Permalänk
Melding Plague

Paddytek Paddy-T

Surfplattor är en av årets stora snackisar och allt fler modeller dyker upp på marknaden. SweClockers provar på den svenska utmanaren Paddy-T med Intel Atom under skalet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Kryssmästare

Videoklippet är privat :-/

EDIT: Inte privat längre.

Visa signatur

Dator: Chassi: Corsair Obsidian 800D Moderkort: Asus P8P67-pro CPU: Core I7 2600K (Kyld av Corsair H100) Minnen: Corsair veng. 8GB PSU: Corsair AX850 GPU: 2st XFX HD6950 1GB (non-reference.)

Permalänk

Trevligt med fler "tips" skulle jag kalla det och det på ett väldigt bra sätt

Permalänk
Medlem

Ok, så sweclockers blir lite mer mobila, det kan jag väl leva med.

Men när är kommer det en mobil-version av sajten? Very much needed, måste jag säga.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Betraktningsvinkeln reagerade jag på direkt i filmen det såg riktigt kasst ut. Men kul att den var såpass stor. Jag tycker nog att de som gör dessa plattor borde göra dom mer användbara som HTPCs eller mediacenters för det är i princip vad jag själv anser att de vore bäst som. Om dom hade kapaciteten vill säga.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Var sugen på den, synd att det är så segt med win. versionen.
Har ju lust att köra alla mina små windowsprog på den!

Permalänk
Medlem

Känns ju som aldeles för mycket pengar för en surfplatta.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Trist att det är Windows 7 på den, men det borde väl gå finfint att köra in Chrome OS på den?

Permalänk
Medlem

Oj det var rejält dyrt med tanke på specifikationerna. De borde sikta på prisklass runt 3000:- och Android istället.

Permalänk
Medlem

intressant produkt synd att det verkar vara strul hit och dit

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk

Plötsligt så känns min 32GB Ipad inte lika dyr längre, 4000:- i HK.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

jag har kollat in denna ett tag, men bara 5 tim batteritid och superklen prolle avgjorde saken...

Permalänk
Medlem

Min iPad känns sjukt modern och billig när jag ser det här. Airpad Number 4-vibbar.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Skrivet av x86:

Min iPad känns sjukt modern och billig när jag ser det här. Airpad Number 4-vibbar.

Ganska precis exakt vad jag tänkte....
Överlägset bästa köpet för min del i år

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Tönta er inte, bara kul att dom kör videos på "mobila" grejer och annat. Och vad är skillnaden på denna och en vanlig dator? (förutom pek-skärmen) Den har en GPU modell mindre, RAM modell mindre, moderkort modell mindre osv osv osv. Jo klart det ska va fokuserande på mjukvara och hårvara till datorer men att göra video till ett ram minne är ju meningslöst, samma med HDD, SSD, GPU etc. Då är det bättre med en vanligt artikel med ett gäng bilder. Och det är ju i storsätt bara artiklar inom "dator världen" som skriv på swec så varför gnälla på en en sån här video? Suck.

Men fine, vill ni kolla på en video om ett ram minne så börjar spamma ner redaktionen med mail. Så att dom håller i ett kretskort med svarta plattor på, det är ju så porr och glo på det asså!11!11!!1!

(Detta inlägg bara riktat till dom som stör sig på dessa videor etc, bara min uppfattning.)

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordarosten:

Tönta er inte, bara kul att dom kör videos på "mobila" grejer och annat. Och vad är skillnaden på denna och en vanlig dator? (förutom pek-skärmen) Den har en GPU modell mindre, RAM modell mindre, moderkort modell mindre osv osv osv. Jo klart det ska va fokuserande på mjukvara och hårvara till datorer men att göra video till ett ram minne är ju meningslöst, samma med HDD, SSD, GPU etc. Då är det bättre med en vanligt artikel med ett gäng bilder. Och det är ju i storsätt bara artiklar inom "dator världen" som skriv på swec så varför gnälla på en en sån här video? Suck.

Men fine, vill ni kolla på en video om ett ram minne så börjar spamma ner redaktionen med mail. Så att dom håller i ett kretskort med svarta plattor på, det är ju så porr och glo på det asså!11!11!!1!

(Detta inlägg bara riktat till dom som stör sig på dessa videor etc, bara min uppfattning.)

Va snackar du om ?

Permalänk
Medlem

Jag tycker någon kan offra sig och köpa den, byta ut minnen, klocka CPU och köra någon linux på't!

Permalänk
Medlem

Ni kan ju testa den här när ni ändå håller på!
Det är klart storskillnad på Paddytek och Viewsonic. typ loggan på baksidan.
Viewsonic ViewPad 10
http://www.viewsoniceurope.com/uk/assets/070/19613.pdf

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Skrivet av gameresource:

Ni kan ju testa den här när ni ändå håller på!
Det är klart storskillnad på Paddytek och Viewsonic. typ loggan på baksidan.
Viewsonic ViewPad 10
http://www.viewsoniceurope.com/uk/assets/070/19613.pdf

vad är det för batteritid på den då?

Permalänk
Medlem

Tycker inte att denna Paddy platta känns prisvärd.

En annan mer intressant platta (iallfall som jag ser det) är Archos 101. Den är på 10.1 tum och har en prislapp på lite drygt 3 papp.
Vore mycket intressant med ett test av denna och speciellt hur den står sig mot Ipaden.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Är det verkligen rimligt att nämna windows 7 som en nackdel? Problemet är väl snarare att prestandan i plattan är lite får dålig. Jag för min del väntar på att det skall komma en surfplatta med windows som funkar bra. Android eller ios duger inte. Isf kan jag lika gärna använda min telefon. Drömmen är en platta som klarar win7 och sedan att det skulle finnas ett mjukvaruskal till för lättare hantering med touch.

EDIT: Detta test stämmer väldigt dåligt med SweC´s på vissa punkter. Till exempel att skärmen har en väldigt bra betraktningsvinkel. Förviss i Paddyteks forum men efter att ha läst texten så låter det inte som någon "intern testare".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne980:

Är det verkligen rimligt att nämna windows 7 som en nackdel? Problemet är väl snarare att prestandan i plattan är lite får dålig. Jag för min del väntar på att det skall komma en surfplatta med windows som funkar bra. Android eller ios duger inte. Isf kan jag lika gärna använda min telefon. Drömmen är en platta som klarar win7 och sedan att det skulle finnas ett mjukvaruskal till för lättare hantering med touch.

Precis min tanke och åsikt också. Att vara låst till något begränsande system som tex i Apples Ipad är en av de största anledningarna till att jag gärna vill hitta något annat.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att Windows 7 en stora fördel. Att kunna köra alla mina program (de som inte kräver värsting hårdvara) på en tablet! Det finns helt klart fler "apps" till Windows än vad det finns till iOS och Android tillsammans!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chigurh:

Det finns helt klart fler "apps" till Windows än vad det finns till iOS X och Android tillsammans!

iOS X? Vafasen är det? Och nej det finns det inte. Dessutom varför bry sig om kvantitet när kvalitén är så dålig?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

iOS X? Vafasen är det? Och nej det finns det inte. Dessutom varför bry sig om kvantitet när kvalitén är så dålig?

Det är inte kvantiteten i sig utan att man saknar vissa typer av program. För min del är det online poker. Hade det funkat på ipag hade jag haft den i dag.

Permalänk
Skrivet av Wishie:

Trist att det är Windows 7 på den, men det borde väl gå finfint att köra in Chrome OS på den?

Testade OS är android, meegoo samt Windows men det borde inte vara några problem att köra in valfritt OS som stöder touch och hårdvaran. Bara boota från en USB sticka.

Skrivet av Leqher:

intressant produkt synd att det verkar vara strul hit och dit

De strul som många pratar om är ofta relaterat till mjukvaran, finns en bra manual samt en utförlig FAQ på paddytek.se där man hittar lösningar på de flesta problem som man kanske stöter på.

Skrivet av JohnLoco:

Jag tycker någon kan offra sig och köpa den, byta ut minnen, klocka CPU och köra någon linux på't!

Enheten levereras med 1gb minne som standard men vid beställning kan detta utökas till 2gb.

------
PADDYTEK har inte för avsikt att konkurrera med IPAD. Vi erbjuder ett alternativ för de som vill utnyttja ett brett användningsområde. Prislappen beror på Windows men vi ligger ändå lågt i pris jämfört med kommande tablets.

Vi inför 2GB ram som standard på kommande leveranser även Android kommer finnas som ett alternativ till Windows. Vi väntar på den kommande Android versionen som förväntas lanseras efter nyår.

Paddy-T v.2 kommer med en hel del nyheter som kommer presenteras när vi närmar oss lanseringen.

Notera även:
Det står även att installationen av Skype tog 45 minuter vilket är helt absurt! Vårt servicecenter har testat att installera Skype på fem maskiner och där tog det ca: 1-2 minuter att installera Skype. Vi har även installerat tyngre program utan några som helst problem.

EDIT
Vi försöker även få kontakt med Sweclockers för att utvärdera vad den dåliga installationen kan bero på. Vi kan heller inte utesluta hårdvarufel på SSD disken innan vi testat den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

iOS X? Vafasen är det? Och nej det finns det inte. Dessutom varför bry sig om kvantitet när kvalitén är så dålig?

Whops, ursäkta blandade ihop Mac OS X och iOS.
När jag skrev "apps" menade jag alla Windows program (vilket jag borde ha skrivit). Har iOS och Android fler apps/program än alla windows progam som har skapats och släppts? Bara för att vara extra tydlig så menar jag Windows program som Utorrent, Firefox, Messenger, VLC och inte Apps till Windows Phone 7. För att jag antar att det är desktop Windows 7 som körs på den här tableten?

Du har helt rätt om att det är kvalité som gäller men skulle majoriteten av Windows program vara dåliga?

Personligen tycker jag att mina Windows progam har mycket kvalité. Och ja det finns alternativ till de "mobila" operativsystemen (ios, android) men de är oftast "förenklade" genom att de tar bort många funktioner, tycker i all fall jag. Att kunna köra de program jag är van vid på en tablet tycker jag verkar sjukt nice!

Permalänk
Relik 📜

Uppdatering: Efter diskussion med Paddytek och total återställning av enheten installerades Skype utan problem på endast någon minut. Vidare tester med diverse verktyg har ringat in problemen med SSD-lagringen lite tydligare. Enheten presterar dåligt vid slumpmässiga skrivningar på 4 kB samt 512 kB (runt 1 MB/s i båda fallen), något som påverkar prestandan negativt med flera samtidiga aktiviteter. SweClockers står därför fast vid att flashlagringens prestanda är bitvis riktigt dålig, även om den inte är fullt så katastrofal som de ursprungliga testerna visade.

Övriga delar av testet påverkas inte. Ovanstående text är även tillagd i recensionen samt i beskrivningen till Youtube-klippet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chigurh:

Du har helt rätt om att det är kvalité som gäller men skulle majoriteten av Windows program vara dåliga?

Personligen tycker jag att mina Windows progam har mycket kvalité. Och ja det finns alternativ till de "mobila" operativsystemen (ios, android) men de är oftast "förenklade" genom att de tar bort många funktioner, tycker i all fall jag. Att kunna köra de program jag är van vid på en tablet tycker jag verkar sjukt nice!

Nej det finns många bra program till Windows, så även Windows i sig men det finns en hel uppsjö av helt värdelösa program, skalar man bort alla skitprogram som inte har något värde överhuvudtaget så blir inte dendär iOS + Android = färre program än Windows tillsammans så jättevärdig att använda som en fördel för Windows sidan, antalet bra program går nog jämt ut på alla plattformar fast med fördelen till Windows att det är riktiga desktopprogram, fast å andra sidan, då behöver man en tablet med helt andra hårdvaruspeccar än motsvarande Android och iOS enhet.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Va snackar du om ?

Kolla i kommentarerna på t.ex win phone 7 så är det folk som gnäller på att swec gjorde en video om telefonen. Dom vill bara ha om datorer etc, nu var det bara en som skrev det är men jag ville bara uttrycka mig lite, lolz.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD