Permalänk
Medlem

Kommer Usb3 bli något?

jag undrar lite vad ni tror om att usb3 kommer bli något?
Intel kommer med deras light peak som ska ha helt överlägsna hastigheter jämfört med usb3.
Känns som det inte är någon idé att satsa på usb3?
Och kommer Light Peak Finnas på moderkort med amd processorer?

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfskillen:

jag undrar lite vad ni tror om att usb3 kommer bli något?
Intel kommer med deras light peak som ska ha helt överlägsna hastigheter jämfört med usb3.
Känns som det inte är någon idé att satsa på usb3?
Och kommer Light Peak Finnas på moderkort med amd processorer?

USB3 tror jag kommer klara sig bra då det finns på nästan alla nya moderkort.

Dock så tverkar jag på att light peek kommer finns på AMD riggar, men om det inte kommer finnas kommer USB3 att klara sig ännu bättre, för du vill inte stänga ute en del av marknaden.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

USB3 tror jag kommer klara sig bra då det finns på nästan alla nya moderkort.

Dock så tverkar jag på att light peek kommer finns på AMD riggar, men om det inte kommer finnas kommer USB3 att klara sig ännu bättre, för du vill inte stänga ute en del av marknaden.

Men inte väldigt mycket usb3 prylar?
SÅ du menar att om inte light peek kommer till amd riggar så kommer light peek dö ut?
Eller så väljer alla intel.
Troligare att light peek kommer till båda amd och intel?

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

USB3 tror jag kommer klara sig bra då det finns på nästan alla nya moderkort.

Dock så tverkar jag på att light peek kommer finns på AMD riggar, men om det inte kommer finnas kommer USB3 att klara sig ännu bättre, för du vill inte stänga ute en del av marknaden.

Det beror på, i början så kommer det nog inte finnas. Men med tanke på att intel redan åkt fast några gånger i konkurrens-domstolen så är jag väldigt säker på att dom kommer bli tvungna att släppa lignt peek om det blir stort...

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Hedersmedlem

Intel kommer med inbyggt stöd så småningom, de vågar inte annat

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Som det sägs, så kommer nog Light peek leva vidar, om AMD får det till sina riggar, vilket de verkar få.

Dock vem som vinner mellan USB3 och lightpeek är svårt. (Har dem samma kontakt eller olika?) För har de samma blir det intressant, har de olika vinner nog USB3

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Som det sägs, så kommer nog Light peek leva vidar, om AMD får det till sina riggar, vilket de verkar få.

Dock vem som vinner mellan USB3 och lightpeek är svårt. (Har dem samma kontakt eller olika?) För har de samma blir det intressant, har de olika vinner nog USB3

Ser ut som usb kontakten http://www.pcper.com/images/news/lightpeak-3.JPG

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfskillen:

Hmm, ja då blir det intressant

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Skrivet av nfskillen:

jag undrar lite vad ni tror om att usb3 kommer bli något?

Jag tror det bara är en fluga, precis som internet, som Ines Uusman sa

/Fredrik

Permalänk
Medlem

Beror på vilken som får stor spridning först, och ja det kommer komma light peak till AMD och andra tillverkare, intel har ju flera dotterbolag och självklart vill de att deras lösning skall få spridning så de kan få intäkter på chipset och royalties. Om de inte släpper light peak till alla tillverkare så kommer USB3 ta över och därmed har de "förlorat" flera miljoner i forskning

Permalänk
Medlem

"t's hard to imagine the USB port going anywhere. We bitch and moan when notebooks ship with too few of them, and we've come to rely on the USB spec to connect our digital cameras, smartphones, portable flash drives, input devices, and just about every other gadget that interacts with a PC. So what could possibly replace this ubiquitous standard?

The answer is Intel's Light Peak technology. As Intel describes it, Light Peak is the code name for a high-speed optical interconnect designed to facilitate much faster data transfers than what's available today. That includes USB 3.0, otherwise known as SuperSpeed USB, which tops out at a theoretically maximum throughput of 4.8Gbps. In the real world, the actual performance will be somewhat lower because of overhead, but even at full bore, Intel's Light Speed technology will feature a 10Gbps pipe right out of the gates, more than twice as much as USB 3.0.

Intel points out that you could transfer a full-length Blu-ray flick in under 30 seconds using a first-gen Light Peak cable, but it gets even better. By the end of the decade, Light Peak could potentially scale all the way to 100Gbps, enough to ensure that the bottleneck stays on the hardware and not the cables connecting them.

What does this extra bandwidth mean for USB 3.0?

During the Intel Developer Forum (IDF) in Beijin, Kevin Kahn, an Intel senior fellow, said Intel's goal is to "build the last cable you'll ever need." That comes off as a curious statement when you consider that Light Speed would add yet another cable to an already cluttered fray, but Light Peak is being designed run multiple protocols simultaneously. The philosophy here is one cable to rule them all, though Intel insists they're not trying to kill off USB 3.0. Instead, Intel expects "both to exist together in the market and perhaps on the same platform." For those of you still worried about a format war where consumers ultimately pay the price, Intel was showing off a Light Peak cable at IDF that connected to a laptop's USB 3.0 port. It remains unclear if this would be the standard port for Light Speed, but Kahn did say it would be a good starting point. "

- Intel's Light Peak Technology vs USB 3.0 - Tested

/thread

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem

Intressant.
Tiden får säga om det blir något eller inte?
Kanske inte värt att satsa på usb3 saker ännu?

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

USB3 blir nog inte lika stort som USB2, LP kommer nog att ta över i framtiden då man kan använda det till allt möjligt som externa hårddiskar, monitorer osv. Det kommer inte behövas lika många olika kontakter helt enkelt. Jag håller tummarna för LP!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

LP har jag inte hört om förut. Verkar vara riktigt fint iallafall. Har funderat länge på varför ingen fixar en kontakt som kan användas till all utrustning. Är ju egentligen inga problem i teorin.
Blir det 1 eller 2 par koppar?
Vore ju väldigt trevligt med både 5 och 12V. (Krävs ju iof bara 3 ledare).

Permalänk
Medlem

Angående LP på AMD riggar så lär det licensieras ut. Crossfire finns ju på Intel-bord
Sen har väll redan Intel o AMD massa licenser imellan, om jag inte minns fel så tillverkar Intel x64 processorer på licens från AMD och AMD tillverkar x86 processorer på licens från Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infinity_90:

Angående LP på AMD riggar så lär det licensieras ut. Crossfire finns ju på Intel-bord
Sen har väll redan Intel o AMD massa licenser imellan, om jag inte minns fel så tillverkar Intel x64 processorer på licens från AMD och AMD tillverkar x86 processorer på licens från Intel.

Det stämmer.