The Elder Scrolls V: Skyrim

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Sen har väl alla bilder varit 1280x720, vi vet inte om det är från konsollversionen. Möjligt att PC-versionen har möjlighet till högre inställningar. DX11 med tessellering vore smutt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jorrvaskr
Registrerad
Mar 2002

Dom har ju redan sagt att konsol-versionerna troligtvis kommer få texturer med lägre upplösning och dylikt i omgivningen, precis som Oblivion och Fallout 3/NV. Så är det i nästan alla spel så det känns givet.
Tessellering kan man ju dock drömma om Då måste motorn vara byggd för det från grunden, om jag förstått det rätt. Så det vore lite sent påtänkt. Lite DX11 vore grymt och är väl inte helt omöjligt, och jag hoppas att man inte behöver fulhack för att kunna använda HDR och AA samtidigt för en gångs skull.

En annan grej jag hoppas på är att rustningar och kläder består av delar som i Oblivion snarare än hela dräkter som det blev i Fallout. Det är ju roligare att kunna mixa och ha olika enchants på olika delar.

Intel i7 3770k @4.5Ghz | Corsair H80i | Asus P8Z77-V Deluxe | 16GB Corsair Dominator 1600Mhz | 2x GTX Titan SLI | Intel 510 120GB SSD, Samsung EVO 840 250GB SSD & Seagate 7200rpm 4TB | Xonar Essence STX | Corsair HX 1050W | Fractal Design XL | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Windows 7 Ultimate 64-bit | Eizo 27" EV2736W
| -Swedish Army Mod- | -Swedish Strategic Group- | MinHembio Bygglogg |

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

Vet inte om det här varit uppe i tråden än.
http://blogg.aftonbladet.se/speltuben/2010/12/the-elder-scrol...

AMD FX-8350 | KINGSTON 32GB ECC arbetsminne | Asus Sabertooth 990FX R2 | Radeon R9 290 | Seagate 2TB 3,5 " SSHD | Cooler Master V700 | Noctua NH-U12P SE2 | Dell U2410 | Corsair 600T Graphite vit | Windows 10 64bit |
Ett standardknep om hårdvaran krånglar, är att gå in i BIOS och ladda defaultinställningarna, på så sätt konfigureras BIOS mot din hårdvara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Back in the box
Registrerad
Sep 2005
Skrivet av Mr. Bravo:

En annan grej jag hoppas på är att rustningar och kläder består av delar som i Oblivion snarare än hela dräkter som det blev i Fallout. Det är ju roligare att kunna mixa och ha olika enchants på olika delar.

Det var ännu bättre i Morrowind då man kunde ha kläder under/över rustningen och därmed få ännu mera plagg att förtrolla.

"Neeeein! Inte stjäla dyrbart krigsmaterial från Guderian." -Weeblie lever sig in i MaLos HOI3 spelande...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
G.Berg/Värmdö
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av SID 6.7:

Det var ännu bättre i Morrowind då man kunde ha kläder under/över rustningen och därmed få ännu mera plagg att förtrolla.

Håller med, sen att det ofta var left/right på allt och pauldron, cuirass, bracers/gloves etc var också nice. Att bara ha tre delar eller en del på en rustning tar bort tillfredsställelsen iaf för mig när man äntligen fixat hela rustningen, se bara vilket jäkla protjekt det var att fixa hela Deadric rustningen samt sköldar och de tre maskerna det var ett riktigt äventyr isig

Ångra inget, lär och lev istället

i7 860 + CNPS9900 MAX||GTX 580 CuII|| P55A-UD7 || Dominator GT DHX+ 4x2GB || F120 || AX750 || HAF X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligg: Rulla: Spela Död
Registrerad
Jan 2002
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2007

Hoppas de har lagt mer tid på att variera olika världar till utseende. För jag tyckte personligen att det blev astråkigt att besöka de världar bakom alla Oblivion Gates.
Då man följde main questet och man skulle skaffa förstärkning inför det stora slaget så försod man ju efter en kort stund att det innebar att bara gå och stänga gates och inget annat. Och då tänkte jag högt: Neeeejjjj, inte flera gates :).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av Asheileon:

Håller med, sen att det ofta var left/right på allt och pauldron, cuirass, bracers/gloves etc var också nice. Att bara ha tre delar eller en del på en rustning tar bort tillfredsställelsen iaf för mig när man äntligen fixat hela rustningen, se bara vilket jäkla protjekt det var att fixa hela Deadric rustningen samt sköldar och de tre maskerna det var ett riktigt äventyr isig

Jag minns att jag aldrig fick tag på en pauldron i Deadric... Osäker på om det var höger eller vänster dock. Glass och Ebony hade man ju däremot fulla set av.

Stationär datamaskin, bärbar datamaskin, förstärkare, cd-spelare, högtalare, flerkanalsförstärkare, högtalare (igen), hörlurar, förstärkare för hörlurar, stor tv-apparat, systemkamera, objektiv till systemkamera. Telefon med stor skärm. Plus annat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2001

"'Magnetism' is used to prevent friendly fire in combat, by slightly 'pulling' your attacks towards enemies" <--- Multiplayer äntligen?

Ubuntu 13.04 <3, Windows 7(för spel). Asrock Z68 Extreme3 Gen3// Intel 2500k @4400Mhz// MSI GTX 780 OC// G.Skill Ripjaws 8gb.
Mitt skrivbord Linux med stil :)(R.I.P gnome 2, saknar dig :(
Blu-ray i Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2006
Skrivet av Scirocco:

"'Magnetism' is used to prevent friendly fire in combat, by slightly 'pulling' your attacks towards enemies" <--- Multiplayer äntligen?

Man kan ju alltid hoppas, men jag tyckte att det stod någon annanstans att det inte skulle bli någon multiplayer ?
Man kan ju tänka sig att man kör tillsammans med andra datorstyrda karaktärer i spelet och att det är gentemot dem det där citatet gäller.

Namn : Jesper | Ålder : 39 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : PhD i matematik + lite annat

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av Scirocco:

"'Magnetism' is used to prevent friendly fire in combat, by slightly 'pulling' your attacks towards enemies" <--- Multiplayer äntligen?

Nope.

Senast redigerad av Loxus, 2004-08-02 klockan 13:13

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jorrvaskr
Registrerad
Mar 2002

Även om jag vanligtvis är väldigt anti-autoaim så tycker jag nog det kan vara nödvändigt i det här fallet. Att slåss med friendlies i närheten går inte alls på ett smidigt sätt i de tidigare spelen. Det är typ omöjligt att svinga svärdet utan att träffa polarna eller vakterna som är med i slaget, vilket resulterar i bounty och dylikt. Återstår väl att se hur pass märkbart det blir, men jag hoppas det funkar bra!

Intel i7 3770k @4.5Ghz | Corsair H80i | Asus P8Z77-V Deluxe | 16GB Corsair Dominator 1600Mhz | 2x GTX Titan SLI | Intel 510 120GB SSD, Samsung EVO 840 250GB SSD & Seagate 7200rpm 4TB | Xonar Essence STX | Corsair HX 1050W | Fractal Design XL | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Windows 7 Ultimate 64-bit | Eizo 27" EV2736W
| -Swedish Army Mod- | -Swedish Strategic Group- | MinHembio Bygglogg |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Apr 2005

Angående grafiken i Skyrim jämtemot Oblivion så tycker jag ju artistiskt sett så har ju Oblivion ganska fin och mycket vacker grafik på den tiden den kom ut. Dock har det aldrig sett riktigt naturligt ut, alltför varm ljuseffekter (för mycket gult) och fina träd och så men det ser väldigt monotont ut, växter och träd ser alla likadana ut med varierande storlek, väldigt få olika växter och små detaljer som stubbar som kan ligga här och där ser man inte i Oblivion vilket man skulle se i verkligheten. Skyrim ser kanske inte hittills iaf mycket bättre artisistiskt sett men det är en enorm skillnad när man talar om realism. Mycket mera naturliga och varierande landskap med trädstammar som ligger här och där, mera varierade växtarter osv. Tror att det kanske inte upplevs så stor skillnad när man kollar på bilderna sådär bara men skulle man spela spelet så tror jag nog man börjar uppleva en betydligt större skillnad för alla dessa mindre detaljer bidrar mycket till en bättre spelupplevelse.

Ser mycket fram emot detta spel, allt jag läser om det gällande förändringar låter ju riktigt najs... det med att drakar kan anfalla städer på mofo och level systemet och det att man kan påverka ekonomisystemet för en stad samt det att man kan använda sig av båda händerna för att equippa en spell och ett vapen samtidigt speciellt låter riktigt bra.

Intel® Core i5-4670K @ 4.4GHz | ASRock Z87 Extreme 6 | G.Skill Sniper 2x8GB @ DDR3-1866 CL9 | Samsung 840 Pro 128GB SSD | Gigabyte GTX 760 OC Winforce3X (rev2.0) 2GB (överklockat) | Corsair HX 750W | ViewSonic VX2268wm 22" 120Hz LCD | Phanteks PH-TC14PE | M-Audio Q40 hörlurar | Logitech MX-518 | Everglide Titan MonsterMat | Windows 7 x64 Professional

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
regnvm Helsingia regio
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av Scirocco:

"'Magnetism' is used to prevent friendly fire in combat, by slightly 'pulling' your attacks towards enemies" <--- Multiplayer äntligen?

Inte en chans, bethesda har själv nyligen sagt att skyrim inte kommer inneha multiplayer.

Laptop: ASUS-G751JY

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

Kommer det underliga leveling systemet från Oblivion hänga kvar?
Man fick ju se till att levla på väldigt märkliga skills tex jumping, för att maximera sina attribut.

AMD FX-8350 | KINGSTON 32GB ECC arbetsminne | Asus Sabertooth 990FX R2 | Radeon R9 290 | Seagate 2TB 3,5 " SSHD | Cooler Master V700 | Noctua NH-U12P SE2 | Dell U2410 | Corsair 600T Graphite vit | Windows 10 64bit |
Ett standardknep om hårdvaran krånglar, är att gå in i BIOS och ladda defaultinställningarna, på så sätt konfigureras BIOS mot din hårdvara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
regnvm Helsingia regio
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av Ratatosk:

Kommer det underliga leveling systemet från Oblivion hänga kvar?
Man fick ju se till att levla på väldigt märkliga skills tex jumping, för att maximera sina attribut.

Nej det kommer det inte.

Laptop: ASUS-G751JY

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Västervik
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Mr. Bravo:

Även om jag vanligtvis är väldigt anti-autoaim så tycker jag nog det kan vara nödvändigt i det här fallet. Att slåss med friendlies i närheten går inte alls på ett smidigt sätt i de tidigare spelen. Det är typ omöjligt att svinga svärdet utan att träffa polarna eller vakterna som är med i slaget, vilket resulterar i bounty och dylikt. Återstår väl att se hur pass märkbart det blir, men jag hoppas det funkar bra!

Nåt jag hade enorma problem med var att slåss mot slaugtherfiskar med en dagger eller kortare vapen, nästan omöjligt att träffa. Känner igen det där du säger också. Om man ska slåss tillsammans med allierade så är det nästan 100% att man träffar fel offer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2009

Fattar personligen inte varför Multiplayer inte finns.. Kanske inte MMORPG men som ett lan-spel, 4-5 personer? Skulle ju dra så mkt mer för episka äventyr, om allt scalear som det borde ofc

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
1
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av Maedas:

Fattar personligen inte varför Multiplayer inte finns.. Kanske inte MMORPG men som ett lan-spel, 4-5 personer? Skulle ju dra så mkt mer för episka äventyr, om allt scalear som det borde ofc

Har samma tankar. Ett MMORPG hade det ju inte passat sig om, då skulle de behöva designa hela spelet utifrån det. Men att kunna utforska världen tillsammans med ett par kompisar hade gjort det hela så mycket bättre, och jag ser inga större problem med det. Visst, det kommer att kräva mer arbete. Men spelet kommer att leva mycket längre tror jag också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hyltebruk
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av Murer:

Har samma tankar. Ett MMORPG hade det ju inte passat sig om, då skulle de behöva designa hela spelet utifrån det. Men att kunna utforska världen tillsammans med ett par kompisar hade gjort det hela så mycket bättre, och jag ser inga större problem med det. Visst, det kommer att kräva mer arbete. Men spelet kommer att leva mycket längre tror jag också.

Helt enkelt inte värt att lägga ner tid på det. För få som skulle uppskatta det. Tänk folk som var med sen TES: I Arena. De vill inte ha något Multiplayer utan vill ha samma rollspel som innan. Det är iaf vad jag tror.

Angående det här med magnetism, är det ingen som fattar? KONSOL

Intel i5 3570k @ 4.5 GHz || Asrock Z77 Performance || Dark Rock Pro 2 || PNY+PALIT 670 SLI || Dark Power Pro 10 || Crossover 27" IPS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av Ninotramp:

Angående det här med magnetism, är det ingen som fattar? KONSOL

Eh...nej.

Senast redigerad av Loxus, 2004-08-02 klockan 13:13

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
G.Berg/Värmdö
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av Loxus:

Eh...nej.

auto-aim och aim-assist är en konsol sak så jo jag tror nog att om det kommer så är det pga konsollerna, se bara på menysystemet i oblivion vs Morrowind.

Ångra inget, lär och lev istället

i7 860 + CNPS9900 MAX||GTX 580 CuII|| P55A-UD7 || Dominator GT DHX+ 4x2GB || F120 || AX750 || HAF X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av Asheileon:

auto-aim och aim-assist är en konsol sak så jo jag tror nog att om det kommer så är det pga konsollerna, se bara på menysystemet i oblivion vs Morrowind.

Nej. Har du spelat Oblivion på PC?

Senast redigerad av Loxus, 2004-08-02 klockan 13:13

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
G.Berg/Värmdö
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av Loxus:

Nej. Har du spelat Oblivion på PC?

På PC runt 200 timmar och PS3 runt 35 timmar nåt sånt.

Ångra inget, lär och lev istället

i7 860 + CNPS9900 MAX||GTX 580 CuII|| P55A-UD7 || Dominator GT DHX+ 4x2GB || F120 || AX750 || HAF X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av Asheileon:

På PC runt 200 timmar och PS3 runt 35 timmar nåt sånt.

Då borde du veta att det är ganska lätt att träffa fel, på PC

Senast redigerad av Loxus, 2004-08-02 klockan 13:13

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
G.Berg/Värmdö
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av Loxus:

Då borde du veta att det är ganska lätt att träffa fel, på PC

Tycker inte det, marksman på 100 så träffar man allt på det flesta avstånd med lite övning men visst i stora slag som kvatch och sista slaget så blir det rörigt men man behöver ju inte klumpa ihop sig med 3 npc's

Ångra inget, lär och lev istället

i7 860 + CNPS9900 MAX||GTX 580 CuII|| P55A-UD7 || Dominator GT DHX+ 4x2GB || F120 || AX750 || HAF X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jorrvaskr
Registrerad
Mar 2002
Skrivet av Asheileon:

Tycker inte det, marksman på 100 så träffar man allt på det flesta avstånd med lite övning men visst i stora slag som kvatch och sista slaget så blir det rörigt men man behöver ju inte klumpa ihop sig med 3 npc's

Pilbåge har ju dock inget med saken att göra. Använder man svärd, yxor eller hammare så är det sjukt irriterande, särskillt med companions, guards och diverse quest-npc's som envisar med att storma in i dina slag.
Med "magnetism" så gissar jag på att dom kan nyttja den nya motorn för animationer för att på ett snyggt sätt kunna rikta animationerna mot fienden samtidigt som även själva skadan blir riktad mot motståndaren. Till skillnad från oblivion som hade ett betydligt mer passivt system som bara högg rakt fram med slöa animationer som inte gick att påverka när man väl tryckt på knappen. Så jag tror detta nya systemet kan göra striderna mycket mer face-to-face och vapenkontakt utan klassiska misstag som att svinga sitt vapen ut i ingenstans eller mot fel personer.

Intel i7 3770k @4.5Ghz | Corsair H80i | Asus P8Z77-V Deluxe | 16GB Corsair Dominator 1600Mhz | 2x GTX Titan SLI | Intel 510 120GB SSD, Samsung EVO 840 250GB SSD & Seagate 7200rpm 4TB | Xonar Essence STX | Corsair HX 1050W | Fractal Design XL | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Windows 7 Ultimate 64-bit | Eizo 27" EV2736W
| -Swedish Army Mod- | -Swedish Strategic Group- | MinHembio Bygglogg |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
G.Berg/Värmdö
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av Mr. Bravo:

Pilbåge har ju dock inget med saken att göra. Använder man svärd, yxor eller hammare så är det sjukt irriterande, särskillt med companions, guards och diverse quest-npc's som envisar med att storma in i dina slag.
Med "magnetism" så gissar jag på att dom kan nyttja den nya motorn för animationer för att på ett snyggt sätt kunna rikta animationerna mot fienden samtidigt som även själva skadan blir riktad mot motståndaren. Till skillnad från oblivion som hade ett betydligt mer passivt system som bara högg rakt fram med slöa animationer som inte gick att påverka när man väl tryckt på knappen. Så jag tror detta nya systemet kan göra striderna mycket mer face-to-face och vapenkontakt utan klassiska misstag som att svinga sitt vapen ut i ingenstans eller mot fel personer.

Första meningen var mer ett skämt men visst, sen som jag nämner så behöver man inte klumpa in sig med npc's. Förstår nog bara inte hur folk ser detta som ett problem

Ångra inget, lär och lev istället

i7 860 + CNPS9900 MAX||GTX 580 CuII|| P55A-UD7 || Dominator GT DHX+ 4x2GB || F120 || AX750 || HAF X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jorrvaskr
Registrerad
Mar 2002
Skrivet av Asheileon:

Första meningen var mer ett skämt men visst, sen som jag nämner så behöver man inte klumpa in sig med npc's. Förstår nog bara inte hur folk ser detta som ett problem

Vadå inte behöva klumpa ihop sig med NPC's? Så klart man måste blanda sig in och hjälpa till om det tex är NPC's som ska överleva. Sen vill man ju ofta gärna avsluta sina egna slag och själv ta dö på evnetuella personer som man har i uppdrag att döda.
Alla använder liksom inte pilbåge, eller något distansvapen överhuvudtaget.

Intel i7 3770k @4.5Ghz | Corsair H80i | Asus P8Z77-V Deluxe | 16GB Corsair Dominator 1600Mhz | 2x GTX Titan SLI | Intel 510 120GB SSD, Samsung EVO 840 250GB SSD & Seagate 7200rpm 4TB | Xonar Essence STX | Corsair HX 1050W | Fractal Design XL | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Windows 7 Ultimate 64-bit | Eizo 27" EV2736W
| -Swedish Army Mod- | -Swedish Strategic Group- | MinHembio Bygglogg |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
G.Berg/Värmdö
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av Mr. Bravo:

Vadå inte behöva klumpa ihop sig med NPC's? Så klart man måste blanda sig in och hjälpa till om det tex är NPC's som ska överleva. Sen vill man ju ofta gärna avsluta sina egna slag och själv ta dö på evnetuella personer som man har i uppdrag att döda.
Alla använder liksom inte pilbåge, eller något distansvapen överhuvudtaget.

Inte det jag menar, men som jag sa jag förstår inte problemet folk har. Jag slår då inte mina "allies" även om jag har blunt och sheild. Bara blocka och gå emellan fienden och npc's, funkar alltid för mig då "allies" inte slår om dem inte kan göra det utan att träffa dig.

Men nu kanske vi kan lämna det, alla har vi olika erfarenheter av samma spel och det är DET som gör att TES inte behöver multiplayer enligt mig. Hm, fick jag in det argumentet också

Ångra inget, lär och lev istället

i7 860 + CNPS9900 MAX||GTX 580 CuII|| P55A-UD7 || Dominator GT DHX+ 4x2GB || F120 || AX750 || HAF X