Nvidias grafikkort populärast i oktober

Permalänk
Melding Plague

Nvidias grafikkort populärast i oktober

Trots en slutspurt med Radeon HD 6800-serien var det Geforce Fermi som gick bäst i oktober. SweClockers har kommit över färska siffror från en av Sveriges största distributörer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför köper alla Fermi? Varma och otroligt dyra, det är ju inte precis så att Radeons 5000 serie inte skulle räcka till eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cAWPer:

Varför köper alla Fermi? Varma och otroligt dyra, det är ju inte precis så att Radeons 5000 serie inte skulle räcka till eller?

GTX 460 har varit storsäljaren. Den blir ju inte direkt varm? Och inte så dyr iheller.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cAWPer:

Varför köper alla Fermi? Varma och otroligt dyra, det är ju inte precis så att Radeons 5000 serie inte skulle räcka till eller?

Det känns nog ganska omotiverat att köpa ett 5870/5850 när GTX 470 ligger så pass lågt i pris.. Det lär bli lite ändring med 6870 med i statistiken för nästa månad (nov) kan jag tänka mig.

Permalänk
Medlem

Grattis Nvidia

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk
Inaktiv

Fermi! som en brödrost ju!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cAWPer:

Varför köper alla Fermi? Varma och otroligt dyra, det är ju inte precis så att Radeons 5000 serie inte skulle räcka till eller?

Varma - ja. Dyra - de var, men inte längre. I Sweclockers undersökning om fps/krona vann GTX 470 t.ex.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se November månads resultat. December också ju för sig, se vilket grafikkort som sålt bäst i julhandeln.

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1mike20:

Ska bli spännande att se November månads resultat. December också ju för sig, se vilket grafikkort som sålt bäst i julhandeln.

Jo, jag tror att GTX 460 kommer fortsätta sälja bra under julhandeln. Den ligger i bra prisklass för föräldrar som vill uppgradera sin sons dator.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av cAWPer:

Varför köper alla Fermi? Varma och otroligt dyra, det är ju inte precis så att Radeons 5000 serie inte skulle räcka till eller?

Yeah right Du menar att jag borde köpt ett 5870 istället för två 460's i somras? Kan knappast kalla mina 460 för varma - eller dyra. 5800 serien var ändå gammal då och jag hade på känn att 6800 serien knappast skulle bli någon revolution, vilket de inte var heller.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk

Kul för nvidia! Bra att dom byter kung på tronen "hela tiden"

Visa signatur

Alienware Aurora ALX: Core i7 960 , 12 GB DDR3 2, ATI 5870 CF , 2 TB Raid 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Jo, jag tror att GTX 460 kommer fortsätta sälja bra under julhandeln. Den ligger i bra prisklass för föräldrar som vill uppgradera sin sons dator.

Det finns ingen förälder som vill uppgradera ett grafikkort på sin sons dator

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

För att alla folk som inte är insatta köper Nvidia eftersom det är märket dom känner till. Vi nördar köper förhoppningsvis efter mest det som ger mest bang/buck.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

För att alla folk som inte är insatta köper Nvidia eftersom det är märket dom känner till. Vi nördar köper förhoppningsvis efter mest det som ger mest bang/buck.

I sådana fall köper nördar ett gtx 470 eftersom den ger mest "bang/buck" enligt swecs egna tester medan fanboys köper ett ati kort.

Man köper ett kort baserat på vad man behöver. Ibland är det inte prestanda man eftersträvar.

Permalänk
Medlem

Att ATI fanboys jämt ska komma o gråta för att Nvidia säljer bättre. Köper er en miljöbil när ni ändå håller på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Att ATI fanboys jämt ska komma o gråta för att Nvidia säljer bättre. Köper er en miljöbil när ni ändå håller på.

eller cykla! ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

För att alla folk som inte är insatta köper Nvidia eftersom det är märket dom känner till. Vi nördar köper förhoppningsvis efter mest det som ger mest bang/buck.

Eller... vissa köper nVidia för att man behöver CUDA vilket ATI inte har, då blir ju valet inte så svårt.

Permalänk

Jag tycker att det är bra att det är så pass jämnt som det är i slaget om "tronen".
Det gynnar ju oss konsumenter bäst då det blir lite av ett priskrig.
Sen att jag personligen gillar Nvidia bättre än ATI gör inte mig till en fanboy.
Jag sitter för nuvarande på ett HD5850 just för att det var mest bang/buck då. (1337 -week erbjudande på komplett) Kortet e jag förövrigt inte nöjd med. AMD drivers som kraschar lite som de vill å en undermålig kylare.

Det ska som sagt bli kul å se vad november visar, vilket slags intryck 68xx gjorde på statistiken.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

Håller på NVIDIA då jag tycker dem är bättre
Fast jag har ett ATI kort

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Inaktiv

Har ett 5870 som jag verkligen ångrar.
I fortsättningen blir det Nvidia för hela slanten tack vare CUDA, PhysX och att de är överläget bäst på tesselering.
Ett GTX470 ligger på 2200 kronor, sjukt prisvärt men jag tänker vänta tills GTX580 sjunker i pris.

Permalänk

Ska jag vara ärlig förstår jag inte varför GTX460 fortfarande är så populär? visst, innan 6850 kom så var det ju det självklara valet, men nu ligger 6850 på samma pris och presterar en hel del bättre. Är PhysX verkligen så lockande?

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

För att alla folk som inte är insatta köper Nvidia eftersom det är märket dom känner till. Vi nördar köper förhoppningsvis efter mest det som ger mest bang/buck.

Och då borde ju alla nördar veta de att det är GTX470 som ger mest "bang for the buck" just nu. Kan ju vara därför Nvidia säljer bäst också...

När det gäller okunniga så tror jag faktiskt att det är ömsesidigt. Vissa väljer Geforce, andra Radeon, många väljer inte alls utan får en integrerad Intel-krets och nöjer sig med de.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Kändes inte helt oväntat. Nvidia är kungen!
ATI har satsat på att få ner strömförbrukningen. Men vem bryr sig egentligen? Prestanda vs ström och jag tror prestandan vinner. Ström finns det gott om men prestandan kan många (typ alla?) uppleva det finns för lite av.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Inaktiv

Rickard: vissa vill ha PhysX, men spelar man moderna spel är tesselering ett måste och då är det Nvidia som gäller..
GTX460 finns i överklockade versioner som är väldigt prisvärda på 6800 och GTX470 tar ju ofta 5870 i moderna spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cAWPer:

Varför köper alla Fermi? Varma och otroligt dyra, det är ju inte precis så att Radeons 5000 serie inte skulle räcka till eller?

Otroligt dyra?
Man kan ju undra hur pass uppdaterade ni är där uppe i sundsvall. Allt sedan AMD släppte sin 6000-serie så har 460/470 från NVidia varit ett bättre pris/prestanda val.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Och då borde ju alla nördar veta de att det är GTX470 som ger mest "bang for the buck" just nu. Kan ju vara därför Nvidia säljer bäst också...

När det gäller okunniga så tror jag faktiskt att det är ömsesidigt. Vissa väljer Geforce, andra Radeon, många väljer inte alls utan får en integrerad Intel-krets och nöjer sig med de.

Fan va alla fatta mig fel. Jag har väll inte nämt 470? Men snackar vi i 460s pris klass så är det inte det bästa valet idag. Den generella massan menar jag Johan Svensson som köper sin dator på on off kommer välja Nvidia och intel för det är varumärken som är så pass starka.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Inaktiv

Att Nvidia skulle vara starkare än ATI var något nytt.
Och vad ger mer prestanda per krona än 460 då?
Istället för att sitta o påstå saker så kan du ju visa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rickard11:

Ska jag vara ärlig förstår jag inte varför GTX460 fortfarande är så populär? visst, innan 6850 kom så var det ju det självklara valet, men nu ligger 6850 på samma pris och presterar en hel del bättre. Är PhysX verkligen så lockande?

Anledningen att du inte förstår är för att du är ett fanboy med både CPU och GPU från AMD. Rapporten är för oktober, 6850 släpptes i slutet på oktober, you do the math...

Med ett liknande pris och en minimal prestandaskillnaden (2% overall om jag inte minns fel), men där de ena kortet har fler finesser samt överklockar bättre så den där overall siffran ändras, vilket kort låter mest lockande för den som är oberoende av märke?

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Ska jag vara ärlig förstår jag inte varför GTX460 fortfarande är så populär? visst, innan 6850 kom så var det ju det självklara valet, men nu ligger 6850 på samma pris och presterar en hel del bättre. Är PhysX verkligen så lockande?

Läs artikeln. 6800-serien hann inte vara ute många dagar i oktober så den märks inte i statistiken.
BTW, 6870 är ett mycket bra kort.

Permalänk
Medlem

Köper mig inte ett Nvidida kort igen om inte AMD går i kk.
hade så mkt problem med mitt gammla 8800gts G92.
Kortet vart överhettat, drivrutinerna kraschade hela tiden, fick blåskärm stup i kvarten, så till slut sa det kortet upp sig när man började spela så låste sig hela datorn. men till surfande dög de utmärkt.
Så ja köpte mig ett 5770 1Gb och de va de bästa ja nånsin köpt. blir aldrig varmt, inga krascher hittills.

Sen så köper Alla Nvidia då dom haft nästan total dominans på marknaden sen dom släppte sin 8000- serie då ATI floppade med sin 2000-serie och 3000- serie.
Men tror att AMD kommer att uvcekla sina kort mera och inom snar framtid inneha toppen på marknaden.

Visa signatur

[Dator]
Fractal Design R5 , Intel core i7 6700k, 16Gb DDR4, 500Gb Samsung SSD, GTX 1070