Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Dec 2004

Vaccin mot Hepatit B

Hej, det har blivit en oplanerad resa till Egypten, Hurghada som blir av 17-24 december. Det är kö att vaccinera sig och den 16:e finns en lucka. Jag har Svenskt grundskydd så det enda jag behöver är Hepatit B, men hjälper det något om jag tar det en dag före avresa? Står att man ska ta det 4 veckor innan så immunförsvaret hinner bygga upp antikroppar.

i5 6600k@4,4 Ghz | 32Gb minne | 250 Gb SSD | Canon 70D; 11-16; 18-35 f1,8; 70-300 |
http://www.carpediem86.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
EastLake
Registrerad
Aug 2003

Läkaren som jag gick till i somras innan jag åkte till Sydamerika sa att det var bättre att ta den sent än att låta bli. Ett tips är att ringa till sjukhusväxeln och be att få prata med Infektion. Det gick fortare att får spruta där än vårdcentralen.

Sedan finns det ju privatläkare som också ger sprutor. Där går det mycket snabbare. Bara att googla.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Feb 2005

Annars kan du ju ta en gammaglobulinspruta som ger ett direkt men kortvarigt skydd. Det hjälper i alla fall mot Hepatit A, hur är det med B? Skulle rekommendera att ta med kondisar just in case och försöka undvika blodsmitta

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av east_lake:

Läkaren som jag gick till i somras innan jag åkte till Sydamerika sa att det var bättre att ta den sent än att låta bli. Ett tips är att ringa till sjukhusväxeln och be att få prata med Infektion. Det gick fortare att får spruta där än vårdcentralen.

Sedan finns det ju privatläkare som också ger sprutor. Där går det mycket snabbare. Bara att googla.

Ok, men det låter bra. Jag har bokat en tid nu så får ta den just innan jag far. Tror inte jag orkar kolla upp någon privat läkare. Är på sjukhuset jag bokat. Testade även att ringa till infektionsavdelningen, men de har slutat med telefonfrågor om vaccinering..

Skrivet av Skaldjur:

Annars kan du ju ta en gammaglobulinspruta som ger ett direkt men kortvarigt skydd. Det hjälper i alla fall mot Hepatit A, hur är det med B? Skulle rekommendera att ta med kondisar just in case och försöka undvika blodsmitta

Ok, det visste jag inte? Får fråga läkaren vad som blir bäst när jag kommer dit. Tror inte jag kommer behöva några kondomer då jag blev bjuden av mamma på resan, så vi åker dit med familjen. Men kanske tar med någon i alla fall, är ju inte direkt tunga att bära runt på

i5 6600k@4,4 Ghz | 32Gb minne | 250 Gb SSD | Canon 70D; 11-16; 18-35 f1,8; 70-300 |
http://www.carpediem86.se