Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Smarstorp
Registrerad
Nov 2010

Gratis antivirus

Precis formaterat datorn efter ett win32:sality virus, och känner att AVG free inte funkar tillräckligt. Förslag på gratis virusprogram?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Dec 2004

Jag kör Microsoft Security Essentials, fungerar bra tycker jag.
Gratisversionen av Avast är också bra men tar mer prestanda och jag har haft problem med att det blir problem varje gång jag öppnar en mapp med många stora filer.

I am Thon, eat my spread!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Maj 2006

vill du ha ett paket med bra brandvägg & antivirus (ja väldigt bra brandvägg) är det comodo internet security premium du letar efter. är det bara ett antivirus så är avira att rekommendera.

corsair 600t - corsair 850ax - corsair force 120 - asus rampage 3 extreme - intel i7 950 - corsair xms ddr3 1600mhz 12gb - evga 660 SC - corsair h70/2x akasa viper - samsung p227 - plextor px-l890sa - asus xonar ds - nad d3020 - canton gle 420 - xtz 99 w8 - shure srh440 - sennheiser momentum - dali evidence 470 - rotel 990 -rotel rc06 - arcam alpha 7se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2010

Avira, MSE och avast, samt comodo är bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2008

Avast räcker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
vilhelmina
Registrerad
Sep 2002

Avast - Rekommenders

"Nemas saltas sobrius"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2009

Jag kör enbart & rekommenderar enbart Microsoft Security Essentials. Brandvägg använder jag inte då routern har basic och tycker det är mer besvär än nytta att ha en dedicerad firewall.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sajber-jymden
Registrerad
Dec 2004

Microsoft Security Essentials.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Mar 2008

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | 5870 PCS+ @ 900/1300 CrossFire | Obsidian 800D | Corsair AX850

Pris/Prestanda-fanboy

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2005

Jag kör AVG och det fungerar toppen. Aldrig fått något virus som förstört för mig under de 2-3 år jag använt det.

Dator: Intel i7 3770K @ 4,4 GHz | Asus P8Z77-V Deluxe | Corsair H80i | Nvidia GTX 690 4GB (+125/500 MHz, PL 135%) | Corsair Vengeance 32GB 1600 MHz RAM | Corsair AX750 | Corsair Neutron 240GB SSD + XTB lagring | Xonar Essence STX | Skärm: Dell 27" U2711 2560x1440
Foto: Canon EOS 60D, Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM, Canon EF 70-200/2,8L IS II USM, Canon EF 100/2,8L IS USM Macro, Canon SpeedLite 430EX II

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2010

Kan också rekommendera MSE, kommer uppdateringar en gång om dagen också via Windows Update...

Stationär: Chassi: Fractal Design R4 White PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: Asus P8Z77 Deluxe CPU: Ivy Bridge 3570K @ 4.2ghz GPU: 2x Asus GTX 780 Direct CUII SLI SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: LG 34UM95 21:9
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Oneplus One 64gb Tablet: Asus Transformer Book T100

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Påarp
Registrerad
Dec 2004

själv kör jag oftast clamwin, mycket mer basic.

den skannar när du säger till den, inget annat. mycket fin liten sak.

Core i5 650@3.8ghz passivt kyld
XFX Radeon HD 6870@stock

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2002
Skrivet av Schmukko:

Precis formaterat datorn efter ett win32:sality virus, och känner att AVG free inte funkar tillräckligt. Förslag på gratis virusprogram?

Avira, klart bästa tycker jag
Avira AntiVir Personal - Free Antivirus

Hubbe

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2010

Visst är AVG free inte ultimat, jag har också fått lite virus och trojaner tidigare då jag använt det.
Prova Kaspersky om du inte litar på AVG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mora
Registrerad
Okt 2009

AVG ska det vara.

Kört med det i 3 år nu, Aldrig något problem

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Är Kaspersky gratis?

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Feb 2007

comodo fungerar över förväntan, komplett säkerhetspaket...

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halland
Registrerad
Mar 2008

Comodo har fått bra kritik den senaste tiden, själv är jag nöjd med AVG.

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skoghall
Registrerad
Jan 2004

Alltså... Det finns miljontals andra trådar som har EXAKT samma ämne och alla inlägg i de trådarna har exakt samma svar. Lär dig söka nästa gång, trådskapare.

Skrivet av Jalle64:

Är Kaspersky gratis?

Tyvärr, men nej :/ Önskar faktiskt att de gjorde en säkerhets-lösning gratis, för jäklar sikka bra säkerhets-lösningar de gör alltså. Hoho! Länkar samtidigt till deras produkts-avdelning för privatpersoner för att bevisa att de inte ger ut gratisprogram *klick*

Det finns dock en prov-version för alla deras program *klick*

~ Jag har Aspergers syndrom ~
Nytt nätverk av webbsidor är under uppbyggnad. Vädret just nu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2005

Även jag tycker att Microsoft Security Essentials är bra, med tanke på att Microsoft kanske inte är världsklass när det gäller säkerhet annars. AVG vet jag inte mycket om, men det verkar vara väldigt tungdrivet. Comodos antivirusprogram vet jag inte om man kan lita på ännu, men det var väl inte så gammalt heller. Däremot kan man ju köra deras brandvägg, då den är väldigt flexibel och avancerad.

Microsoft Security Essentials + Comodo Firewall är ett exempel på en kombination man kan köra.

Asus P8Z77-V Pro | Intel Core i7 2600K | Noctua NH-D14 | Asus GeForce GTX 770 | 16 GiB Corsair XMS3 1600 MHz | Creative X-Fi XtremeMusic | Samsung SSD 830 128 GB + 2 TB HDD | BenQ XL2411Z monitor | Fractal Design Define R4 (Titanium) | Corsair AX 850W | Func KB-460 (Cherry MX Blue) | Logitech G400S | Steinberg UR22 | Shure SM58 | AKG K240 Studio | Windows 7 Professional (64-bit)

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Luleå
Registrerad
Jun 2010

Antivirus

Jag tycker Microsoft Security Essentials funkar bra.
Sen har ju Vista och Windows 7 redan en inbyggd brandvägg som går att aktivera:
Windows-brandväggen - Funktioner i Windows 7 ? Microsoft Windows

Har man en äldre XP dator kan man komplettera med Windows defender, den ingår dock redan i Vista och Windows 7:
http://www.microsoft.com/windows/products/winfamily/defender/...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av johnh3:

Jag tycker Microsoft Security Essentials funkar bra.
Sen har ju Vista och Windows 7 redan en inbyggd brandvägg som går att aktivera:
Windows-brandväggen - Funktioner i Windows 7 ? Microsoft Windows

Har man en äldre XP dator kan man komplettera med Windows defender, den ingår dock redan i Vista och Windows 7:
Windows Defender: Home Page

Brandväggen är väl alltid aktiverad som standard? Så man behöver ju inte aktivera den, menar jag.

Windows Defender är lite sisådär som antispionprogram dock, skulle hellre föreslå SuperAntiSpyware eller Malwarebytes Anti-malware.

Asus P8Z77-V Pro | Intel Core i7 2600K | Noctua NH-D14 | Asus GeForce GTX 770 | 16 GiB Corsair XMS3 1600 MHz | Creative X-Fi XtremeMusic | Samsung SSD 830 128 GB + 2 TB HDD | BenQ XL2411Z monitor | Fractal Design Define R4 (Titanium) | Corsair AX 850W | Func KB-460 (Cherry MX Blue) | Logitech G400S | Steinberg UR22 | Shure SM58 | AKG K240 Studio | Windows 7 Professional (64-bit)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sajber-jymden
Registrerad
Dec 2004

Skall inte Windows Defender avaktiveras när man använder MSE?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av Jalle64:

Är Kaspersky gratis?

Jag vet inte riktigt men det finns i alla fall gratis trials. Nu kanske du inte vill byta virusskydd varje månad
Äsch ge AVG en ny chans och titta efter uppdateringar varje dag så är risken för virus inte så stor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vårgårda
Registrerad
Mar 2003

Kan rekomendera Avast som gratis virusskydd annars är det Nod32 som gäller.

Intel Core i5 3570k Ivy Bridge [4.2GHz] | 16GB Corsair VENGEANCE DDR3 [1600MHz] | Gigabyte G1 Sniper M3 | Corsair HX620 | Corsair Cooling Hydro H80 | Gigabyte HD Radeon 7950 | BitFenix Ghost |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Jalle64:

Är Kaspersky gratis?

Nej men det är väldigt bra. Jag har i alla år bakåt i tiden kör Norton antivirus men har sedan ett par år bytt till Kapersky och gillar det mer. Det har även mycket bra sökning för att hitta kända exploit, buggiga versioner av kända program set som kan uttnyttjas.

Ni som vill komma undan lite billigare men ändå ha det bästa så

1. Köp inte i butik utan beställ licensen på nätet = billigare, köpa fysiska CD skivor känns väldigt ute nuförtiden. Alla mina senaste programvaror har jag köpt elektroniskt med bara nedladdning.
2. Jag har ofta beställt från amerikanska websiten = ännu billigare, speciellt nu när dollarn varit låg.
3. Kapersky säljer även 3-års licenser samt multi-installationslicense, etc som gör det ännu billigare om man har mer en än dator hemma.

Jag tycker Kapersky är värd varenda krona och en av de bästa.

/Fredrik

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Luleå
Registrerad
Jun 2010

Det går ju läsa tester om vilket antivirus man vill ha:
Microsoft Security Essentials slår tunga aktörer på fingrarna i AV-test | Teknikbrunnen.se

Sen får man själv fundera på vilket behov man har.

Sen ska man ju även uppdatera operativsystemet i övrigt. Många glömmer ju att exempelvis Adobe Reader är en risk:
"Adobe Reader är en oerhörd risk" - IDG.se

Ett sätt är att byta ut den mot exempelvis Foxit Reader som är mindre utsatt:
Foxit Reader säkras mot pdf-attacker - IDG.se

Kan tas hem här:
Foxit Reader 4.1.1 - pdf-läsare - PC för Alla

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skoghall
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av Aristotele:

Nej men det är väldigt bra. Jag har i alla år bakåt i tiden kör Norton antivirus men har sedan ett par år bytt till Kapersky och gillar det mer. Det har även mycket bra sökning för att hitta kända exploit, buggiga versioner av kända program set som kan uttnyttjas.

Ni som vill komma undan lite billigare men ändå ha det bästa så

1. Köp inte i butik utan beställ licensen på nätet = billigare, köpa fysiska CD skivor känns väldigt ute nuförtiden. Alla mina senaste programvaror har jag köpt elektroniskt med bara nedladdning.
2. Jag har ofta beställt från amerikanska websiten = ännu billigare, speciellt nu när dollarn varit låg.
3. Kapersky säljer även 3-års licenser samt multi-installationslicense, etc som gör det ännu billigare om man har mer en än dator hemma.

Jag tycker Kapersky är värd varenda krona och en av de bästa.

/Fredrik

Kaspersky

~ Jag har Aspergers syndrom ~
Nytt nätverk av webbsidor är under uppbyggnad. Vädret just nu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Nov 2010

En till röst för Comodo Internet Security. Enligt alla privata tester jag sett (mest på Youtube) så klår det i princip alla andra aktörer, även Kaspersky och Norton. Det tar inte mycket kräm av datorn heller. Däremot kan det vara lite knepigt att pyssla med i och med att det finns en hel del inställningar. Alternativt är MSE helt okej. Det ger inte överdrivet bra skydd, men det är enkelt och tar inte speciellt mycket kräm det heller.

Vilket antivirus man än väljer så är det (enligt mig) mer eller mindre tvunget att komplettera med Malwarebytes' Anti-Malware och scanna någon gång omsänder.

Datorer: Vattenkyld Shinobi XL | Passiv HTPC med aktiv kylning
Dysphorian Breed (musikprojekt): http://dysphorian.com/
Raspberry PI webbserver/blogg: http://hraffe.se/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av edgren:

Kaspersky

Korrigering accepterad