Permalänk
Medlem

Onboard-ljudkort hittas inte

hej hej
Har ett H33N-USB3 som är sprillans nytt (på det lite RAM och en i3a). Installerade Debian på det och sen alsa. Skulle sen konfigurera alsa, men alsa hittar inget ljudkort. Det ska finnas ett ALC892 på det och det har 6 analoga ljudutgångar och S/PDIF ut. Alsa hittar chippet utan problem hos andra personer med andra moderkort.

Pillade en del med det och googlade en massa. De flesta problem med alsa+ALC892 verkar handla om att folk inte får ljud, men alsa hittar ljudchippet.

Började misstänka att Debian kanske var problemet så jag drog in Windows 7. Det står "Windows 7 compatible" överallt på lådan så det borde ju inte vara ngra problem. Installerade ljuddrivrutinerna från Gigabytes hemsida och startade om. "Ljud" under Kontrollpanelen säger dock att inga ljudenheter är installerade. Enhetshanteraren har inte heller ngn rubrik med "Sound, video and game controllers". Det finns dessutom inga "Okända enheter" med sådana där gula frågetecken.

Vad kan man dra för slutsats av det här? Kan ljudchippet vara ur funktion fastän resten av moderkortet fungerar bra? Vad kan jjag fortsätta felsökningen med?

EDIT: lspci listar inget om audio eller sound heller

Permalänk
Medlem

Om det står något om "Azalia Codec" i BIOS ska det vara påslaget.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Låter som att ljudchippet antingen är trasigt eller att någon lödning släppt. Eftersom det är nytt så är det antagligen enklast att ta kontakt med butiken där du köpte det och fråga hur du ska göra för att få det utbytt. Alternativt kan du ju fråga tillverkaren om de vet någonting(kanske är inaktiverat någon anledning).

Du kan också testa att uppdatera BIOS.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Det där låter ju mer som att ljudkortet är paj. Funkar det inte i Windows så är det nog rökt, brukar väl inte vara några större problem att hitta.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Azalia Codec är satt till Auto (fanns bara det och Disabled). Annars är BIOS tomt på ljudrelaterade saker.

Låter som om jag ska ta kontakt med Inet alltså.