Förvaring av komponenter i kyla och fukt - skadligt?

Permalänk

Förvaring av komponenter i kyla och fukt - skadligt?

Nu är det såhär att jag har ett vindsförråd där jag förvarar hemmets grejer, kartonger osv. Och jag har även en hel del datorgrejer som jag tänkt slänga upp där då de inte får plats i lägenheten.

Förrådet är inte isolerat för fem öre så under vintern kommer det att vara kallt och fuktigt där inne. Då är min fråga, är det skaldigt för komponenter om de förvaras där?

I princip allt kommer att ligga i ESD-påsar men vissa saker, t.ex. nätagg är exponerade. Ingenting kommer att köras utan bara ligga. Kommer jag att behöva slänga allt när våren kommer?

Permalänk
Vila i frid

Förvara elektronik varmt och fuktfritt.

Permalänk
Medlem

Ska väl inte ta skada om det inte är i drift, bara man låter det torka och värmas upp innan man använder det.

Inte 100, någon får rätta mig om jag är helt ute och cyklar

Visa signatur

Dator: Asus P7P55D LE | Intel i5 750, 3,6GHz | XFX Radeon HD5870 | Corsair 4GB @ 1600mhz m DHX | Corsair H-50 | 2x SSD Intel 80gb G2 (Raid 0) | Sound-Blaster X-FI Etreme Music | Corsair 650w HX | Fractal Design Define R2 |

Foto: Nikon D80 | Nikon AF-S 18-135mm | Nikon Speedlight SB-400 |

Permalänk
Vila i frid

Elekronik man haft i hemmet har alltid föroreningar på sig t.ex. från cigarettrök eller matlagning. Fukt påskyndar oxidering utöver fettsyrorna. Alla som haft motorcykel/bil ståendes i kallgarage vet att alla ickebehandlade ytor oxiderar.

Permalänk
Medlem

Jag har fått nätagg förstörda på det sätt, risky business

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk

Ok, tack för svaren. Blir att hitta hem för grejerna i lägenheten då.