Moderkortet slutar att hitta IDE och SATA enheter

Permalänk
Medlem

Moderkortet slutar att hitta IDE och SATA enheter

Hej, jag har ett problem.

Min gamla dator (AMD X2 4400+) har börjat att bråka med mig. Den har 2st IDE DVD-läsare och 2st SATA hårddiskar.

Idag började det knäppa i ena hårddisken (D:,), det lät precis som att datorn slog av den och sen slog på den igen. Och under tiden detta skedde så hängde sig musen och D: försvann som hårddisk.
Detta skedde flera gånger, och det skedde också med C:.

Nu är det så att när jag startar datorn, så hittar den ibland ingen DVD-läsare eller hårddisk. Ibland hittar den bara DVD-läsarna och ibland hittar den allt.

Har prövat att nollställa BIOS, men har samma problem.

När jag väl försöker att starta upp Windows, i safe mode, så går datorn i reboot.

Jag har nu satt in hårddisken som tidigare var D: i en annan PC, och där fungerar den fint, den knäpper inte alls.

Har jag ett defekt moderkort?

Permalänk
Hedersmedlem

Varför två läsare i burken, räcker det inte att se två filmer samtidigt?
Vad är det för moderkort? Senaste bios till detta?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Den köptes som en Hem-PC via ett jobb.

Moderkortet är ett Asus A8NE, jag har inte det nyaste BIOSet, men datorn har fungerat fint i snart 4 år.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av smeklol:

Den köptes som en Hem-PC via ett jobb.

Moderkortet är ett Asus A8NE, jag har inte det nyaste BIOSet, men datorn har fungerat fint i snart 4 år.

Jaha, då kan det ju vara dags för en lite nyare burk då?! Skulle tro att moderkortet börjar se sina sista dagar?!
Har du lagt in senaste moderkortsdrivisar?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Som sagt så är det här min gamla dator... Jag har en helt ny dator, om det nu är intressant.

Den här datorn ska jag ta till min stuga, så att jag kan streama musik och filmer där osv.
Därför har jag tänkt laga den om det rör sig om en rimlig summa. Som tex ett moderkort för 599.

Permalänk
Medlem

Efter jag kopplat bort 1 DVD enhet och 1 HDD fungerade datorn i flera dagar.
Men nu hittar den inte längre den HDDn som är inkopplad utan hittar endast DVD läsaren.
Så jag får boot disk failure.

Håller moderkortet på att gå sönder eller har jag ett nätaggregat som börjar bli dåligt och inte skickar ut tillräckligt med ström? Någon som har en idé?

EDIT: Prövade att koppla bort sista DVD-enheten nu, och då startade datorn...

EDIT2: Nu hittar datorn HDDn ibland och ibland inte, när den väl fungerar så stänger datorn av HDDn medans datorn är på med jämna mellanrum. Någon gång då och då leder det till bluescreen.