Customer Testimonials - fyller de någon funktion?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm såklart!:)
Registrerad
Maj 2009

Customer Testimonials - fyller de någon funktion?

Hej!

Ni kanske har stött på s.k. "Customer Testimonials" när ni har surfat på utländska sidor. Vad anser ni om detta? Är det "Het eller Get?"-faktor över dessa "vittnesmål". Det låter ju onekligen högtidligt pampigt.:)

Det jag undrar över är om:

a) dessa fyller någon praktisk reell funktion? Jag menar så gott som alla bolag verkar ha detta nu för tiden
b) är dessa - utifrån vad ni tror - ärliga "Testimonials" eller kan det vara så att det bara är något som någon har "gått med på" för att denne fick rabatt av företaget
c) eller kan det vara så att det bara är en samarbetspartner som i princip skulle kunna vara ett dotterbolag (eller ha nära anknytning till det bolag som känner sig vara i behov av lite "vittnesmål"? Jmf. bolag som startar egen inkassofirma på ett skumt där det ser ut och vara en fristående inkassofirma fast det är samma bolag bara för de ska kunna tjäna lite mer pengar. Eller oseriösa bygherrar. Jag tänker på Älvsbyhus som erbjöd "oberoende" besiktningsmän som skulle besiktiga huset: det visade sig att dessa herrar jobbade i samma lokaler som Älvsbyhus och t.o.m. dök upp i Älvsbyhus egna bilar när de skulle besiktiga)
d) viktigast av allt: litar ni själva på "Customer Testimonials" är det ett skäl som kan få er att köpa/avstå att köpa från firman beroende på om "Customer Testimonials" finns eller inte?

Jag tänker i första hand inte på kundomdömen liknande de man ser på pricerunner.se och liknande där man lämnar omdömen då dessa "vittnesmål" mer - i mina ögon - verkar vara mer en referens än ett omdöme.

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!