1156 Socket eller LGA1366 Socket?

Vad tycker ni/skulle ni ha gjort?

Enligt Anandtechs preview så presterar en av de lägre Sandy Bridge-prollarna (utan turbo aktiverat!) bättre än en 980X, så det kan nog vara värt väntan på de nya ja

"Keep in mind that this analysis was done without a functional turbo mode, so the shipping Sandy Bridge CPUs should be even quicker."

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm/Nacka
Registrerad
Aug 2010

Okej tack, hann editera min förra post innan jag såg det där!

Ah jag ska nog övertala min polare, om inte så har jag då som sagt inget problem med byggandet.

Hoppas bara att han är tålmodig och orkar vänta, jag skulle också ha väntat, men hans dator han har nu är runt 6 år gammal och har en hårddisk på 72 gig!

- Douglas Adam