The Elder Scrolls V: Skyrim

Permalänk
Skrivet av SID 6.7:

Du tänker förmodligen på Morrowind 2011, den fick skit därför att dom använt sig av olika moddares arbete utan att be om tillstånd.

Morrowind Overhaul har faktiskt hyllats av Bethesda på deras blog.

Ja det var det, den har jag också. Vad är skillnaden moddarna i mellan?

Permalänk
Medlem

Slängde nyss upp de här bilderna i "Skärmdumpstråden" men de förtjänar sin plats i den här tråden också. Om ni har en dator som klarar av allt ögongodis är det helt klart dags att göra ett långvarigt återbesök till Vvardenfell.

Vem hade på allvar trott att man skulle sitta och gapa över grafiken även 10 år efter det att TES III - Morrowind först gjorde entré? Med hjälp av modsamlingen Morrowind Overhaul är detta dock möjligt. Skillnaden är enorm:

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Kan vi hålla tråden till ämnet, dvs Skyrim, så vore det fint, finns nog en Morrowind tråd

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Haha

Permalänk

Inte roligt, däremot undrar jag om någon vet hurvida DX11 kommer finnas i PC versionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Inte roligt, däremot undrar jag om någon vet hurvida DX11 kommer finnas i PC versionen?

Ja, från start enligt en interview som finns med Todd Howard. Men han säger dock att den inte "specifikt" kommer utnyttja de grafiska nyheter som finns i DX11. Men bara att de använder DX11 ökar ju prestandan en del i alla fall (samma grafiska nivå men DX11 istället för DX9 ger bättre prestanda). Sen är svaret lite luddigt, så det är inte omöjligt att de kommer använda vissa saker ändå.
http://pc.ign.com/articles/115/1158651p2.html

Permalänk
Skrivet av Buio:

Ja, från start enligt en interview som finns med Todd Howard. Men han säger dock att den inte "specifikt" kommer utnyttja de grafiska nyheter som finns i DX11. Men bara att de använder DX11 ökar ju prestandan en del i alla fall (samma grafiska nivå men DX11 istället för DX9 ger bättre prestanda). Sen är svaret lite luddigt, så det är inte omöjligt att de kommer använda vissa saker ändå.
http://pc.ign.com/articles/115/1158651p2.html

Eftersom han säger "yes" men inflikar att dom nog inte kommer använda sig av alla DX11 finesser så kan man nog förvänta sig något liknande lösning som i BFBC2 där dom använder sig av DX11 men inte t.e.x. tesselering.

Permalänk
Medlem

Antagligen skulle tesselering döda prestandan som bara den men är lite synd ifall det inte används då det är typ det spel som skulle kunna utnyttja tesselering till max, marken och speciellt steninga stigar, byggnader, ansikten, murbruk, klippor och berg och t.o.m trädstammar osv.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Det blir inget DX11. Fan vad jag blir besviken.
Får hoppas på att mod communityn kan göra mirakel. Vilket de kan med tanke på Morrowind Overhaul.

"Till PC blir det såklart ännu snyggare, även om man redan nu sade att det inte blir tal om DirectX 11-stöd."

http://www.gamereactor.se/forhandstittar/26990/The+Elder+Scro...

Visa signatur

Det finns ingen licenspliktig utrustning i mitt hushåll

Permalänk
Medlem

Lite mer info och en del nya bilder.
http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=427728

Mer bilder i länken på Neogaf.

Edit: Såg att bilderna även fanns i Gamereactor-artikeln som var länkad precis innan, doh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wingren:

"Till PC blir det såklart ännu snyggare, även om man redan nu sade att det inte blir tal om DirectX 11-stöd."
http://www.gamereactor.se/forhandstittar/26990/The+Elder+Scro...

Vet inte om jag tror på det där, speciellt som Todd sagt i en intervju att de ska supporta DX11. Det är faktiskt inte svårt att lägga till DX11-stöd, genom att bara behålla samma nivå på grafiken och använda DX11 för rendrering istället. Minimal kostnad och ger potential till markant bättre prestanda, samt support för AA även med deferred shaders. Tyvärr så förväntar sig många idag att DX11 ska innebära extra fluff. Jag såg helst att alla använde DX11, även om de inte gjorde extra fluff för det (det är det som kostar utvecklingstid/pengar).

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt hur jag ska reagera på följande information:

Citat:

It all starts with creating your character, a process that's been trimmed down in Skyrim as compared to previous Elder Scrolls games. You'll still get to pick from one of 10 fantasy races, customize your physical appearance, and select a gender, but after that it's right into the game you go. The eight attribute categories from the previous Elder Scrolls game, Oblivion, have been cut out. Now you only have to worry about your Magicka to cast spells, Health for your hit points, and Stamina, which serves as a limiting factor when pulling off axe slashes and mace bashes in combat.

Much of the leveling system you might be used to has been reworked. In Skyrim, all skill increases fill an overall leveling gauge, just as experience points tend to do in most role-playing games. So if you use one-handed swords all the time, your one-handed swords skill will continue to increase and gradually fill the level gauge. When the gauge is full, you level up, which nets you a point to unlock additional abilities -- Fallout-like perks -- within each skill tree.

- http://pc.ign.com/articles/116/1162158p1.html

Perks låter helt klart intressant men någonstans ringer en varningsklocka rörande all "streamlining" och den fördumning som denna process så ofta innebär.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Skrivet av Buio:

Vet inte om jag tror på det där, speciellt som Todd sagt i en intervju att de ska supporta DX11. Det är faktiskt inte svårt att lägga till DX11-stöd, genom att bara behålla samma nivå på grafiken och använda DX11 för rendrering istället. Minimal kostnad och ger potential till markant bättre prestanda, samt support för AA även med deferred shaders. Tyvärr så förväntar sig många idag att DX11 ska innebära extra fluff. Jag såg helst att alla använde DX11, även om de inte gjorde extra fluff för det (det är det som kostar utvecklingstid/pengar).

Jag tror och hoppas du har rätt, för som sagt så har dom faktiskt sagt att det ska ha DX11. Kanske gamereactor misstolkade något?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Windir87:

Vet inte riktigt hur jag ska reagera på följande information:

- http://pc.ign.com/articles/116/1162158p1.html

Perks låter helt klart intressant men någonstans ringer en varningsklocka rörande all "streamlining" och den fördumning som denna process så ofta innebär.

Mycket intressant, precis som du så blir jag både lite ställd och förväntansfull. Jag har som personlig favorit Daggerfall, tätt följd av Oblivion och det jag saknade i Oblivion var lite av begränsningarna (och fördelarna) man kunde lägga in för sig själv när man skapade sin klass. Ett rollspel för mig betyder att man träder in i just en roll med förbestämda förutsättningar och egenskaper, och då mer än bara till utseendet. Samtidigt tycker jag att ett upplägg a'la Ultima Online, där man blev bra på de skills och de stats man faktiskt använde, också har en enorm charm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Mycket intressant, precis som du så blir jag både lite ställd och förväntansfull. Jag har som personlig favorit Daggerfall, tätt följd av Oblivion och det jag saknade i Oblivion var lite av begränsningarna (och fördelarna) man kunde lägga in för sig själv när man skapade sin klass. Ett rollspel för mig betyder att man träder in i just en roll med förbestämda förutsättningar och egenskaper, och då mer än bara till utseendet.

Haha, jag tror jag spenderade mina första tre-fyra timmar i Daggerfall med välja ras och skills.
Fallout 1 var något liknande också. I bägge fallen blev det en karaktär som var helt värdelös i de viktiga färdigheter, men det var ju det som var tjusningen också. När man fick till en bra gubbe så blev man desto nöjdare.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk

DX11 eller inte, Jonas Mäki är svettig, tagen och spelsugen

Edit: Läste tråden och missade ändå att det redan länkats. Sorry.

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem

Segt med inget DX11, ser ingen anledning att uppgradera mitt gamla s775 system med tanke på att fler och fler spel går ner till PS3 och 360:s grafiknivå.

Får la ta och spara pengarna helt enkelt tills utvecklarna börjar satsa på PC:n igen.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_tito:

Segt med inget DX11, ser ingen anledning att uppgradera mitt gamla s775 system med tanke på att fler och fler spel går ner till PS3 och 360:s grafiknivå.

Får la ta och spara pengarna helt enkelt tills utvecklarna börjar satsa på PC:n igen.

känner exakt samma. s1366 eller SB känns totalt onödigt just nu.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av lord_tito:

Segt med inget DX11, ser ingen anledning att uppgradera mitt gamla s775 system med tanke på att fler och fler spel går ner till PS3 och 360:s grafiknivå.

Får la ta och spara pengarna helt enkelt tills utvecklarna börjar satsa på PC:n igen.

Skrivet av Mithras:

känner exakt samma. s1366 eller SB känns totalt onödigt just nu.

Gamereactor måste ha missuppfattat det hela eftersom bethesda i en annan intervju påstod att Skyrim faktiskt har DX11 stöd (dock inte fullt med tesselering osv, troligen liknande det i BC2).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Vet inte riktigt hur jag ska reagera på följande information:

- http://pc.ign.com/articles/116/1162158p1.html

Perks låter helt klart intressant men någonstans ringer en varningsklocka rörande all "streamlining" och den fördumning som denna process så ofta innebär.

Varningklockor börjar verkligen ringa för fullt nu...

Faan Bethesda, sabba INTE detta nu! Det finns tillräckligt med Hack & Slash spel på marknaden, håll er till rollspel tack.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Varningklockor börjar verkligen ringa för fullt nu... Faan Bethesda, sabba INTE detta nu! Det finns tillräckligt med Hack & Slash spel på marknaden, håll er till rollspel tack.

Jag läste en artikel på IDG idag av Städje som heter "Mediamassakern". Det handlar mest om loudness war, men också om den ökade fördummningen av media generellt. När jag läste den så fick jag direkt vissa kopplingar till spelbranchen, som i sin kommersiallisering går på minsta gemensamma nämnare. De ska sälja till så många som möjligt, och de gör det genom att förenkla och släta ut.

Nu kan förstås moderna spel vara riktigt roliga ändå, men branchen sett i helhet går lite åt det hållet. Idiocracy av Mike Judge är (enligt mig) en bra film som tar detta till extremheter, men den är ändå träffande.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem


"Fast den starke får slut på thaimat"

Nu låter det ju inte alls lika pampigt längre när man vet att de bara sjunger om ostkaka och mat.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Bland de roligare jag sett
Nu kan jag dock inte bli lika hänförd av trailern längre

Permalänk
Medlem

Hahaha, den var faktiskt rätt skoj. Att Ostkaka! var ett Dragon Shout visste jag inte.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett spel som inkluderar ostkaka kan inte bli annat än en succé!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Man blir lite mörkrädd när flocken på NeoGAF alla instämmer i hur bra spelet ser ut i de senaste bilderna.

Jag vettefan om jag håller med om det, förvisso är gubbarna lite mer detaljerade mot Oblivion, men det känns endock inte som att det är "dagens" moderna PC-grafik som vi vant oss vid i tex Crysis 1 osv.

Det ser mer ut som ett XBOX360 spel.

Fördelen är att man slipper uppgradera datorn, men eftersom det här är ett rollspel (tror jag?) så blir man ju mer "integrerad" i låtsasvärlden om grafiken är bättre (jag tyckte i alla fall det när jag körde igenom Oblivion), tråkigt att det faller på mod-communityn att modernisera ett sådant här spel.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av wazman:

Fördelen är att man slipper uppgradera datorn, men eftersom det här är ett rollspel (tror jag?) så blir man ju mer "integrerad" i låtsasvärlden om grafiken är bättre (jag tyckte i alla fall det när jag körde igenom Oblivion), tråkigt att det faller på mod-communityn att modernisera ett sådant här spel.

Jo, tycker precis likadant. Illusionen och inlevelsen blir lite bättre om grafiken är bättre, tycker jag.
Grafiken i Skyrim verkar dock ha en sådan där mysighetsfaktor som också Oblivion hade, så det kompenserar ju en hel del.

På något sätt känns det lite surt att köra med grafikmoddar. Då känns det lite som om man gjort om spelet och inte kör det äkta Skyrim, om ni förstår vad jag försöker säga.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Jo, tycker precis likadant. Illusionen och inlevelsen blir lite bättre om grafiken är bättre, tycker jag.
Grafiken i Skyrim verkar dock ha en sådan där mysighetsfaktor som också Oblivion hade, så det kompenserar ju en hel del.

På något sätt känns det lite surt att köra med grafikmoddar. Då känns det lite som om man gjort om spelet och inte kör det äkta Skyrim, om ni förstår vad jag försöker säga.

hörde när de snacka om skyrim på youtube de sa att de ska förbättra grafiken och så lägga mest tid på xbox360 nu men senare ska de krydda på detaljer och graffe till datorn