Kodi (XBMC) - Guiden för filmälskare

Permalänk
Medlem

Stort tack för denna guide och tråd.
Just hittat XBMC med din hjälp, med denna guide kan jag komma vidare och spara en massa tid.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Skrivet av Zart:

Kör du win7?

Ja, Ultimate 64-bitars.... När jag körde en äldre version av XBMC på samma dator var det inga problem, sen dess har jag fått fiber och hämtat hem senaste stabila Dharma.

Kan tillägga att jag även testat stänga av brandväggen och ändra de interna ip-adresserna för vardera dator men fortfarande samma problem.

Visa signatur

"Är det här spermabussen till Tallinn?
Det blev alldeles tyst, då har vi kommit rätt!"

Permalänk
Medlem

Jag har lite problem med att få detta att fungera som jag vill. Jag vill ha en genväg för serier och en för film på startsidan. Jag har en hårddisk där jag har en mapp med serier och en med filmer. Jag vill alltså använda olika scrapers och få det att se snyggt ut med fanart. Jag har meckat lite fram och tillbaka men det vill sig inte riktigt...

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

Går det att ha en mapp för te x barn filmer och en för HD filmer?
Får det iallafall inte att fungera.

Om man går in på videos vill jag ha en flik som heter HD filmer och en som heter Barn filmer.
Alla hamnar under fliken HD filmer. Är det för att man har samma scraper?

Permalänk
Medlem

Är de nån mening med att ha xbmc om man har bluray samt hemmabio? Samt va gör de så gummis bra jämte mot en riktig bluray osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av contra:

Är de nån mening med att ha xbmc om man har bluray samt hemmabio? Samt va gör de så gummis bra jämte mot en riktig bluray osv?

Du kan rippa filmerna / musik och slipper fippla med skivor sen.
Och så går det ju att få in play-kanaler, youtube etc.
Men helt ärligt så är den stora fördelen beroende på var man skaffar sina filmer, affären eller "hemligt backup-ställe på internet".

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Du kan rippa filmerna / musik och slipper fippla med skivor sen.
Och så går det ju att få in play-kanaler, youtube etc.
Men helt ärligt så är den stora fördelen beroende på var man skaffar sina filmer, affären eller "hemligt backup-ställe på internet".

Ah okej. Köper väl Ungefär mellan 3-6 bluray filmer i månaden :p. Funderade ett tag på o köpa en htpc men känns lite onödigt ändå.

Permalänk
Medlem

ja skall du bara spela upp typ bluray och dvd och klarar dig med ddet, ja då är det ingen idé med htpc och xbmc

/Daniel

Permalänk
Medlem

Eftersom detta har blivit lite av den officiella XBMC-tråden ställer jag min fråga här.

Jag undrar om bakgrunden i XBMC går att ändra dynamiskt. Med andra ord att en bild slumpas fram varje gång.
Tanken är att jag skulle vilja lagra olika bilder i en mapp och sedan ändras bakgrunden dynamiskt i XBMC. Vet någon om detta går?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Någon annan som har problem med att XBMC ibland hänger sig när man vill avsluta programmet?
Det har hänt mig några gånger att skärmen bara blir svart och jag inte kommer ur det efter att jag tryck den röda knappen för att avsluta XBMC, innan dess har det funkat perfekt.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Eftersom detta har blivit lite av den officiella XBMC-tråden ställer jag min fråga här.

Jag undrar om bakgrunden i XBMC går att ändra dynamiskt. Med andra ord att en bild slumpas fram varje gång.
Tanken är att jag skulle vilja lagra olika bilder i en mapp och sedan ändras bakgrunden dynamiskt i XBMC. Vet någon om detta går?

Absolut, det ska gå. Om jag minns rätt så kan det skilja sig lite ifrån olika skins.

Så kolla under inställningar > skins > home screen eller dylikt..

Ska kolla upp exakt när jag är hemma sen, men det är möjligt iallafall

Skrivet av sorkin:

Någon annan som har problem med att XBMC ibland hänger sig när man vill avsluta programmet?
Det har hänt mig några gånger att skärmen bara blir svart och jag inte kommer ur det efter att jag tryck den röda knappen för att avsluta XBMC, innan dess har det funkat perfekt.

Aldrig hänt mig men hänger sig programmet så du avsluta processen eller låser sig hela datorn?

Jag skulle prova en ominstallation

Skrivet av postis01:

Går det att ha en mapp för te x barn filmer och en för HD filmer?
Får det iallafall inte att fungera.

Om man går in på videos vill jag ha en flik som heter HD filmer och en som heter Barn filmer.
Alla hamnar under fliken HD filmer. Är det för att man har samma scraper?

Det ska gå och göra olika profiler i XBMC, har inte pillat på det själv men detta kanske kan vara något för dig? Om du vet vad jag menar.

Du kan skapa en profil tillexempel "Barnfilmer" och sen lägger du alla barnfilmer i en mapp och kör endast scraper på den mappen

http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Profiles

Skrivet av bluppblupp:

Jag har lite problem med att få detta att fungera som jag vill. Jag vill ha en genväg för serier och en för film på startsidan. Jag har en hårddisk där jag har en mapp med serier och en med filmer. Jag vill alltså använda olika scrapers och få det att se snyggt ut med fanart. Jag har meckat lite fram och tillbaka men det vill sig inte riktigt...

Tyvärr så är XMBC inte tillräckligt smart än att sortera ut Serier och Filmer automatiskt ur samma mapp.

Du måste lägga dom i två separata mappar Filmer/serier

Dessutom måste varje serie ha en korrekt huvudmapp för att XBMC ska kunna läsa informationen rätt.
http://wiki.xbmc.org/index.php?title=TV_Shows_(Video_Library)

Permalänk
Medlem

Den hänger inte hela datorn i sig men tar över skärmen så jag inte kommer åt windows GUI. Det går att trycka alt-ctrl-del, få igång aktivitetshanteraren och slå ihjäl XBMC.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Den hänger inte hela datorn i sig men tar över skärmen så jag inte kommer åt windows GUI. Det går att trycka alt-ctrl-del, få igång aktivitetshanteraren och slå ihjäl XBMC.

System->System->Video Output "use a fullscreen window rather than true full screen"
Är den iklickad? Prova klicka i / ur den och kolla om detta kan vara boven i dramat.

Låter inte så troligt dock, om jag var du skulle jag testa en ominstallation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

System->System->Video Output "use a fullscreen window rather than true full screen"
Är den iklickad? Prova klicka i / ur den och kolla om detta kan vara boven i dramat.

Låter inte så troligt dock, om jag var du skulle jag testa en ominstallation.

Ska prova det, har det några nackdelar att köra i ett fönster i stället?
Problemet verkar uppstå när den ska "lämna tillbaka" skärmen till Windows.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Ska prova det, har det några nackdelar att köra i ett fönster i stället?
Problemet verkar uppstå när den ska "lämna tillbaka" skärmen till Windows.

True fullscreen gör att all hårdvarukraft, gpu cpu osv fokuserar på XBMC, false fullscreen så ser windows bara XBMC som ett vanligt "program".

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

True fullscreen gör att all hårdvarukraft, gpu cpu osv fokuserar på XBMC, false fullscreen så ser windows bara XBMC som ett vanligt "program".

Jag får prova i kväll när jag kommer hem, tack!

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Har problem med att visa alla filmer i XBMC. Filmer som inte scrapern hittar kan man inte se under movie. Googlade lite och fick fram att man skulle ta clean up file names, har också använt clean libary. Finns det något sätt att få XBMC att visa alla videofiler som ligger i mappen? den visar filmen Festival utan cover eller beskrivning men den är ju där i alla fall, Kanske går att lägga till själv?

Har också problem med att vissa filmer visas två gånger och även om jag tar bort dem så kommer de upp igen när jag startar. Kanske märks att jag installerade XBMC i förrgår men är tacksam för all hjälp som jag kan få

BTW tack för guiden har fått allt att funka tak vare den (utom dessa små buggarna men de är verkligen inte på många filmer det händer)

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem

Har nu ändrat till att köra i fönster och det har inte påverkat bildkvalitet eller prestanda, har inte sett problemet sedan dess. Men det har iofs inte uppträtt varje gång förut heller så det är för tidigt att säga om det löstes med ändringen.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Hejsan, kan man på något sätt ändra textens färgskala mer än dom som är i settings? Skulle vilja ha mörkgrå... då jag får rätt mycket ghosting av texten när jag kör just XBMC på min LG PK350... verkar vara rätt så ljus/kontrastrik text om man jämför med tex MPC eller KMplayer... testat grå och blå text, men får lite väl mycket ghosting, eller IR.... den TVn är ju lite känslig gällande det... går bra när jag kör MPC, men gillar ju XBMC mycker mer, för det blir så bra flyt i bilden för den spelar ju upp 24hz riktigt...
Har projektor med, men när vi kollar på tex dramafilmer eller serier, brukar det bli på lilla 50 tummaren ju

Permalänk
Hjälpsam

Kör XBMC över Ubuntu sedan ett bra tag tillbaks.

Dock slog det mig nyligen att jag har faktisk en oansenlig mängd gamla 80tals musikvideos (och några nyare) liggande på HDD men saknar ett bra sätt att göra spellistor för just musikvideor.

Är det något tema som är bättre på detta än andra? Någon som har bre tipps där?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Är lite av en media-n00b och undrar om detta är bättre än windows media center som finns i windows 7? Såg det där med undertexter som verkar rätt sweet och läste också om android appen men kanske går att fixa till windows 7 media center också :S?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bread_:

Har problem med att visa alla filmer i XBMC. Filmer som inte scrapern hittar kan man inte se under movie. Googlade lite och fick fram att man skulle ta clean up file names, har också använt clean libary. Finns det något sätt att få XBMC att visa alla videofiler som ligger i mappen? den visar filmen Festival utan cover eller beskrivning men den är ju där i alla fall, Kanske går att lägga till själv?

Har också problem med att vissa filmer visas två gånger och även om jag tar bort dem så kommer de upp igen när jag startar. Kanske märks att jag installerade XBMC i förrgår men är tacksam för all hjälp som jag kan få

BTW tack för guiden har fått allt att funka tak vare den (utom dessa små buggarna men de är verkligen inte på många filmer det händer)

Du kan antingen döpa om mappen efter det namn som den den finns på TheMovieDB (eller vilken scraper du använder, IMDB kanske), eller så kan du uppdatera informationen manuellt. Högerklicka och välj Movie Information, där kan du välja Refresh. Hittar inte XBMC exakt den filmen, eller det finns flera titlar med liknande namn får du en lista, eller så kan du själv knappa in namnet och årtalet. (Gjorde en sökning på "Festival" på IMDB, fick till svar : 'There were more than 500 partial matches, but no exact matches. See below to repeat your search showing all the matches.')
Visas en film två gånger är det förmodligen för att du har två olika versioner på samma film i samma mapp, kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Hejsan, kan man på något sätt ändra textens färgskala mer än dom som är i settings? Skulle vilja ha mörkgrå... då jag får rätt mycket ghosting av texten när jag kör just XBMC på min LG PK350... verkar vara rätt så ljus/kontrastrik text om man jämför med tex MPC eller KMplayer... testat grå och blå text, men får lite väl mycket ghosting, eller IR.... den TVn är ju lite känslig gällande det... går bra när jag kör MPC, men gillar ju XBMC mycker mer, för det blir så bra flyt i bilden för den spelar ju upp 24hz riktigt...
Har projektor med, men när vi kollar på tex dramafilmer eller serier, brukar det bli på lilla 50 tummaren ju

Ingen som vet?

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen xbmc, kört det i ett par månader nu.

En fråga, har folder.jpg i mapparna, fast den använder egna nerladdade, ofta banners som den trycker ihop, vilket ser skit ut. Någon som vet vad problemet är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Ingen som vet?

Vilken text menar du? Subtitles går att ändra i settings > video > Subtitles.

Annars finns det olika skins du kan testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skizzet:

Gillar verkligen xbmc, kört det i ett par månader nu.

En fråga, har folder.jpg i mapparna, fast den använder egna nerladdade, ofta banners som den trycker ihop, vilket ser skit ut. Någon som vet vad problemet är?

Layouten som du använder kanske? Beroende på vilket Skin du använder, finns det ett antal olika layouts i Library-mode, där den visar banners olika. Fast den borde ladda ner rätt format på dem ändå.... kan du göra en skärmdump?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skizzet:

Vilken text menar du? Subtitles går att ändra i settings > video > Subtitles.

Annars finns det olika skins du kan testa.

Subtitles ja, som man kan ändra i settings... till blå, grå, ljusgrå, gul etc... men skulle vilja ha typ mörkgrå, för att minska IR på TVn... tänkte om man kunde gå in i nån configfil och ändra eller nåt...

Permalänk
Medlem

Är det någon som fått Play-kanalerna i XOT-UZG att fungera i Dharma? Det låser sig totalt när jag väljer en kanal och vill titta, kan inte annat än döda processen och starta om programmet.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotcpu6:

Layouten som du använder kanske? Beroende på vilket Skin du använder, finns det ett antal olika layouts i Library-mode, där den visar banners olika. Fast den borde ladda ner rätt format på dem ändå.... kan du göra en skärmdump?

Löste det, gick in på Show information och valde rätt bild. Kör default skinnet, conflux. Tycker det är dåligt att man måste ordna manuellt, fast det gick hyfsat snabbt iaf.

@Swennis: Mer än vad jag vet tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Är det någon som fått Play-kanalerna i XOT-UZG att fungera i Dharma? Det låser sig totalt när jag väljer en kanal och vill titta, kan inte annat än döda processen och starta om programmet.

Jodå de fungerar. Kolla så du har senaste filerna och regexp. Starta XOT, "högerklicka" och kolla efter uppdateringar. Fungerar det ändå inte skulle jag pröva att installera om XOT.