En fundering kring minneskort i USB modem - Anv. som USB minne ?

Permalänk
Medlem

En fundering kring minneskort i USB modem - Anv. som USB minne ?

Jag sitter med ett USB modem, Huawei E1550. Och kan läsa på baksidan utav kartongen ( hämtde ut modemet idag, Onsdag ) att man kan använda, eller att man kan lägga in ett minneskort, ett Micro SD upp till 8GB i själva modemet.

Det första som slår en, det är att man ska kunna andänva modemet som ett USB minne. Eller är jag helt ute och cyklar ? Det lär ju vara det som är själva funktionen bakom minneskortet i modemet. Eller är det någon annan som vet mer grundläggande orsaken till det hela ? Jag blev rätt så nyfiken.

Är det sen någon som har provat, testat att använda ( om det nu är så som jag tänker ) USB modmet som USB minne, hur det funkar i praktiken ? Eller man ska kanske använad modemet för just som modem, och ingenting annat ?

Har väl själv inte tänkt, om det nu är tanken bakom det hela, att använda mig utav modemet som något USB minne. Utan tänkt använda mig utav det som det USB modem som det är, och ingenting annat. Utan jag blev bara nyfiken kring det hela.

EDIT: Det grejade sig endå. Jag snackade med supporten på Telenor, och det ska visst gå hur bra som hellst att använda modemet som ett USB minne om man ville det. Så det var det jag ville veta.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Tanken är ju främst att drivrutinerna ska finnas där. Dels för att många datorer som har mest användning av ett mobil bredband (netbooks) inte har cdläsare och dels för att man inte har internetuppkoppling för att kunna ladda ned drivrutinerna innan man har installerat dem (lite moment 22 hade det blivit (ja man kan ju iofs ladda genom wlanet men...))

Och sedan har det väl blivit lite av en bonus, kostnaden att sätta in ett 2gb-minne istället för ett 64 mb-minne (för endast drivisarna) inte är så stor.

Jag är dock lite besviken på dig att du inte hade med en liten gullig bild i början av inlägget :<

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Tanken är ju främst att drivrutinerna ska finnas där. Dels för att många datorer som har mest användning av ett mobil bredband (netbooks) inte har cdläsare och dels för att man inte har internetuppkoppling för att kunna ladda ned drivrutinerna innan man har installerat dem (lite moment 22 hade det blivit (ja man kan ju iofs ladda genom wlanet men...))

Och sedan har det väl blivit lite av en bonus, kostnaden att sätta in ett 2gb-minne istället för ett 64 mb-minne (för endast drivisarna) inte är så stor.

Jag är dock lite besviken på dig att du inte hade med en liten gullig bild i början av inlägget :<

Men drivrutinerna finns ju redan på själva stickan. Bland installations programet som kör igång då man första gången pluggar in USB modemet i datorn. Själva minneskortet har ju ingenting med det att göra. Eller menar du att man ska lägga uppdeterade drivrutiner på själva minneskortet efter man har stoppat in det ?

Ledesen för om du blev besviken för att det inte fanns med någon matchande bild till tråden. Jag vet faktiskt inte varför det inte blev något den här gången. Brukar vilja ha med någon bild i mina trådar för att liva upp stämmningen lite bland inläggen. Men så ibland, som nu så blir det inte av helt enkelt.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Upsi. Skummläste på kvällskvisten och jag inser att jag inte riktigt besvarade din fråga.

Bra att du har fått ordning på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Upsi. Skummläste på kvällskvisten och jag inser att jag inte riktigt besvarade din fråga.

Bra att du har fått ordning på det

Ja, jag tog ett snack med supporten och fick rätsida på det hela. Skulle jag väl kanske ha gjort från början inan jag la upp frågan. Men men..lätt att vara efterklok.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10